ועדת החוקה של הכנסת אישרה אתמול (ד') את הצעת החוק של ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) וח"כ מיכל רוזין (מרצ) לקריאה ראשונה לפיה עברייני מין לא יוכלו לשנות את שמותיהם. מטרת החוק היא לוודא שעבריין מין לא יוכל להסתיר את זהותו באמצעות שינוי שמו. ההצעה, שזכתה לתמיכת ועדת השרים, צפויה להיות מאושרת במליאת הכנסת בשבועות הקרובים, במידה והכנסת לא תפוזר. 

לפי החוק, "לא ישנה שמו של מי שהורשע בביצוע עבירת מין, אלא באישור השר, אם שוכנע כי אין בהענקת אישור לשינוי כאמור כדי לסכן או לפגוע בשלום הציבור." 

לאחר בחינה מדוקדקת של סוגי ההרשעות, הצעת החוק מבקשת להעניק לשר הפנים את הסמכות למנוע שינוי שם של עברייני מין מורשעים, כדי לאפשר לציבור להגן על עצמו מפני פגיעה נוספת. 

לפי הצעת גורמים משפטיים, תיבחן האפשרות כי הגבלת שינוי השם תוטל גם במקרים של עבריינים שביצעו הונאה של קשישים ואלימות קשה, סרסרות ושידול לזנות, התעללות בקטין או חסר ישע וזיוף בנסיבות מחמירות.

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר: "כיום, עבריינים במדינת ישראל יכולים להחליף את שמם ללא כל פיקוח, ועל ידי כך לחזור ולפגוע בזהות שונה. הצעת חוק זאת מבקשת למנוע חזרתם של אותם עבריינים לאפשרות של פגיעה באחרים, במקרה בהם קיימת מסוכנות לציבור".