בתחילת השבוע שלח עוזרו של הרב שלמה אבינר, הרב מרדכי ציון, הודעה לכלל מערכות התקשורת כי הרב פתח חשבון טוויטר, אותו יפעיל הרב ציון, ויצייץ מדי יום על נושאים אקטואליים שונים. בעקבות הצטרפותו לטוויטר של אחד הרבנים המרכזיים והמוכרים במגזר הדתי לאומי, יצאנו לבדוק מי הם הרבנים המחזיקים בחשבון טוויטר ובאיזה אופן הוא פועל.

כצפוי, בטוויטר יש מעט מאוד רבנים פעילים. הרשת החברתית נתפסת עדיין כברנז'אית ו'חילונית', ועל אף שהיא מושכת יותר ויותר דתיים וחרדים, בעיקר סביב נושאים של תקשורת, ברנז'ה ואקטואליה, דריסת הרגל התורנית, בניגוד לפייסבוק, עדיין נעדרת ממנו כמעט לגמרי. למרות זאת, יש מספר רבנים המחזיקים בחשבונות פעילים בטוויטר, כל אחד בדרכו הוא.

הרב יובל שרלו - ראש ישיבת ההסדר בכפר בתיה (שתעבור בקרוב לתל אביב) וראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר, הנחשב לאחד מבכירי הרבנים במגזר, בטח באגף הליברלי יותר שלו, פתח חשבון טוויטר כבר לפני ארבע שנים, ומביע בו את דעתו בנושאי אקטואליה שונים, ולרוב לא בנושאים תורניים. בנוסף הוא משתתף יחסית בקביעות ב"צ'ט הפרשה", דיון טוויטר בנושא הפרשה, המופעל מדי שבוע על ידי אושיית הטוויטר ואיש הסוכנות היהודית, עמיחי בנעט, ומשתתפים בו עשרות צייצנים.

הרב שמואל אליהו - רב העיר צפת מפעיל חשבון מאז 2015, בשם "לשכת הרב שמואל אליהו". החשבון לא מתפקד ככלי להעברת מסרים של הרב, כמו אצל הרב שרלו, אלא מועלים בו בעיקר קטעי וידאו משיעורים וקישורים לשיעורים של הרב שמואל אליהו.

הרב שלמה אבינר - ראש ישיבת עטרת כהנים ורבה של בית אל לשעבר פתח, כאמור, חשבון טוויטר בתחילת השבוע, אותו מפעיל עוזרו, הרב מרדכי ציון. מדי יום עולה ציוץ בנושאי אקטואליה שונים, כשכבר אמש הביע הרב אבינר את דעתו בנושאי הבחירות.

הרב בני לאו - רבה היוצא של קהילת רמב"ן בירושלים מחזיק חשבון טוויטר, אך הוא כמעט אינו פעיל, והציוצים האחרונים שהם מקוריים של הרב לאו, ולא ציוצים מחדש, הם מלפני 3 שנים. אולי עכשיו, עם הזמן שהתפנה לו עם עזיבתו את משרת הרבנות, נראה חידושים ממנו גם במישור הזה..

מיוחד לכיפה: ראיון פרישה עם הרב בני לאו

הרב שלמה הכט - דובר ארגון רבני בית הלל, רב קהילת 'נווה גן' בפתח תקווה, מחזיק חשבון טוויטר פעיל, בו הוא משתף דברי תורה, פרסומים שונים של ארגון בית הלל, הגיגים מחיי היום יום וגם ציוצים על עבודתו כמהנדס תכנה בחברת הייטק.

רב צעיר - הרב, שהיה מוכר לגולשי אתר כיפה עד שנת 2013 מטוריו הקבועים באתר ומתשובותיו בשו"ת, ממשיך לשמור על אנונימיות. כמו כולם, את עיקר פעילותו הוא משאיר לפייסבוק, אך חשבון הטוויטר שלו די פעיל, והוא קיים כבר משנת 2011. הוא ממעט לעסוק בנושאים תורניים, ומצייץ בעיקר בענייני פוליטיקה ואקטואליה.

הרב יונתן זקס - רבה של הממלכה המאוחדת לשעבר, אשר ספריו על פרשת השבוע זכו לפופולריות רבה בשנים האחרונות בקרב הציבור הדתי לאומי, מתחזק חשבון טוויטר פעיל מאוד בשפה האנגלית. הרב זקס נוהג לשתף מאמרים ושיחות שלו בנושאים תורניים, וכן ראיונות שהוא מעניק בנושאים רבים כמו אנטישמיות, קהילתיות, הלכה בעידן המודרני ועוד. כמו כן הוא מצייץ בעצמו בנושאים שונים. הוא מחזיק בקרוב לשישים אלף עוקבים.

הרב אפרים מירוויס - גם יורשו של הרב זקס בתפקיד, הרב אפרים מירוויס, רבה של הממלכה המאוחדת, מחזיק חשבון טוויטר פעיל, ומצייץ דברי תורה ומאמרים, אך גם על נושאים הקשורים בחיי היהודים בבריטניה. לרב מירוויס קרוב ל-18 אלף עוקבים בטוויטר.

לסיכום: הטוויטר, על אף שבעולם הספידו אותה לא פעם, רק מתחזקת וצוברת פופולריות, בטח בישראל ובטח במגזר. היא כנראה לעולם לא תהיה מרכזית כמו פייסבוק, אבל היא הופכת לבמה מרכזית לא רק עבור עיתונאים ואנשי ברנז'ה, אלא גם עבור הציבור הרחב. אולי לא כיכר העיר אבל רחוב מרכזי או שניים. וכמו שהנוכחות הרבנית והתורנית בפייסבוק התקבלה בברכה והשיח התורני התעשר, גם מקום כמו טוויטר יכול רק להרוויח מכך.

בקיצור, רבנים - הצטרפו לטוויטר!