הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ב') את הצעת חוק המאבק בטרור (תיקון – ביטול קיצור מאסר לאסירים ביטחוניים) של חברי הכנסת מיקי זוהר, ענת ברקו (ליכוד) ועודד פורר (ישראל ביתנו) לקריאה ראשונה. 

עפ"י הצעת החוק, לא יינתן שחרור על-תנאי ממאסר לפי חוק שחרור על תנאי ממאסר, למי שנגזר עליו עונש מאסר בשל ביצוע עבירת רצח, או ניסיון לרצח המהווה מעשה טרור לפי חוק המאבק בטרור או שנעברה בנסיבות של מעשה טרור.

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) אמר: "מטרת החוק למנוע או לצמצם טרור. עבירה פלילית על רקע פלילית מבוצעת בד"כ באופן אינדיבידואלי של אדם כנגד חברו, לעומת זאת עבירה על רקע פלילי מבוצעת ע"י טרוריסט כלפי כל אזרחי ישראל וכלפי מדינת ישראל ולכן אנו מבקשים לייצר מאזן התרעתי. וזאת מפני שמחבלים יודעים שקיים סיכוי גבוה לשחרור מוקדם בניכוי שליש. לדעתנו זה רצון העם לא לסלוח ולא למחול לטרוריסטים שפוגעים בביטחון המדינה. אני רוצה לגדוע את התקווה מהמחבלים לקבל שליש. אנחנו המחוקקים, מבקשים לקבוע מדיניות שונה".

מיקי זוהרצילום: יונתן זינדל/פלאש 90

ח"כ ענת ברקו (ליכוד) אמרה: יש לנו אינטרס לשקם עבריין פלילי ולהחזיר אותו לחברה, לעומת מחבל שאין שום אינטרס בשיקום שלו בחברה שלו, שם הוא מתקבל כגיבור. ברקו אמרה כי ההצעה לא תתערב בשיקול הדעת של נשיא המדינה כך שבמקרים קיצוניים, הנשיא יוכל לקצוב את עונשם.

חברי הכנסת המציעים ענת ברקו, עודד פורר ומיקי זוהר הודיעו כי להצעתם תהיה תחולה מיידית, כך שההצעה תחול גם על אסירים שכבר הורשעו ומרצים את עונשם. המציעים סירבו להצעה להחריג קטינים מההצעה.

הרצל חג'ג' מ'פורום בוחרים בחיים', שביתו נרצחה בפיגוע דריסה בארמון הנציב אמר: "אתם עושים צחוק מהנרצחים. אולי תקבעו שרק רוצח שרצח 10 אנשים לא יקבל שליש? למה מורשעים בהריגה או סייענים ייהנו משליש?" חג'ג' סנט בחברי הכנסת ואמר: "אתם מפחדים מהיועצים המשפטיים או מבג"צ. מחיר הנחמדות והנאורות, הוא דמם של אזרחי ישראל. כעת נדרסו שלושה צעירים בפיגוע טרור. הסייענים של רוצחי הדס מלכה קיבלו שליש. הרחמנות שלכם על סייענים תגרום להתאכזרות על אזרחי ישראל."

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר אמר כי בדיון הבא בהצעת החוק לקראת הקריאה השנייה והשלישית, הוא יציע להרחיב את ההצעה גם לעבירות ביטחון נוספות ולא רק על עבירות רצח וסיוע לרצח. 

נציגת משרד המשפטים התנגדה להחלת הצעת החוק על עבירות נוספות, בטענה כי הליך שחרור על תנאי הינו הליך פרטני, לעומת ההצעה ששוללת קטגורית אפשרות שקילת ניכוי שליש על בסיס סוג העבירה.

כאמור, הצעת החוק אושרה היום בוועדה המשותפת להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה.