הזדמנות תעודות מחצית לפניך!

בין אם אתם הורים צעירים ובין אם חלפו לא מעט שנים מאז ימיכם על ספסל הלימודים ודאי אתם זוכרים את יום קבלת התעודות ואת הבעת הפנים של אמא או אבא שלכם כשהם מביטים באותו גיליון נייר שמסכם בדף אחד או שניים שעות ארוכות של שיעורים, בוחני פתע ומבחני גמר.

כעת, כהורים, אתם מוצאים את עצמכם מהצד השני של התעודה, ומוצאים את עצמכם תוהים לא אחת כיצד לנהוג ומהי הדרך הנכונה להגיב בה בעודכם מקבלים לידכם את תעודות המחצית, ומה המסר שתגובתכם תעביר לילד להמשך הדרך. אז אם אתם הורים לילדים בתחילת דרכם במערכת החינוך או דווקא הורים לבני נוער הנמצאים בשנותיהם האחרונות במערכת, הנה מספר דגשים שכדאי לשים אליהם לב אשר יעזרו לכם ביום קבלת התעודות.

יש יותר מדרך אחת להסתכל על התעודה

חשוב לזכור, שכמו בדברים אחרים בחיים, יש יותר מדרך אחת לקרוא את תעודות ההערכה של הילדים. אפשר לבחור להסתכל על אותם ציונים מספריים או תיאורי ציון קבועים וסופיים בלבד, ואפשר לראות מעבר להם. בהקשר זה, ביטויים כמו ראיית הטוב, התמקדות בחצי הכוס המלאה ומתן דגש על השתדלות, הם לא רק סיסמאות באוויר, אלא חלק חשוב ומרכזי בעיצוב הדרך בה אתם קוראים את התעודה של הילדים.

הדבר נכון במיוחד בימינו, כאשר בתי ספר רבים מקפידים לציין ליד מדרג הציונים הסטנדרטי מספר מילות הערכה אשר ישקפו את מצבו הלימודי של הילד. אולם, גם אם במקרה שלכם הערכות מילוליות כאלה אינן בנמצא, עדיין חשוב לראות בכל ציון או הערכה חלק מתהליך שעובר הילד ודרך שהוא הולך בה. וכך, במקצועות בהם ישנם שיפור והתקדמות, חשוב לחזק ולעודד את הילד לגביהם ולבדוק מולו מה עזר לו להשתפר על מנת לייצר סביבה ואווירה לימודית שיאפשרו שמירה על ההישגים, המשך השתפרות והפקת לקחים למקצועות אחרים בהם הוא זקוק לחיזוק. במקצועות בהם חלה ירידה, חשוב לברר עם הילד מהם הקשיים איתם הוא מתמודד באותו המקצוע והאם יש משהו שמפריע לו.

הדרך עוד ארוכה

במיוחד לאלה מבינכם שהורים לילדים קטנים, חשוב  לזכור שאנו חלק מ"מרתון" ארוך של 12 שנה, ויש עוד זמן רב לתקן, לשפר ולעשות שינוי במידת הצורך. לאור כך, גם אם בתעודה יש ציונים שאינם מזהירים, ראו זאת כצלצול השכמה עבור הילדים ועבורכם, המעניק לכם הזדמנות להשתפר ולשנות את הדברים.

כל ילד יחיד ומיוחד

מן הסתם, הילד שלכם אינו הראשון או היחיד שמקבל תעודה, מה שמוביל לא אחת, בין אם אנחנו מתכוונים לכך או לא, להשוואות. בהקשר זה חשוב לזכור -  אחים גדולים, חברים לכיתה, השכן ממול – בין אם מצליחים יותר או פחות, הם לא הגורם הרלוונטי אלא הילד שלכם ביחס לעצמו וביחס לדרך הלימודית שבה הוא הולך ומתקדם.

אחריות היא חלק מהעניין

לצד אמפתיה והקשבה, הרי שבעולם חינוכי שבו ציונים והערכות הם חלק בלתי נפרד ממערכת החינוך ולכן בעלי משמעות על המשך דרכם - חשוב להזכיר לילדים את האחריות שמוטלת גם עליהם. אז לצד החיזוק והעידוד, חשוב שלא לשכוח את המסר, שהאחריות ותוצאות בחירותיהם, מוטלות בראש ובראשונה גם עליהם.

דברו איתם

פעמים רבות, אנו נוטים לשכוח שהילדים שלנו הם אנשים בפני עצמם עם רגשות ומחשבות משלהם, וזמן קבלת התעודות הוא זמן טוב להזכיר לעצמנו, לשאול ולברר מולם מה הם חושבים ומרגישים לגבי התעודה שקיבלו. האם הם מרגישים שהיא אכן משקפת את היכולות ואת הפוטנציאל שלהם? האם הם חשים שהמורה או הצוות החינוכי אינו מעריך או מבין אותם? בגזרת התלמידים המצטיינים – האם הם חשים שיש משא כבד מדיי על כתפיהם לשמור על הציונים ולעמוד בציפיות של המורים ושלכם ההורים?

בהקשר זה חשוב להיות קשובים למה שיש לילדים לומר ולתת להם את הביטחון שיש מי שעומד מאחוריהם ונותן להם את הרוח הגבית והתמיכה לה הם זקוקים.

הכותבת היא יועצת ורכזת תחום טיפול בישיבה התיכונית אלוני הבשן מבית עמותת 'רוח הגולן'