אחד מילדי המשפחה הוא בוגר גן חובה ובימים אלה מסתובב בבית אחוז התרגשות ומתחים לקראת כיתה א'. "ואם לא אראה מהלוח", הוא שואל את אחותו הגדולה, "ואם לא אצליח ללמוד לקרוא", הוא מהגג ליד שולחן ארוחת הערב, "ואם אשכח איך הולכים לשם", הוא לוחש באוזני. מן ילד שכזה הלוקח דברים ברצינות אדירה. חיפשתי דרכים להרגיע אותו וגם לתת לו הרגשה שהוא מוכן, בהחלט מוכן, ושבכלל, ללמוד זה כיף. בסופו של דבר הצלחתי להוריד בהרבה את מפלס החששות שלו. איך עשיתי זאת, ואולי זה יעזור גם לילדים אחרים, קראו בהמשך.

א. מזוודת ההפתעות. חברת קלסיקלטת הוציאה מארז חדש המכיל ערכת הכנה לעולים לכיתה א' בצורת מזוודה קשיחה וצבעונית. יש בתוכה כרטיסיות משחק ותרגול להכרת מספרים ואותיות, חוברת שבה אפשר לתרגל כתיבת אותיות על קווקווים מסומנים, וטוש מחיק לכתיבה חוזרת על הכרטיסיות. לדברי החברה הערכה נעשתה בעזרת מומחים לאסטרטגיות למידה ומומחית בהוראה מתקנת. מחירה 88 שקלים בחנויות ספרים וצעצועים. לילד שבו מדובר לא הצגנו את המזוודה הזו כאביזר לימודי אלא כמשחק שמאפשר לכתוב ולמחוק ושוב לכתוב ולמחוק והוא ישב ברצון "לשחק" שעה ארוכה וזכר בהחלט חלק מהמספרים והאותיות גם למחרת.

ב. חבר ילקוט. את הפטנט הזה כמעט כולם מכירים. צריך לקנות ילקוט מתאים כמה שבועות לפני תחילת שנת הלימודים ולתת לסטודנט המתחיל להתרגל אליו, לשאת אותו על הגב בבית, ואם הוא רוצה, אפילו להניח אותו במיטה לפני השינה.  

גלי - גלגיליותצילום: אסף לוי

ג. להתגלגל לבית הספר. המתח מפני הדרך הקצת ארוכה יותר מזו שהלך בה לגן, לא פג גם כאשר הובטח לגיבור סיפורנו שאחיו הגדולים או אחד המבוגרים ילווה אותו בהלוך ובחזור. אבל הוא נחלש כאשר רכשנו עבורו את סניקרס הגלגיליות של גלי, והוא מתאמן עליהם במרץ. נכון שלא בטוח שנרשה לו להתגלגל עצמאית לעבר הכיתה, אבל אפשר להבטיח שבימים הראשונים כאשר נלווה אותו, הוא יתגלגל ואנחנו נתמוך בו. כאשר מגיעים לבית הספר חשוב לזכור להסיר את הגלגלים מהנעליים ולקחת אותם הביתה. המחיר: 249 שקלים. המידות: 28-35.

ד. אותיות אכילות. בעבר נהוג היה למרוח דבש על אותיות האלף-בית עבור המתחילים ללמוד, כדי שיפנימו דרך חוש הטעם והפה את מתיקות שפת הקודש. כך היה במזרח אירופה וגם בצפון אפריקה (זוכרים את שירו של שלמה בר "אצלנו בכפר טודרא?). אז גם כיום אפשר לנסות את השיטה והגישה, למשל באמצעות האותיות והמספרים האכילים שהחלה

לשווק חברת גילרו יצרנית מותג "עלמה". האותיות והמספרים מתאימים לקישוט עוגות, עשויים מעמילן וסוכר עדין ללא שומן מוקשה וללא רכיבים מהחי וצריך לקלף אותם מדפי המארז, ופשוט להצמיד למאפה. כ-20 שקלים ל-2 דפים. כשרות פרווה. ניתן להשיג ברשתות המזון.

עלמה - מספרים אכיליםצילום: אפרת אשל

 

ה. גן האותיות. שווה לנסוע עם בוגרי גן החובה שלכם לגן העברית בראשון לציון, שם יש מתקני משחק בצורת קוביות מסתובבות ועליהן מודפסות מילים שונות, וגם גבעה קטנה ועליה תפזורת של אותיות עברית אדומות. עוד דרך ליצירת גשר בין הילד לבין שפתו.

גן בעבריתצילום: אסף גולן

 

ו. מתנה שנותנת תחושה של "גדולים". זה יכול להיות טאבלט, ראי אישי עגול, כדורגל, שפתון לחות ללא צבע, עמוד עם סל רשת למשחק כדור סל, שאלו את הילד עצמו ואם הוא לא מגזים בדרישות "תזרמו איתו". במקרה של שני הילדים בצילום המצורף, אלה היו משקפי שמש...

צילום: נעמי גוטקינד גולן