קלמן ליבסקינד: "הנתונים שייחשפו כאן בלתי נתפסים"

העיתונאי והשדרן הקדיש את טורו השבועי לתופעת המסתננים והשוהים הבלתי חוקיים בישראל. עוד לא שבוע מאז פיגוע הדקירה בחולון על ידי מסתנן פלסטיני, ליבסקינד מציג תמונת מצב עגומה על רשתות ההברחה לתוך ישראל מגבול ירדן, ועל הטיפול הלקוי של המדינה בתופעה

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/08/24 11:01 ה באב התשפד

קלמן ליבסקינד: "הנתונים שייחשפו כאן בלתי נתפסים"
קלמן ליבסקינד , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"פעמוני האזהרה שבהם מצלצלים בתקופה האחרונה דייני בית הדין לביקורת משמורת של שוהים שלא כדין, מחרישי אוזניים. הגבול בין ישראל לירדן פרוץ לרווחה" כך פתח עיתונאי מעריב, קלמן ליבסקינד, את טורו השבועי בעיתון. במאמר מיוחד שמוקדש כולו לתופעה המצערת וממדיה, חושף ליבסקינד לא רק נתונים מספריים מדאיגים, אלא רשתות הברחה מגבול שמדינת ישראל כמעט הזניחה לגמרי - הגבול הירדני.

גם בזמן המלחמה - למעלה מ-4000 הסתננו לישראל

הנתונים שהציג ליבסקינד בטורו הם לא פחות ממדהימים: "לפי הערכת גורמי הביטחון, מתחילת שנת 2024 ועד לפני מספר שבועות הסתננו לשטחנו מהגבול הירדני למעלה מ־4,000 אנשים. מדובר בכ־600 איש לחודש, כ־20 מסתננים ליום". יש לציין כי רק קמצוץ מכמות המסתננים הזו נתפסת כאשר בשנת 2023 רק 86 מסתננים נתפסו, חלקם לאחר שהות ממושכת בתוך שטח ישראל.

עדויות על רשת טורקית של הברחות מסתננים

אחד מסיפורי המסתננים שנתפסו והוצגו בטורו של ליבסקינד, היה של טורקי ש: "סיפר שהגיע לירדן בהכוונתו של טורקי אחר שחיבר אותו עם ירדני שסייע לו להסתנן תמורת 7,000 דולר. לדבריו, הוא הגיע לעמאן, ולאחר מספר ימים נלקח ברכב שהסיע אותו לגבול כשאיתו בקבוצה עוד שלושה טורקים וחמישה הודים".

העדות שהציג ליבסקינד מסתיימת בטוויסט מפתיע ומדאיג כאשר מתברר כי בקצה בתוך ישראל סייע אזרח ישראלי יהודי למסתננים כחלק מתוכנית ההברחה: "לפי עדותו, הוא ושאר חברי הקבוצה הלכו במשך כ־20 דקות ברגל, בשעת לילה, וכשהגיעו לישראל המתין להם רכב מסוג מזדה 3 שבו נהג ישראלי יהודי ממוצא אזרבייג'ני, שלקח אותם ישירות לתל אביב".

מעצר שב"חים, ארכיון

מעצר שב"חים, ארכיון | צילום: דוברות המשטרה

חוסר אונים בהתמודדות עם התופעה

תופעת ההברחה וההסתננות מסתבר שהגיעה לממדים כה גדולים עד כי גם במזן המלחמה קיים ראש הממשלה נתניהו התייעצות מיוחדת במשרדו כחלק מדיוני הוועדה המיוחדת למלחמה בפשיעה הערבית. במהלך הדיון, הדגיש ניצב יגאל בן שלום ממשטרת ישראל את החשיבות שבחיזוק המכשול האזרחי בגבול עם ירדן כדי להאיבק בתופעה ולמנוע לא רק חדירת מסתננים אלא גם הברחת אמצעי לחימה ונשק לתוך ישראל. ראש הממשלה אכן הנחה לסגור את הגבול, אך כרגע הדיון בנושא עבר לפתחה של הוועדה לבחינת תקציב הביטחון.