אין מותג אופנה ישראלי המכבד את עצמו שלא מציע בימים אלה שמלות קיץ קלילות כחלק מהקולקציה החדשה. יכולות להיות לכך שלוש סיבות: 

א. הלקוחה המוסלמית. מיליוני הנשים המוסלמיות (יש אומרים עשרות מיליונים), החיות באירופה ולא מסתובבות בחוץ במכנסיים, מכנסונים או חצאיות מיני, גרמו לתעשיית הביגוד שם להשקיע בשמלות, וזה משפיע גם על תעשיית הבגדים בישראל. 

ב. הלקוחה הדתית-חרדית. תעשיית האופנה המקומית גילתה את כוח הקנייה של הדתיות הישראליות. 

ג. חוק המטוטלת. אחרי טרנד כהה עוברת המלתחה הנשית בדרך כלל לטרנד בהיר, וכך גם אחרי טרנד דומיננטי של חצאיות בשנים קודמות, נוטה המטוטלת לטרנד השמלות. 

האם יש מכנה משותף לשמלות הקלילות של קיץ 2019? נראה לי שכן. לפחות חלקית. מדובר בנוסטלגיה, בחזרה אל שמלות בהדפסי פרחים ועלים, או לגזרה המדגישה את המותניים במיקום הטבעי ועם חגורת בד נקשרת, גזרת מעטפת, מכפלת המכסה ברכיים או שואפת אליהם. מי שיש לה בבית אלבומי תמונות ישנים של אימא או סבתא מלפני חמישים שנה, תראה בהם שמלות דומות.
ליקטתי כמה דוגמאות בהשקות שנערכו באחרונה. 

עלים ענקיים מנוצים בצבע תכלת על רקע שחור, חגורה קשורה במותניים, שרוולים קצרים ומחשוף וי, מאפיינים שמלה טיפוסית של המעצבת נועה גלר בחנות שלה במתחם בזל בתל אביב ובחנות האונליין גלר דיזיין. הגזרות צרות אבל לא נצמדות לגוף, הצללית נשית, עם חתך במותניים, או מבנה מעטפת, הבדים הטבעיים הם כותנה, קופרו ומשי. אין הפרדה מובהקת בין לבוש ליומיום ובין לבוש לערב הודות לנגיעה מעניינת כמו צווארון מוזהב, רקמה או כיסים מעוצבים במרכז הבגד. 380-550 שקלים

אליאן סטולרוצילום: מרינה מוסקוביץ

אליאן סטולרוצילום: מרינה מוסקוביץ

 

מותג האפנה הבינלאומי נאוטיקה מושפע, כפי שמרמז שמו, מעולמות השייט והים. שמלה טיפוסית שלו היא בשלושת הצבעים של המלחים: כחול, לבן ואדום, סירות מפרש בשולי החצאית, וחגורת בד במותניים. שמלה אחרת כולה מכוסה פסים וכמובן עם חגורת בד. החל מ-369 שקלים.

ואם הזכרתי נוסטלגיה, את רשת ICE CUBE מייצגת שמלה פייטים כהה עם שרוולים ארוכים שקופים, שמדגימה מיכל אנסקי. ברשת אומרים שהם הולכים הקיץ על תחרה, שיפון, הדפס נקודות או פרחים, קפלים ופליסה בהשפעת תצוגות הקיץ של ולנטינו, דולצ'ה וגבאנה וגוצ'י. 349-699 שקלים.

מעצבת האופנה אליאן סטולרו, מבכירות התפירה העילית של ישראל, עיצבה תמיד שמלות אלגנטיות, ועושה זאת גם בקיץ 2019. בקולקציה החדשה יש לה שלוש קבוצות מרכזיות: א. גיאומטרית המתאפיינת בצבעים חזקים, חיתוכים גיאומטריים ישרים וניגודיות חזקה של שחור ולבן. למשל שמלת מקסי שחורה עם לבבית לבנה גדולה. ב. פרחונית עם הדפס מופשט של פרחים, למשל שמלות בהדפס כלניות.  ג. צבעי יסוד, צבעוניות חזקה וחלקה של כתום, טורקיז או אדום. גזרות קרובות לגוף ומחויטות, כמו שמלה מכופתרת, כתומה עם שרוולים קצרים הנגמרים בחפתים מעל המרפק, ובד הנאסף מלפנים בגובה המותניים ונגמר בקשירת חגורה. שוב החגורה. שמלות היומיום עולות אצל סטולרו 350-3950 שקלים. שמלות הערב והאירועים הגדולים יכולות לטפס עד 8250 שקלים.

צילום: תמנון

תמנוןצילום: אלכס ליפקין

 

הדגש על הנשיות, בקולקציה של גולברי מתבטא בין היתר בשמלה שחורה שקופה עם נקודות לבנות, שרוולים ארוכים, מפתח צוואר מעוגל וצנוע ופליסה בחצאית. 

והדגש על הנשיות ברשת האופנה ג'מפ & עונות מתבטא בשמלה צמודה של תחרה שחורה על רקע לבן, עם שרוולים קצרים, שיכולה להתאים לכל שעה ולכל אירוע, ומדגימה אנה ארונוב.  אחד הטרנדים הבולטים הוא יצירת חיתוכי פרחים דיגיטליים בטכנולוגיית לייזר ברזולוציות גבוהות. ויש גם שמלות פסים, ושמלות ערב עם סרטי לורקס ותחרות ורודות, לצד חולצות, טוניקות ובגדי ים. טווח המחירים: כ-60 עד כ-400 שקלים. 

לי קופרצילום: נועה סלטי

נאוטיקהצילום: טל טרי

נאוטיקהצילום: טל טרי

 

רשת תמנון, המלמדת כי אפשר להציע שמלות קיץ קלילות ואיכותיות גם במחירים הנעים בין 40 ל-100 שקלים, ציידה את רובן בחגורות בד במותן. שתיים מתוך מבחר עשיר, מקסימות במיוחד, עם פרחים בהירים על רקע ירוק כהה או כחול כהה, כמובן עם חגורה במותניים ומכפלת מכסה ברכיים עולות 95 שקלים כל אחת. יש גם שמלה בגזרה רחבה משוחררת ללא חגורה, עם הדפס נוצות שחורות על רקע אפור בהיר המתרחבת כלפי המכפלת, ב-40 שקלים, ויש שמלה בצהוב חם, הצבע של הקיץ, עם שרוולים מתרחבים ומתנפנפים לכיוון המרפקים,  חלק עליון בגזרת מעטפת וחלק תחתון מתרחב ב-70 שקלים.

גם תעשיית הג'ינס מציעה לקיץ שמלות. למשל השמלה דמויית החולצה הארוכה של לי קופר, עם שרוולי 3/4 המסתיימים בחפתים, כפתורים במחשוף וי, ומבנה צר אבל לא צמוד. 99 עד 199 שקלים.