אם הילדים בבידוד או אם סתם משעמם להם, קחו כמה תרגילי כתיבה. אם אי אפשר לצאת מהחדר, לפחות הדמיון יכול לחצות את הקירות. מיועד לילדים ונוער, אבל גם מבוגרים מוזמנים לאתגר את עצמם. מתוך קבוצת הוואטסאפ (הזמנית, אמן ואמן) של כתיבה והשראה בבידוד. בכל יום עולים שני תרגילים, מוזמנים להצטרף. לינק בתגובה הראשונה.

תרגיל 1 – תעודת הזהות שלי
בתעודת זהות רשמית מטעם המדינה מופיעים פרטים טכניים כמו תאריך ומקום לידה. התעודה לא מספרת עלינו כבני אדם - מה התחביבים שלנו או על מה אנחנו חולמים.
היום נכין תעודת זהות שתספר על עצמינו קצת יותר:
קחו דף לבן ופרשו עליו את כף היד שלכם. ציירו את כף היד, כולל שורש כף היד.
כיתבו בשורש כף היד את שימכם ואת תאריך הלידה שלכם.
חישבו על חמש פרטי זיהוי מעניינים אודותיכם. זה יכול להיות כל דבר שיכול להעיד על מי שאתם, כמו למשל תחביב אישי, תכונת אופי או אירוע משמעותי שקרה לכם.
כיתבו את הפרטים שבחרתם, פרט בכל אצבע.
שתפו אחד את השני בתעודות שלכם ואולי תגלו פרטים חדשים שלא ידעתם.

תרגיל 2 – מחצית השקל (פורסם בשבוע שעבר.. עדיין רלוונטי)
השבת נקרא בפרשה על מחצית השקל – מס ותרומה שבני ישראל נצטוו לתת. למס היו מספר מטרות, ובין היתר הוא נועד לספור את בני ישראל ולתרום לבניית המשכן. כולם היו צריכים לתת את מחצית השקל – גם העניין וגם העשירים.
התרגיל שלנו יהיה בהשראת נושא התרומה.
יום אחד דופק בדלת שלכם אדם זר ומבקש תרומה. להפתעתכם הוא לא מבקש מכם כסף אלא משהו אחר לחלוטין.
מה אותו אדם אוסף? לשם איזו מטרה? נסו לחשוב על משהו מפתיע ולא צפוי,
וכיתבו דו שיח ביניכם.

תרגיל 3 – המילה החשובה בעולם
המשוררת הפולנית ויסלבה שימבורסקה אמרה פעם: "המילה 'למה' היא החשובה במילים במילון כדור הארץ, וככל הנראה גם בלשונות של גלקסיות אחרות". השאלה מהי המילה החשובה ביותר בעולם היא שאלה מעניינת, ותוכלו לשאול את עצמכם מה לדעתכם המילה הכי חשובה בעולם. כרגע, בתרגיל שלנו, נעבוד עם מה ששימבורסקה קבעה.
התרגיל יעשה שימוש במילה 'למה', והמשימה היא לכתוב שיר שכל המשפטים שבו מתחילים במילה למה.
כיתבו בין שמונה לעשרה משפטים המתחילים במילה למה.

תרגיל 4 - כתיבה אוטומטית
מה זאת כתיבה אוטומטית? והאם אפשר לכתוב באופן חופשי, בלי לחשוב? אז התשובה היא שכן, אפשר לכתוב בלי לחשוב ואפילו רצוי לעשות את זה מידי פעם. המוח שלנו מורגל לבקר ולשפוט את הכתיבה שלנו וללחוש לנו 'זה משעמם', 'זה גרוע', 'זה לא מספיק זורם'. הדרך שלנו לעקוף את הקול הביקורתי הזה הוא להשתיק אותו לרגע, וכשעושים את זה, אפשר לגלות שיוצאים דברים מעניינים ומפתיעים. כתיבה אוטומטית נקראת גם כתיבת רצף, וזו שיטה שפיתחו לפני שנים רבות וכותבים משתמשים בה כדי לקבל רעיונות ולצאת ממצבי כתיבה תקועים.
אז מה עושים?
כוונו שעון עצר ל-5 דקות (לאמיצים – 10 דקות). שבו בנוחות מול השולחן, ואם מתחשק לכם, הפעילו ברקע מוסיקה נינוחה. מהרגע שהפעלתם את השעון, התחילו לכתוב כל מה שעולה על דעתכם. לא משנה מה יוצא לכם ולא משנה אם אין לכם על מה לכתוב. הכלל היחיד הוא שאסור להפסיק את הכתיבה. היא חייבת להיות רציפה, בלי שום עצירה. אל תתייחסו לתוכן, גם אם יוצא לכם רצף מילים משונה או ג'יבריש. תכתבו ברצף, בלי להפסיק עד שהשעון מסמן לכם שהזמן נגמר.
אחרי ניעור ידיים קטן (כן, זה עלול קצת לעייף..) עיברו על הטקסט שלכם וסמנו לעצמכם מילים או ביטויים שתופסים את תשומת ליבכם.
עשו רשימה קטנה מהמילים והביטויים שסימנתם וכיתבו קטע או שיר קצר שמתבסס על הרשימה שלכם.

תרגיל 5: גיבור על
מה המשותף להארי פוטר, ספיידרמן, דנידין ובילבי?
בטח ניחשתם - לכולם יש יכולות מיוחדות ויוצאות דופן, בעזרתם הם מצליחים לעשות דברים ממש מגניבים. אם נודה על האמת, כל אחד מאיתנו היה רוצה להיות, לפעמים, גיבור על. או קוסם. לעוף. להיות רואה ואינו נראה. להסתובב עם כוח מסתורי ומיוחד שיש רק לכם.
היום, בתרגיל שלנו, אתם בוחרים לעצמכם כוח על.
זה יכול להיות כח על בהשראת דמות בדיונית שאתם אוהבים או כזה שאתם ממציאים בעצמכם. כיתבו קטע בו אתם משתמשים בכח העל שלכם ומשיגים משהו בעזרתו.
נסו שלא לכתוב במפורש מהו כח העל שלכם – יהיה טוב ומעניין אם נצליח להבין דרך מה שקורה מהו כח העל שלכם דרך ההתרחשות שתבחרו לתאר.

תרגיל 6: מנדלה של מילים
וודאי פגשתם כבר מנדלות – על קירות בית הספר, על קלסרים או בדפי צביעה. יש מנדלות פשוטות מצורות בסיסיות ויש מורכבות, עם המון פרטים ופיתוחים.
בתרגיל הזה נבנה מנדלה, אבל ממילים. מגניב!
מה עושים?
בחרו טקסט שמוצא חן בעיניכם. זה יכול להיות שיר, קטע מתוך ספר או סידור, ואפשר גם להעתיק קטע מתוך העיתון.
קחו דף והתחילו להניח את המילים על הדף, כשהעבודה מתחילה מהמרכז כלפי חוץ. במרכז המנדלה יכולה להיות מילה גדולה ומרכזית, וסביבה, בדוגמאות שחוזרות על עצמן, מילים נוספות.
תוכלו לשרטט מראש בקווים עדינים צורות בסיסיות במנדלה שלכם – קווים, קשתות, חצאי עיגולים וסילסולים. הרשו לעצמכם לאלתר תוך כדי יצירה וליצור דוגמאות נוספות עם המילים שלכם.