ישיבת הממשלה צפויה לאשר היום (א') נוהל חדש בגיוס תרומות לאירועי יום העצמאות השונים של משרד החוץ, זאת על רקע הקיצוץ התקציבי המתבצע במשרד. בכך, תינתן אפשרות לשגרירויות השונות לגייס תרומות מגורמים שאינם המדינה בכדי לפתור קשיים בהפקת האירועים השונים.

על פי הצעת ההחלטה, הנציגויות יוכלו לגייס ולקבל תרומות לטובת אירועי יום העצמאות ואירועים לציון מועדים מכוננים ביחסי החוץ של ישראל כגון 70 שנה ליחסים בין ישראל, שוויץ וישראל הולנד, 25 שנה לכינון היחסים עם סין ורוסיה או שנת השותפות עם צרפת. משרד החוץ יקים ועדה משרדית לאישור תרומות חריגות במקרים מיוחדים, בשים לב לעקרונות של מינהל תקין, שמירה על טוהר המידות ואמון הציבור בשירות הציבורי ובהיעדר ניגוד עניינים.

כמו כן, התרומות יצטרכו להגיע מגורמים בעלי זיקה לישראל, אך גם מכאלו שלא, כל עוד קיימת רלוונטיות לתרומת הכסף. בנוסף, תרומה מגורם יחיד לא תעלה על 25% מסך האירוע וגם לא תעלה על 100 אלף שקל. הסך הכולל של התרומות שיתקבלו על ידי כלל הנציגויות לא תעלה על 25 מליון שקל, ודבר התמורה לאחר אישורה יפורסם על ידי משרד החוץ. בנוסף, לא תינתן לתורם כל תמורה בעבור התרומה. במקרים מיוחדים בהם תוצע תרומה החורגת מכללים אלו יובא הדבר לאישור ועדת חריגים בראשות מנכ"ל משרד החוץ.

שר החוץ ישראל כץ אמר בתגובה לידיעה כי "לנוכח הקיצוץ הדרמטי בתקציב משרד החוץ במהלך השנים, מתקשרים משרד החוץ ונציגויות ישראל בחו"ל לערוך אירועים אלו, דבר הפוגע בעשיה הדיפלומטית של מדינת ישראל בחו"ל ומעלה חשש ממשי לפגיעה ביחסי החוץ של ישראל. על רקע זה עולה הצורך בגיוס תרומות ממקורות חיצוניים. מדינות דמוקרטיות ונאורות רבות, כגון ארה"ב, בריטניה וגרמניה, נשענות על תרומות וחסויות למימון אירועים של מדינתם והדבר אף מופיע בהזמנות ובשילוט".