מה פשר המשיכה התרבותית -פסיכולוגית הקיימת בימינו לחפצים קטנים ודקים יותר ויותר? מדוע זעיר נחשב מתוחכם? שימו לב איך מסכי הטלוויזיה והמחשבים ובמיוחד הטלפונים הניידים נעשים דקים וצנומים יותר מעשור לעשור. שלא לדבר על ג'ינס סקיני שתרגום שמו הוא "דק כמו העור". האם הסיבות הן פרקטיות בלבד, או שיש אלמנט רגשי ונפשי בטרנד הזה? ואולי מדעי? – למשל תגובת מעמקים בלתי מודעת לגילוי חלקיקי היקום במחקר הגרעיני, לתיאוריה שכל היקום התחיל בנקודה קוסמית אחת?

כשיורדים למישור הנמוך יותר של היום יום, הדקיקות שהפכה לנורמה בקרב הדוגמניות (שבמאה העשרים "מותר" היה להן להיות גם במידה 42 ובמאה ה-21 הן שואפות לכיוון 34), ובקרב שחקני במה ומסך, שהמלאים שבהם עוברים דיאטות חריפות וניתוחים כדי להתאים את עצמם לנורמה (ראו מקרה דביר בנדק, נינט טייב, מרינה מקסימיליאן, איציק כהן ועוד רבים מאוד), קשורה לסיסמה המעיקה: רזה זה יפה. דבר אחד ברור: למזעור החפצים והמכשירים יש תדמית מתקדמת, אופנתית, עם נטייה לגלוש לכיוונים חדשים. ונכון, ולעתים קרובות הדק יותר הוא הנוח יותר. ארבע דוגמאות שהובאו לתשומת לבי בימים האחרונים מלמדות שהחתירה לכיוון הדקיק היא רוח הזמן, הצייט גייסט.

צילום: יח"צ

נתחיל במשהו המונח על הצלחת. חברת בלדי השיקה בתחילת השנה פרוסות בקר דקיקות תחת השם המשמעותי Minute, כשהכוונה היא שניתן להכין אותן למאכל בדקות שתי דקות, וגם בזכותן גם להרוויח זמן. שהרי כולנו חיים בתחושה של מחסור כרוני בזמן פנוי ואוכל מהיר הוא צו השעה. ההצלחה הגדולה של סדרת ה"מינוט" (דקה תרתי משמע), הניבה השבוע עוד השקה: Minute שניצל עוף ו-Minute שווארמה פרגית. במסעדת גושן הכשרה בדרום תל אביב הוצגו אריזות הסדרה עם הפרוסות הדקיקות במשקל 300 גרם, שאכן ניתן להכין מהן מנה עיקרית בדקה, ואל תשאלו אותנו לאן כולם ממהרים. עובדה שממהרים. במיוחד אימהות ברוכות ילדים שגם מנהלות קריירה. לבשר הדקיק צפויה לכן הצלחה מובטחת. חימום קצר עם כמה טיפות שמן זית על מחבת, ויש. סדרת העוף הדקיקה כוללת כרגע שלושה מוצרים: שניצל דק, שווארמה פרגית דקיקה ופרוסות דקות של חזה עוף. כשמדובר בפרגית הדקה, רגע שלם נחשב אפילו לזמן ארוך מדי, כי אנשי חברת בלדי מסבירים שדי ב-30 שניות מכל צד על מחבת פסים חמה. וחייבים להודות, הדקדקים האלה טעימים. הפה "אוהב" את תחושת הדקיקות של הבשר והעוף.

בלדיצילום: נעמי גוטקינד גולן

צילום: נעמי גוטקינד גולן

 

אבל מדובר בדוגמה אחת מרבות. הנה דוגמה מתחום הכי רחוק מאוכל: שעונים. מותג השעונים השוויצרי סווטש משיק בימים אלה ברחבי העולם ובישראל את קולקציית SKIN IRONY - סדרת השעונים הדקים ביותר בעולם (5.8 מ"מ) עשויים פלדת אל חלד עם רצועות סיליקון רכות ודקות במיוחד גם הן. בחברה אומרים שהשעונים האלה מתאימים במיוחד לעונדים שאוהבים להיות "עם" ולהרגיש בלי. 599-739 שקלים.

סווטצ'צילום: יח"צ

נקפוץ שוב לקטגוריה שונה בתכלית: תינוקות. ליתר דיוק: חיתולים. ככל שהם דקים יותר, בלי להחמיץ את יעילותם בשמירה על עורו היבש של התינוק, כך הם נחשבים למשוכללים יותר. ואכן אנשי המותג בייביסיטר השקיעו פיתוח שנמשך שנתיים, מאז נרכשו על ידי חברת ניאופרם, בייצור חיתול גמיש ודק מאי פעם. דקותו, אומרים בחברה, לא מפחיתה את יכולת הספיגה המוגברת שלו, גמישותו ועיצובו מבטיחים מניעת דליפות. המידות 3, 4, 4+ ,5 ו- 6.

בייביסיטרצילום: יח"צ

מפתיע שהטרנד הדק הגיע אפילו לעיצוב הביתי. בהצגת שש מגמות העל החדשות בעיצוב הבית, של חברת אלוני, כמו שימוש במדפסות תלת ממד המחקות על אריחי גרניט פורצלן מראה של חומרים טבעיים כמו עץ ושיש, ההתקנה של כיורים וכלים סניטריים בסגנון המאה שעברה מתוך געגועים נוסטלגיים לילדות, ריהוט חכם, חוסך מקום ורב תפקודי כמו כוננית ההופכת במשיכת יד לשולחן אוכל, ומערכת קיר ההופכת למיטה לאורחים, ועוד, ראיתי גם קערת אמבט בעלת דפנות דקיקות העומדת על הרצפה מנותקת מהקיר, שלמבוגרים אולי מזכירה את הפיילה שבה רחצו אותם בילדותם.