הישיבות בעתירה לבג"צ : "בטלו ההחלטה על עצירת התקציבים לישיבות"

בצעד נדיר איחדו הישיבות הציוניות, ישיבות ההסדר והישיבות החרדיות ידיים בעתירה משותפת לבג"ץ. "החלטת בית המשפט הופכות הישיבות לבנות ערובה ושמות אקדח לרקתה של הכנסת"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/02/14 13:28 ט באדר א'

הישיבות בעתירה לבג"צ : "בטלו ההחלטה על עצירת התקציבים לישיבות"
Ester Inbar-cc-by, צילום: Ester Inbar-cc-by

בצעד נדיר, איחדו הישיבות הציוניות, ישיבות ההסדר והישיבות החרדיות, ידיים בעתירה משותפת שהוגשה היום (א') לביטול ההחלטה לעצור את תקציבן.

"קולם של הנפגעים מהחלטת השופטים לא נשמע", אמר עו"ד בצלאל סמוטריץ', בא כוחם של העותרים. "הנתונים וההשלכות של הצעד הזה, לא היו בידי השופטים כשקיבלו החלטה. מדובר בניגוד מוחלט לכל ההלכות ובניגוד לכל אמת מידה של צדק."

עו"ד סמוטריץ' הוסיף כי הישיבות "על מאות המוסדות ואלפי התלמידים המאוגדים באמצעותם ואשר ההחלטה פוגעת בהם באופן ישיר וקשה - לא צורפו כצד להליך ולא נשמעו לפני שהתקבלה החלטה, למרות שלא הייתה כל מניעה מצד העותרים, המשיבים ובית המשפט לעשות זאת"

איגוד הישיבות הגבוהות הציוניות, איגוד מנהלי הישיבות והמוסדות התורניים ואיגוד ישיבות ההסדר בישראל טוענים כי על בג"צ לעיין מחדש בהחלטתו מהשבוע שעבר שבמסגרתה הורה למדינה לעצור את העברת התקציב למוסדות התורניים ביחס לתלמידים ילידי השנתונים 1994, 1995 ו- חציו של שנתון 1996. הם מבקשים כי ההחלטה תבוטל וכספי התמיכות לחודש פברואר שעוכבו בשלה,יועברו למוסדות, וכי אז הם יצורפו כמשיבים לעתירה, יקבלו את העתירות ויוכלו להגיב עליהן ורק אז יערך דיון בעתירה מחדש כאשר גם טיעוניהם ישמעו.

מהעתירה עולה כי מההחלטה נפגעו קשה גם ישיבות שרוב תלמידיהן מתגייסים לשירות קרבי בצה"ל, כך הישיבות הגבוהות הציוניות וכך ישיבות ההסדר וזאת לצד הפגיעה בישיבות החרדיות.

העותרים טוענים כי למרות שהחלטת בג"צ מתייחסת רק לשנתונים מסוימים, היא הביאה בפועל לעצירה מיידית ומוחלטת של כלל תקציבי הישיבות, וזאת למשך זמן לא ידוע ועד שהמשיבים יערכו את ההבחנה בין השנתונים השונים, יעדכנו את הרשימות במערכות המחשבים ועוד תהליכים בירוקרטיים שעשויים לקחת מספר שבועות.

עוד טוען עו"ד סמוטריץ' כי הצו ניתן בשל מחדלי הכנסת והממשלה ולתלמידי הישיבות אין כיום אפשרות לדחות את גיוסם באופן חוקי. "כיצד ניתן, אם כן, להלין עליהם ולהעניש אותם על דבר שאין באפשרותם לעשות?! איזה היגיון יש בהענשת הישיבות ותלמידיהן בשל מחדלי הכנסת והממשלה?!" הוא מוסיף

בעתירתם מלינים העותרים על התערבות בית המשפט בהליכי החקיקה וטוענים כי החוק אותו מקדמת הכנסת בחודשים האחרונים, משלב יחדיו פרטים רבים ונושאים רגישים ומלינים מדוע לא מאפשרים השופטים לכנסת וליתר הגורמים המעורבים בחקיקה לטפל בסוגיה באותה זהירות אחראית שבה מטפל בית המשפט בסוגיות רגישות?

החלטת בית המשפט לשלול את התקציב לאלתר הופכת את הישיבות לבנות ערובה, ושמות אקדח לרקתה של הכנסת, "אולטימטום מלחיץ ומזיק שכבר הלהיט את הרוחות ופגע במאמצי החקיקה ובגיבוש העדין והאחראי של ההסכמות הנדרשות לשם כך".