עיצוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על סביבת חיינו, ובכל זאת לעתים קרובות הוא סמוי מן העין. אפשר לכנות אותו נוכח-נפקד, אפילו שקוף. כל פריט שאנחנו רואים, נוגעים, משתמשים בו, יושבים עליו, עבר תהליך של עיצוב: הצלחת ובקבוק הסבון הנוזלי, הכיסא והכורסה, המזלג והאהיל, גביע היוגורט ובקבוק המשקה. אבל פרט לעוסקים בתחום באופן מקצועי, אצל רובנו כמעט שלא קיימת מודעות לעובדה הזו. מתי אנחנו נעשים מודעים? כאשר פריט זוכה לעיצוב המנוגד להרגלים ולציפיות שלנו. גביע גלידה לא אמור לפזר רוח צוננת וברז לא אמור להזרים מים בצורת שבשבת. לניפוץ מוסכמות צורניות או תפקודיות, יש השפעה פסיכולוגית מעניינת: זה מפתיע, מצחיק, מבדר ומעורר עניין מחודש בחפץ המעוצב. אספתי כמה דוגמאות חדשניות המדגימות זאת.

יולוצילום: יח"צ

ברשת המתנות והציוד לבית הספר יולו, יש מאווררים בצורת גביע גלידה בגוונים של ורוד, תכלת וסגול, העולים 49 שקלים.
המותג יוקידו מציע ברזים הנראים כמו צעצוע צבעוני, והם שואבים את מי האמבט ומזרימים אותם דרך גלגלי שיניים בסיבובים, רעיון לחבב רחצה גם על ילדים סרבני ניקיון. אם אנחנו באמבטיה עם ילדים, לחברת בייבי יש פטנט: מקציף סבון דמוי דולפין. הוא מצליח להנפיק מפל בועות מכל סבון נוזלי שמכניסים לתוכו. וכאשר תתחילו לחשוב על רכישת ציוד בית ספר לשנת הלימודים הבאה, לחברת פלפוט יש קלמרים הנראים כמו מיקי מאוס.

ברז יוקידוצילום: יח"צ

עיצוב פלפוט קלמרי מיקי מאוס צילום: נעמי גוטקינד גולן

מקציף סבון חברת בייביצילום: יח"צ

שיטה אחרת להפתיע באמצעות עיצוב, היא לא לשנות את צורת הפריט עצמו, אלא את מה שמאויר או מודבק עליו. על מלחיות לא מצפים לראות צילומים של עופות מים, למשל. וזה מה שעושה עכשיו חברת "מלח הארץ" בשיתוף החברה להגנת הטבע: מהדורה מוגבלת של מלחיות עם הצילומים של הצפר וצלם הטבע יוסי אשבול, כולל מידע מפורט על כל ציפור: פלמינגו, שחפית גמדית, שלדג, תמירון וכו'. מה עניין מלח לציפורים? כל המצולמים הם עופות החיים בבריכות המלח וחלקם גם מקננים בהן.

מלח הארץצילום: יוסי אשבול

דוגמה נוספת: הבקבוקים החדשים והרב פעמיים של חברת סודהסטרים הישראלית קיבלו מעטה אקטואלי: מודפסות עליהן חולצות של הנבחרות האהובות ביותר בישראל המשתתפות במשחקים המונדיאל: ארגנטינה, ברזיל וספרד עם מספרי הקפטנים של הקבוצות. יש להניח שזה יהפוך לפריט לאספנים.

סודה סטריםצילום: יח"צ