רופאים למשרד הבריאות: להפסיק את מנהג מציצת הדם בברית המילה

איגוד רופאי הילדים טוען כי המנהג כרוך בסיכונים לזיהומים וכי יש להורות למוהלים לקיימו באמצעות שפורפרת – מהלך שאושר הלכתית. משרד הבריאות: לא ידוע על תופעה של היפגעות ילדים בעקבות מילה

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 06/08/12 15:52 יח באב התשעב

רופאים למשרד הבריאות: להפסיק את מנהג מציצת הדם בברית המילה
Chesdovi-cc-by, צילום: Chesdovi-cc-by

איגוד רופאי הילדים בישראל פנה השבוע למשרד הבריאות בדרישה להורות על הפסקת מנהג ה"מציצה" בטקס ברית המילה והחלפתו בשאיבת הדם באמצעות שפופרת - פעולה המותרת על ידי ההלכה שאושרה בעבר על ידי הרבנות הראשית לישראל.

הרופאים טוענים כי יש להפסיק את המנהג משום שהוא כרוך בסיכונים לזיהומים ובהם הדבקה ב-HIV ובנגיף הפפילומה האנושי (HPV). בישראל אירעו בשנים האחרונות מספר מקרים של זיהום קשה ביילודים בעקבות מציצת הדם בפה בברית המילה, בעקבותיהם הנחתה הרבנות הראשית לישראל את המוהלים להודיע להורים לפני הברית כי נהוג ומקובל לבצע מציצה בפה, אך אם ההורים מתנגדים לכך קבעו ברבנות כי ניתן לעשות זאת באמצעות שפופרת.

"בהכירנו את המציאות היומיומית, אנו מעריכים כי רק אחוז קטן מהציבור ומהורי התינוקות הנימולים יודעים כי קיימת אפשרות לביצוע מציצה באמצעות שפופרת, המותרת על פי ההלכה והרבנות הראשית לישראל, אשר מונעת כל סיכון של הדבקת הילוד על ידי המוהל העת הברית בזיהום מסוכן", כתבו הרופאים למשרד הבריאות.

בפנייה נכתב כי "אנו פונים אליך בבקשה לפעול ליידוע הורי היילודים לפני המילה על האפשרות של ביצוע ברית המילה ללא מציצה ישירה, באמצעות הפצת מידע זה להורי התינוקות לפני ברית המילה באמצעות מחלקות התינוקות וטיפות החלב בישראל, ובהודעות לציבור".

במשרד הבריאות ציינו בתגובה למכתב כי "נושא טקס ברית המילה מפוקח על-ידי הוועדה הבינמשרדית לפיקוח על המוהלים, כאשר נציג משרד הבריאות חבר בוועדה זו. לא ידוע על תופעה חדשה ו/או חריגה של היפגעות ילודים עקב ביצוע ברית מילה. במקרים חריגים פועלת הוועדה המקצועית ובאופן פרטני, במטרה להביא לחקר העניין, ומניעת הישנות מקרים דומים".