יוחזרו יתומי השואה

פניה לאפיפיור לקראת ביקורו "גלו ליתומי השואה שניתנו לכנסייה, את עברם היהודי"

חדשות כיפה אלעד רותם 07/05/09 00:00 יג באייר התשסט

יוחזרו יתומי השואה
Sergey Kozhukhov-cc-by-sa, צילום: Sergey Kozhukhov-cc-by-sa

לקראת ביקורו של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 בארץ, יצא יו"ר יד לאחים, הרב רבי שלום דב ליפשיץ, בקריאה גלויה כלפיו: "צא בקריאה כי חובה על כל נוצרי לגלות ליתומי השואה, את עברם היהודי ולספק להם כל מידע על משפחותיהם".

רבים מכירים את הסיפורים אודות אותם ילדים שבסיום השואה חולצו מהכנסיות אליהם נמסרו עם פרוץ המלחמה בתקווה ששם לא יאונה להם רע. אלא שלצד כל אותם ילדים שהוריהם או קרובי משפחה חזרו לקחת אותם מהכנסיות, היו עוד אלפי ילדים שכל משפחתם נרצחה, כך שעד היום הם אינם מודעים לעובדת היותם יהודים.

בידי יד לאחים נערמה עד כה רשימה של כאלפיים שמות ילדים שככל הנראה הועברו למשפחות ולבתי יתומים קתוליים וכן מוסדות כנסייה אחרים על מנת להסתירם מפני הנאצים. הרשימה כוללת שמות, תאריכי לידה, מקום לידה, והכתובת האחרונה הידועה של אותם אנשים אותם חושבים ליהודים. הרשימה מבוססת על האינפורמציה שהושגה לאחר השואה, כוללת יהודים מצרפת, איטליה ובלגיה. כולם נולדו בין השנים 1920 ל-1938.

האפיפיור אסר להחזיר

לפי מידע ממוקד שהתפרסם בתקשורת העולמית, בתום המלחמה אסר האפיפיור פיוס ה-12 על הכנסייה להחזיר ילדים יהודים שכבר הוטבלו, אפילו לדרישת הוריהם. הוא גם אסר ליידע את הארגונים היהודים שניסו לאתר את הילדים, בדבר שמותיהם וכתובתם, כך שרק מספר קטן של ילדים הוחזרו לחיק משפחותיהם.

בעקבות בקשת ב"יד לאחים" מהאפיפיור הנוכחי לצאת בקריאה שתתיר את האיסור שהוטל, הגיעו למשרדי העמותה תגובות רבות, בתוכם של אנשי הכנסייה.

כך למשל, בראיון לגרוזלם פוסט טען האב דוד ניוהאוז, הכומר הפטריארכאלי של הקתולים דוברי העברית בישראל, כי "בלתי אפשרי עבור הכנסייה הקתולית לאמץ עיקרון כולל לפיתרון של יהודים שגדלו כקתולים. נוצרים תסביכים עצומים, ויש לטפל בכל מקרה באופן אינדיבידואלי", אמר ניוהאוז בהתחמקות.

"חיי אדם מעורבים במקרים המסובכים והטעונים רגשית הללו", טען ניוהאוז. "מלבד הסוגיה התיאולוגית לאיזו אמונה משתייכים האנשים הללו, יש כאן גם סוגיות מאוד הומניות של משפחות. משפחה קתולית המגדלת יתום יהודי חשה שהילד הינו ילדם האמיתי. למי יש להחזיר יתום זה? לקרוב משפחה רחוק אותו הניצול אפילו לא מכיר? לעם היהודי? אפילו לאחר שיהודים אלו מתוודעים לשורשיהם, הם מגיבים בצורות שונות ומגוונות. הצהרה פשוטה מצד האפיפיור לא תפתור בעיות אלו".

תגובה נוספת הגיע מהרב דוד רוזן, מנהל הוועד היהודי אמריקני העוזר לתאם את ביקור האפיפיור בישראל, שאמר שלניצולי שואה עם שורשים יהודיים יש זכות לדעת אודות כך, אולם הוא מסופק אם האפיפיור הוא האדם המתאים לבקש ממנו. "יותר לעניין להיפגש עם הבישופים המקומיים ולנסות לפעול במישור מקומי".

"עם כל הכבוד לשאלות המיתממות של הכומר הפטריארכאלי", אמר בתגובה יו"ר "יד לאחים", "השאלה הברורה ביותר היא מדוע מעלימים את המידע הבסיסי, האלמנטרי והאנושי הזה, מהילדים עצמם? למה שאנשים שחיים בתוכנו לא ידעו את האמת ותוסתר מהם העובדה שהם בנים לעם היהודי?!".

הרב ליפשיץ אף הוסיף בתגובה לדבריו של הרב רוזן "איך יוכלו הבישופים לעזור אם חל עליהם איסורו הקדום של האפיפיור פיוס ה-12. מי שבאמת רוצה שהבישופים יעזרו בגילוי האמת, צריך קודם כול לדאוג שהוראת האיסור המקוממת שחלה על ראשם תבוטל בידי האפיפיור.

חלק ניכר מאותם ילדי שואה לא הוחבאו בבתי משפחות אלא במנזרים. הללו גדלו כנזירים ונזירות שבאין להם כל משפחה, ואותם ראתה הכנסייה את עצמה כחופשייה לשגר אותם כבשר תותחים כשליחיה הנאמנים למדינות נידחות בכל רחבי העולם. הגיע הזמן לגלות את האמת", סיים הרב ליפשיץ.