הרב עמיטל הובא למנוחות

אלפים ליוו את הרב יהודה עמיטל, מייסד ישיבת הר עציון, בדרכו האחרונה. הנשיא: "אבד לעם היהודי מורה גדול"

חדשות כיפה יונתן אוריך 09/07/10 00:00 כז בתמוז התשע

הרב עמיטל הובא למנוחות
נעמן קם, צילום: נעמן קם

אלפי בני אדם ליוו היום (ו) את הרב יהודה עמיטל, מייסד ישיבת הר עציון ומראשי הציונות הדתית, בדרכו האחרונה אל הר המנוחות אשר בירושלים. הרב עמיטל נפטר הלילה בביתו אשר בשכונת גבעת מרדכי, לאחר שבשבוע האחרון חלה התדרדרות במצבו הרפואי.

שותפו לדרך הנהגת הישיבה, הרב אהרן ליכטנשטיין, ספד לו בדמע. "הותרת אחריך בית מדרש ותלמידים שידאגו לכך שתורתך וערכיך ימשיכו לאורך ימים", אמר הרב ליכטנשטיין, "לאחר ששרד את תקופת השואה, קיבל על עצמו כמשימת חיים - לקדש שם שמים. כל כוחותיו גוייסו כדי לדאוג ולהרבות בכבוד שמיים ולכך חינך את תלמידיו".

"התופת הנוראה בתקופת השואה, הביאה אותו לחוות בעומק נפשו את עבודת השם מתוך חיים. הוא האמין בציונות של חיים, באמונה כי ארץ ישראל היא מקום חי לעבודת השם, תורה ויראה. באישיותו היה צירוף נדיר של חזון מחד ופרגמטיות מאידך", הוסיף הרב ליכטנשטיין ונפרד מהרב עמיטל בבכי, באומרו: "כעת אתה מגיע אל ארצות החיים. נעמת לי מאוד".


צירוף נדיר של חזון ופרגמטיות (הרב עמיטל זצ"ל, באדיבות: ישיבת הר עציון)


"שני עניינים מרכזיים אפיינו את אבא: קידוש שם שמיים ויסוד השתיקה", אמר בנו, הרב יואל עמיטל, ר"מ בישיבת שעלבים. "תמיד אמרת שאינך רוצה שתלמידיך יהיו "עמיטלים" קטנים, אבל ראית עוד בימי חייך "עמיטלים" גדולים שהולכים בדרכך. כל אחד מצא בך את מבוקשו - אם בהלכה, תלמוד, מחשבה וחסידות. הצעירים דבקו בך מתוך שהתאהבו בכנות שכה אפיינה אותך, בכל דרכיך", אמר.

הרב יואל סיפר על יחסו המיוחד של אביו לבעלי-בתים, לאנשים הפשוטים המקדישים מזמנם ללימוד תורה. בשנה האחרונה, בין מנחה לערבית, השתתף הרב עמיטל בבית הכנסת אשר בשכונתו, כתלמיד מן השורה בשיעור משניות. "גם כשפרסמו עליך דברי גנאי - שתקת במקום להגיב. השתיקה אפיינה אותך, גם שפרסמו משמך דברים שאינם נכונים, בחרת לנהוג כמי שנעלבים ואינם עולבים", הוסיף הרב יואל.

"היה למופת בעיני העם"

נשיא המדינה, שמעון פרס, שלח למשפחתו של הרב עמיטל מכתב ניחומים. "עם פטירתו של הרב יהודה עמיטל, אבד לעם היהודי מורה גדול ואיש שמצפונו הובילו בשבילי החכמה", כתב. הנשיא פרס הוסיף כי הרב עמיטל "היה למופת בעיני העם ומנהיג שזכה לאמונו המלא בכל אשר פנה - כחייל בחטיבה 7, כראש ישיבה, כשר בישראל, כמנהיג מדיני. עמקי הגותו ויושר דרכו עשו אותו גם כמאחד גדול בעם מפוצל. נזכור אותו באהבה, בהוקרה ונכבד את מורשתו הייחודית כראוי".

אל המנחמים הצטרף שר הביטחון, אהוד ברק, שאמר היום כי "הרב עמיטל היה פורץ דרך, שחינך את אלפי תלמידיו לאהבת ישראל, שירות בצה"ל וחינוך ערכי וציוני. הוא הקים ישיבת הסדר מפוארת, וניחן בפתיחות ובסובלנות מופלאים לדעות השונות ולערכים המגוונים בעם ישראל. איש מסורת, ציוני ומורה דגול. יהי זכרו ברוך".

בהלוויתו של הרב עמיטל השתתפו אלפי בני אדם, בני משפחתו, תלמידיו ומוקיריו ובתוכם שר המשפטים, יעקב נאמן, חברי הכנסת של מפלגות הציונות הדתית ועשרות רבנים וראשי ישיבות.