נערכים לסופה. אחרי חום כבד במהלך הבוקר (ה'), הגשם הגיע לישראל, הרוחות צפויות להתחזק ואובך כבד שורר בדרום. חזאי חברת מטאו-טק, צחי וקסמן מוסר כי לקראת הלילה מזג האוויר יעשה סוער בכל רחבי הארץ - ינשבו רוחות עזות, במהירות של 50-80 קמ"ש, ייתכנו משבים של 100 קמ"ש ואף יותר. רוחות אלה עלולות לגרום לנזקים. כמו כן, ירדו גשמים נרחבים וצפויים שיטפונות בדרום הארץ ובמזרחה.

הנחיות כבאות והצלה לישראל לקראת הסופהצילום: כבאות והצלה לישראל

במשטרה נערכים למזג האוויר הסוער, ופרסמו שורת הנחיות לקראת סוף השבוע. קיים צפי כי מזג האוויר הסוער יגרום גם לחסימות צירים, הצפות ושיטפונות ברחבי הארץ ובפרט באזור הדרום וים המלח. הערכות המשטרה כוללת תאומים שונים והכנת כוחות שיגיעו לצמתי דרכים בהם יידרש טיפול וסיוע מידי כתוצאה מפגעי מזג האוויר, וזאת בכדי למנוע ולטפל יחד עם הגורמים הרלוונטיים במפגעי בטיחות שונים שעלולים להוביל לפגיעה בשלום הציבור.

בתוך כך, ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, החליט בשל מזג האוויר הסוער שצפוי החל משעות הערב על ביטול הלימודים מחר (ו') בכל מוסדות החינוך בעיר, לרבות החינוך המיוחד. "בעקבות תחזיות מזג האוויר הקשות הצפויות באזורנו, החלטתי לא לקחת סיכונים על ביטחונם ושלומם של תלמידנו, לנקוט במשנה זהירות ולבטל את הלימודים באשקלון מחר", אמר גלאם.

להלן הנחיות המשטרה לציבור וכללי בטיחות להתנהלות נכונה במזג האוויר הסוער:

  • מומלץ לוותר על נסיעות שאינן הכרחיות או טיולים בנחלים ואזורים שעלולים להיות מוצפים נוכח מזג האוויר הסוער. 
  • הרחצה בים בעת רוחות חזקות וגלים גבוהים מסוכנת וקיימת סכנת טביעה והיפגעות מברקים- לכן יש להימנע מרחצה ובילוי בחופי הים.
  • רוחות חזקות עלולות להוביל לקריסת עצים, עמודים וכיו״ב, וכן להתעופפות של חפצים שונים. יש לדווח על כל מפגע מעין זה לרשויות בהקדם, וכן לקשור/לאבטח במרפסות ובגינות חפצים מסוכנים שעלולים לעוף כתוצאה מהרוחות ולהוביל לפגיעה בעוברי אורח.
  •  מומלץ לפנות לגורמים המוסמכים לפני יציאה לטיול בשטח לשם קבלת מידע חיוני ועדכני.
  • בעת הצפות יש לצאת מידית ממבנים המצויים מתחת לפני הקרקע, ובמצב של הפסקות חשמל והצפות להימנע משימוש במעליות. 

לציבור הנהגים ומשתמשי הדרך:

  • יש להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ולהאט משמעותית בעת כניסה לעקומות ובעת ביצוע פניות חדות.  
  • יש להדליק אורות דרך במהלך כל הנסיעה ולנהוג לאט בזהירות.
  • כשהכביש רטוב מרחק הבלימה גודל - לכן נדרש לשמור מרחק גדול יותר מהרכב שלפנים.
  • יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים מאחר וכניסה עם הרכב לשלולית, ובורות המוסתרים ע"י הצטברות מים על הכביש - עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב.
  • יש להתרכז בנהיגה ולהימנע מהיסח דעת בדגש על שימוש בטלפון הנייד.
  • יש להימנע מכניסה לשלוליות שלא ניתן לאמוד את עומקן ולהיזהר משאר מפגעים על הכביש.
  • יש להימנע מחציית מקורות מים ומקומות עם זרימת מים חזקה – מדובר בסכנת חיים.
  • שימו לב להולכי רגל – בעת מזג אויר גשום, קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. יש להאט הנסיעה באזורי מגורים ולתת זכות קדימה להולכי רגל.
  • בטרם הכניסה לרכב: חובה לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש. יש לבדוק כי המגבים תקינים ואינם פגומים. יש לדאוג לנקות את שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות טובים לנהג, וכן לנקות את פנסי הרכב הקדמיים והאחוריים- על מנת לראות ולהראות בהתאם.

שירותי הכיבוי וההצלה נערכים לסופה

נציב כבאות והצלה לישראל, רב טפסר דדי שמחי, קיים הערכת מצב מיוחדת לקראת הסופה, והנחה בסיומה את מפקדי המחוזות והגורמים המקצועיים להיערך למתן מענה מבצעי מהיר לכל מפגעי מזג האוויר הצפויים ובכללם רוחות עזות בעוצמה של עד 100 קמ"ש, שיטפונות והצפות בדגש על אזור הדרום, חסימת כבישים וישובים מבודדים.

הערכת מצב בכבאות והצלה לישראלצילום: כבאות והצלה לישראל

ע"פ התחזית העדכנית החל מהערב אנו צפויים לירידת כמויות גשם גדולות (עשרות מ"מ) של משקעים באזור הדרום עם חשש לשיטפונות משמעותיים בנחלי הדרום. הגשמים יתפשטו בהדרגה גם למרכז ולצפון וימשכו מחר(שישי) בלילה עד שבת. משישי בשעות הבוקר ועד שישי בלילה יש חשש להתפתחות  שיטפונות נרחבים בנחלי הנגב, הערבה ונחלי ים המלח. כבישים רבים יחסמו, כולל כבישי האורך הראשיים 40 ו-90 המובילים לאילת.

נציב כבאות והצלה שוחח בשעה האחרונה עם ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי לתאם היערכות משותפת של מערך הכבאות והעירייה לסערה הצפויה.
על פי הנחיית הנציב יש להעמיד את היחידות המיוחדות (יל"מ) בכוננות מלאה באזורים המועדים  לשיטפונות או הצפה תוך שמירה על קשר רציף עם כלל הכוחות המבצעיים הפועלים בישראל וכן השירות המטאורולוגי.
עוד הנחה הנציב על צמצום נסיעות מיותרות בצירים, חסימה יזומה של צירי תנועה ואזורי סיכון בתיאום משטרת ישראל, תגבור מוקדי השליטה והמערך המבצעי בכפוף להערכת המצב המבצעית. יושם דגש על סגירת חניונים תת קרקעיים באזורים בהם צפויים משקעים רבים.  


 
בכבאות והצלה שבים ומזכירים לציבור הרחב - זהירות מונעת אסון

•    חזקו חפצים העלולים לעוף ברוח חזקה, או הכניסו אותם אל תוך הבית.
•    במקרה של שיטפונות או הצפות אין לרדת לחניונים או לקומות מתחת למפלס הקרקע.
•    בזמן שיטפונות, יש להימנע משימוש במעליות הנמצאות בחניונים, במפלס הקרקע ומתחתיו מחשש להילכדות. 
•    אם אתם מתגוררים בדירה מתחת לפני הקרקע  - צאו מיד מהבית ועברו למקומות בטוחים מעל פני הקרקע, שבהם כוחות הביטחון יוכלו להבחין בכם ולסייע במקרה הצורך. 
•    במקרה של שיטפונות, אין להתקרב למקורות מים זורמים ולערוצי נחל מחשש להתמוטטות הגדות, ובשל הזרימה החזקה, שעלולה לגרום להיסחפות בזרם המים.
•    אין לחצות מקורות מים ומקומות עם זרימת מים חזקה (גם עם רכבי שטח) - הדבר מהווה סכנת חיים ממשית!
•    אין לחצות כבישים מוצפים, שאין ביכולתנו לאמוד את עומקם. 
•    בכל מקרה של סכנה חייגו מיד ל-102 והזעיקו את לוחמי האש.
•    האזינו והתעדכנו מעת לעת באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות להוראות כוחות הכיבוי וההצלה.

מד"א נערכת: מבקשים מהציבור לנקוט משנה זהירות

במגן דוד אדום ערוכים לרוחות, לגשם ולמזג אוויר הקר שצפוי לפקוד בסוף השבוע אזורים רבים ברחבי הארץ, וזאת על מנת לטפל בחולים ובנפגעים שונים כתוצאה מנזקי מזג האוויר. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הנחה את הכוחות הפועלים בשטח לנקוט בשורת צעדים שתביא אותם למוכנות הגבוהה ביותר, על מנת שיוכלו להעניק שירות מלא, מהיר ומקצועי לתושבים, גם בתנאי שלג ומזג אויר סוער.
 
בין היתר, הונחו צוותי מד"א לאייש את האמבולנסים והג'יפים עם הנעה כפולה (4X4), וזאת, על מנת לתת מענה רפואי במקומות בהם יש קושי להתנייד עקב מזג האוויר. בנוסף, יתוגברו המשמרות, על מנת לתת מענה אם יגבר הביקוש לשירותי מד"א. כל זאת לצד הנחיות לנהיגה בטוחה בגשם ובשיטפונות, שהופצו לצוותי מד"א, ואשר נועדו לשמירה על חייהם של אנשי הצוותים הרפואיים.
 
מנכ"ל מד"א, אלי בין: "אנו מבקשים מהציבור לנקוט במשנה זהירות, על מנת להימנע מתאונות ופגיעות בנפש הנגרמות כתוצאה מקור עז, גשמים ורוחות חזקות. כמדי שנה, במד"א ערוכים לכל אירוע, בכל מזג אוויר. אני קורא לציבור להגביר את תשומת הלב לקרובי משפחה, מכרים ושכנים קשישים המתגוררים לבדם, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ולסייע להם במידת הצורך. בכל צורך רפואי יש להזעיק את כוחות מד"א בטלפון 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי', באמצעותו החובשים והפראמדיקים יזהו את מיקומכם המדויק. אני מאחל המשך חורף חם ובטוח לכלל הציבור בישראל".

התחזית להמשך השבוע

חזאי מטאו-טק, צחי וקסמן, מוסר כי מחר (שישי) בשעות הבוקר יתמעטו הגשמים וצפויות הפוגות. ישרור אובך ותחול ירידה בטמפרטורות. לקראת אחה"צ יתחדש מזג האוויר הסוער עם גשמים ברוב חלקי הארץ, מלווים ברוחות חזקות ובסופות רעמים. קיים חשש להצפות בעיקר במשור החוף הדרומי ולשיטפונות בדרום הארץ ובמזרחה.
 
בשבת הסערה תיחלש משמעותית. גשמים יוסיפו לרדת לפרקים מצפון הארץ ועד לנגב, עדיין קיים חשש לשיטפונות בנחלי הדרום והמזרח. הטמפרטורות יוסיפו לרדת. אחה"צ הגשמים יחלשו בהדרגה ויתמעטו.