כל אמא ואבא מייחלים שהילדים בבית יישבו מידי פעם לקרוא ספר ולא יהיו מרותקים כל היום בצפייה מול הטלוויזיה, המחשב או הסמארטפון. מחקרים רבים מראים על הקשר בין צפייה ממושכת במסכים לבין בעיות קשב וריכוז, ובעיות נוספות. לעומת זאת, בקריאה יש יתרונות רבים: שיפור הקריאה והכתיבה, הרחבת אוצר המילים, פיתוח הדמיון, פיתוח חשיבה, והרחבת הידע הכללי ואף שיפור תפקודי קשב, ועוד.

אמנם, יחד עם כל האמור לעיל, בספרי הילדים טמונים אתגרים חינוכיים רבים: אין פיקוח ואכיפה על תכנים בספרי הקריאה, וישנם ספרים שאינם מתאימים לגיל מסוים אך מקוטלגים בחנויות ובספריות כמתאימים לאותו גיל. גם בספרות הילדים והנוער קיימים תכנים של אלימות ואכזריות קשה, פדופיליות, מיניות ועוד. ישנם גם ספרים שאמנם אין בהם מסרים פוגעניים, אך מבחינה רגשית אינם מותאמים לגיל צעיר ויכולים לגרום לבלבול ולמשברים.

מטבע הדברים, אין זמן לכל הורה לבדוק כל ספר לפני קריאת הילד ולרוב, תקציר הספר והכריכה הצבעונית לא משקפים את מה שמתחולל בתוכו.

כל מי שקרא ספרים יודע, שכאשר ספר מעניין, זו חוויה סוחפת ומרגשת. הספר מעביר מסרים, ומכניס לתוך חוויה רגשית לא פחות מסרט ולעיתים אף יותר, בגלל ריבוי פרטים מדוייקים ותיאורים רבים. המסרים שבספר נחרטים עמוק בתוכנו ואצל ילדים אף יותר.

ישנן גישות שונות בנושא, יש הסוברים כי צריך לחשוף את הילד לכל תוכן אך לתווך לו את התוכן ולשוחח איתו על הנושא. ויש הסוברים, שתכנים מסויימים לא רצויים כלל, בשום מינון ובשום תיווך. ודאי שהדבר תלוי גם בהשקפת עולם ונוגע גם בסוגיות אמוניות לגבי חשיפה לתכנים כפרניים וכדו'.

ספרים טובים יכולים לעזור לנו כהורים להעביר מסרים חינוכיים לילדים וכן יכולים לתת מענה לקשיים שונים שהילד חווה. ניתן בעזרת ספר לדבר על נושא הגורם למשבר כמעבר דירה, מחלה או גירושין במשפחה ולעזור באמצעותו לילד להיפתח, לשתף ולחשוב על פתרונות.

בספרות לגיל הרך ניתן למצוא ביתר קלות ספרים שהם חינוכיים לגמרי, אך גם בספרות לילדים ונוער ניתן למצוא בין השורות מסרים וערכים רבים. לדוגמה: ניתן להשתמש בספרי "גיבורי על" כדי לשוחח על תעוזה, אומץ, עזרה לחלש, ראיית האחר, אמונה בעצמך, תקווה, למידה מכישלון ועוד.

כיום המידע זמין ונגיש בספריות וברחבי הרשת כפי שלא היה מעולם, קשה לבדוק ולסנן כל תוכן לפני שמגיע אל הילד, אך חשוב שנהיה מודעים אליו וניצור שפה משותפת סביבו, נעודד שאלות וספקות ונעזור לילד להפיק תועלת ממה שקורא ולעיתים אף ננסה לחסוך ממנו להיחשף לתכנים פוגעניים.

 

לטורים קודמים, היכנסו!
 

חיים שטרית - B.Ed  בחינוך מיוחד ומאבחן ציורי ילדים בשיטת מיכל וימר.