חיפוש מסגרת פוגש אותנו בכל מיני מצבים בחיי הילד: מעבר בין שכבות גיל, מעבר דירה ואתגרים שונים. שינוי ומעבר הוא לא דבר קל לרבים מאיתנו וכך גם לרוב הילדים. בייחוד בגיל ההתבגרות כאשר הילד מחפש את עצמו, תוהה על דרכו בחיים, מפתח את עצמאותו, מגבש זהות ויוצר קשרים חברתיים עלול הוא להתקשות במציאת מסגרת מתאימה שתיתן לו יכולת להתקדם לימודית יחד עם פיתוח קשרים חברתיים טובים. חשוב לעזור לו, לכוון ולתמוך אך גם לתת לו את המרחב האישי למחשבות, רצונות ולבטים וכן לתת לו מקום לעצמאות ולבחירה אישית.

לפי אופי הילד, כישרונותיו וחלומותיו נוכל לדעת איזו מסגרת תיתן את המענה הטוב ביותר ותקדם אותו בכל התחומים.

 

חשוב לשים לב לכמה כללי "עשה ולא תעשה":

לא לבדוק איזו מסגרת הכי נחשבת.

כן לבדוק איזו מסגרת הכי מתאימה.

לא לבדוק באיזו מסגרת יש יותר שעות "בייבי סיטר".

כן לבדוק באיזו מסגרת יש התאמה לימודית וחברתית מיטבית.

לא לבדוק באיזו מסגרת עושים יותר יחידות בגרות.

כן לבדוק באיזו מסגרת יוכל הילד להפיק תועלת לימודית יותר גבוהה.

לא להסתמך על הדיווח של השכנים.

כן ללכת עם הילד ולהכיר את מסגרת הלימודים.

לא לנסות לכפות על הילד מסגרת גם אם נראה לנו שזו המסגרת הטובה בשבילו.

כן לשבת עם הילד, לחשוב, לעזור ולכוון ע"מ להגיע להחלטה משותפת.

 

חשוב למצוא מסגרת שתיתן מקום לתחום הרגשי והחברתי ולא רק ללימודי, תטפח כישרונות ותחביבים ותפתח מסוגלות להתמודד עם אתגרי החיים.

אם לילד יש כשרון בתחום מסויים כדאי לנסות לבדוק אם ניתן לשלב אותו בתוך המסגרת וע"י כך גם הצד הלימודי יתחזק וגם יגבר החוסן הנפשי של הילד, הדימוי העצמי שלו ותחושת המסוגלות.

מומלץ להכין יחד עם הילד רשימה של הדברים שחשובים לו בחיים ובמסגרת החינוכית שירצה ללמוד בה ואז לעשות דירוג לפי סדר עדיפויות, סינון לפי רצוי ומצוי ולבדוק איזה מסגרת אכן תיתן מענה לכמה שיותר דברים מתוך מה שנכתב.

 

 

לטורים קודמים, היכנסו!
 

חיים שטרית - B.Ed   בחינוך מיוחד, מנחה הורים ומאבחן ציורי ילדים בשיטת מיכל וימר.