בשנת תשע"ו היו במערכת החינוך 1.69 מיליון תלמידים אך עד 2020 צפויה תוספת של 150 אלף וגידול של 9% בשנה. עם זאת, כבר היום נדרשים מאות אלפי הורים לילדים להיערך להוצאה כספית משמעותית בגין החזרה לבתי הספר ולוודא שהם לא שכחו שום דבר חשוב.

מבחינת הציוד עצמו, הוצאה של 100-150 ש"ל אמורה להספיק למוצרים הפשוטים ביותר והוצאה של 460-500 ש"ח כבר תאפשר לקנות מוצרים ממותגים. תיק גב אורטופדי לדוגמא עולה 50-200 ש"ח והוא מייצג את ההוצאה היקרה ביותר ברשימה, כאשר אחריו נמצאים קלמר, יומן, מחברות משבצות ושורות, עפרונות ומחדד, מספריים, מחקים, צבעי פסטל, דבק, טושים, גליל לעטיפת ספרים ומדבקות עם שם הילד.

עם זאת, לא כדאי להתחיל את הקניה לפני שעושים סדר בכל המקומות בבית שבהם כבר מפוזרים מכשירי כתיבה וציוד משרדי. הורים לילדים גדולים בטוח ימצאו לפחות חצי מהציוד זרוק בתוך המגירות, מה גם שאפשר להשוות את רשימת הציוד הנדרש שמגיעה מבית הספר עם רשימה משלכם של חוסרים בלבד.

החל מהמיטה ועד החולצות: כל מה שלא מופיע ברשימה

הבעיה העיקרית מתחילה עם רכישת ציוד שלא מופיעה ברשימה הסטנדרטית של משרד החינוך. קודם כל, את שנת הלימודים הבאה כדאי להתחיל כאשר יש לילד מיטה וחצי עם תמיכה אורטופדית מלאה. קיים קשר מובהק בין איכות השינה לאיכות הביצועים ויכולת הזיכרון של הילד, אז אין טעם לחרוג מתוך מסגרת התקציב לפני שמסיימים למלא פונקציות בסיסיות וחיוניות יותר באיכות החיים שלו.

שנית, ברוב המוחלט של בתי הספר בחינוך הממלכתי והדתי בארץ מחייבים את הילדים להגיע עם תלבושת אחידה. את חולצות בית ספר כולל סמל ניתן לרכוש במחירי מינימום של 12 ש"ח לפריט ובמבצעים של 5 ב-60 לשרוול קצר, או במחיר של 20 ש"ח לפריט בשרוול ארוך דק. גם כאן המחיר משתנה לא רק לפי אורך השרוול אלא גם בהתאם לאיכות ועובי החולצה.

האם לקנות מדפסת?

בהיבט רחב יותר, יכול להיות שחסרים לכם בבית מכשירי חשמל שיסייעו לילד בתקופת הלימודים ובהם בעיקר מחשב או מדפסת. בררו מול נציגי בית הספר לגבי מדיניות ההדפסות והשקיעו ברכישתה רק אם יש לכם עבורה שימושים נוספים. בנוגע למחשב, הרבה תלוי בשאלה האם מדובר במכשיר שמיועד ללימודים בלבד או גם למשחקים ופנאי.

לבסוף, קיימים הבדלים ברשימת הציוד בין בתי ספר יסודיים, חטיבות הביניים והתיכון. סביר להניח שלקראת התיכון הילד כבר יידע בדיוק מה הוא  צריך, אך בגילאים צעירים לא תהיה ברירה אלא להתחיל את השנה עם הרשימה המלאה ועם הזמן להיפטר מהציוד המיותר.