אירועי אותו הקיץ, קיץ תשע"ד, הדגישו את הצורך בקירוב לבבות ובחיבור בין אוכלוסיות, מגזרים וקבוצות שונות, זאת לצד מתן מענה חינוכי לגילויי גזענות ואלימות של מעטים כלפי מגזרים שונים בחברה הישראלית.

ציון "יום האחדות" במערכת החינוך הממלכתית דתית הוא מהלך חינוכי אשר נועד לטפח את תחושת האחדות והסולידריות בחברה הישראלית, בפעילות ייחודית במהלך היום ובטיפוח ועידוד פעילות חינוכית מתמשכת במהלך השנה. זהו חזון החמד כפשוטו.


יום האחדות יצוין השנה ביום רביעי, כ"ג בסיון (6.6.2018). יום האחדות כולל, לצד פעילות חינוכית ענפה בכל הארץ ובתפוצות, גם טקס בבית הנשיא הנועל את היום ומוקיר אישים וארגונים שפעלו ופועלים למען האחדות.
חגיגות השבעים למדינת ישראל מהוות הזדמנות להתבונן לאחור בשבעים שנות קיומה של המדינה, בכברת הדרך שעשינו עד כה, ולהביט קדימה אל אתגרי העתיד, תוך שאנו שואלים את עצמנו באיזו חברה ישראלית אנחנו רוצים לחיות בשבעים השנים הבאות.


בקיץ תשע"ה, בטקס הענקת פרס ירושלים לאחדות ישראל, התוותה רחלי פרנקל, אמו של נפתלי פרנקל, את הדרך לחיים בחברה הישראלית:  ״מציאות החיים שלנו פה תיקבע על ידי יחסינו עם השכנים בבניין, החברים בצבא, הסטודנטים בספסל הלימודים, שם תקרה האחדות. הערבות ההדדית, אהבת ישראל, הפסיפס – רק אם נמצא אדם שלא נראה כמונו ונביט עליו בעין טובה ובלב פתוח, רק כך נתקן.״ (3.6.2015)


בשנת השבעים למדינת ישראל, מהדהדת ביתר שאת קריאתה זו להביט על זולתנו בעין טובה ובלב פתוח, על מנת להיטיב את מציאות החיים שלנו בארץ הזאת. מתחזק הצורך להביט יחד מתוך אחריות אל עבר העתיד ולהבין שהמשך צמיחתה והתפתחותה של המדינה תלוי ביכולת ובמוכנות של החברה הישראלית להכיל את השונות ולנהל את המחלוקות בסובלנות, תוך שמירה על שיח מכבד ולא מתלהם במרחב הציבורי.

במסגרת יום האחדות תתקיימנה פעילויות שונות: 

  • פעילות חינוכית בבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים 
  • פעילות מותאמת בבתי הספר של החינוך המיוחד 
  • במסגרת יש"י (יחד שבטי ישראל) –  נוער חמ"ד "הקהל למען ציון" יעבירו פעילות בנושא- "ואהבת לרעך כמוך" ויובילו את מיזם "יום מתוק"  ברחובה של עיר, להגברת אהבת ישראל.
  •  פעילות של מועצות התלמידים והנוער – הנושא המרכזי של וועידת מועצת התלמידים והנוער שהתקיימה השנה הוא "ישראליות משותפת". 
  •  פעילויות ביחידות הנוער והמרכזים הקהילתיים ושיח בין קבוצות שונות בקהילה, בהובלת צוות המרכז הקהילתי ובחסות החברה למתנ"סים.
  • תנועות הנוער וארגוני הנוער מקיימים שיח מתמשך, "אסיפה ישראלית", לאורך כל השנה ויקיימו פעילויות ברוח זו גם סביב יום האחדות.
  •  פעילויות במכינות הקדם צבאיות אשר יעסקו בנושא האחדות בחברה הישראלית.
  • פעילות של בתי ספר תאומים ומפגשים