"כל יום הוא יום חדש והתמודדות חדשה, המציאות בהחלט מאתגרת ולא מעט עמוסה רגשית. הביטי, אף אחד לא מקבל ספר הדרכה בנוגע לנושא: 'כיצד תתנהגי במקרה ש....' כל תפילה נוסכת בי הלך רוח מסוים והתעלות מסוימת לנוכח היום חדש שבפתח.
מעולם לא צצה השאלה 'למה זה קרה לנו', אך מדי יום ביומו אני שואלת 'למה, לאיזו מטרה'? מה רוצים לומר לנו ואנו מסרבים לשמוע? יענקל'ה אישי ואנוכי, מצאנו עצמנו מתחבטים בשאלה זו לא אחת. דבר אחד ודאי: יש פה מסר, יש פה אמירה, יש פה קריאה להתעוררות. וכל ה'יש' הזה, נותן משמעות להתמודד עם ה'אין'. נותן עוצמות וחשיבה בונה לכל מי ששומע את הסיפור שמאחורי המילים".

כך מספרת אורלי רוט, בת 56 מאלקנה, על ההתמודדות שלה עם הירצחו של בנה רועי, בפיגוע בישיבת מרכז הרב. לאורלי חמישה ילדים, והיום היא אמנית היוצרת מגוון עשיר של תכשיטים ופריטים נוספים, השונים במהותם, סגנונם והרכבם. תכשיטי 'אורועי' הם מגוון המוצרים משלבים את אלמנט ה-8, לזכר שמונת הנערים שנרצחו בפיגוע ובניהם רועי. 

שרשרת - אורועיצילום: אורלי רוט

בר"ח אדר ב' תשס"ח, פרץ מחבל לישיבת 'מרכז הרב' בירושלים וטבח בשמונה תלמידים, ביניהם גם רועי אהרון רוט הי"ד. הפיגוע הקשה, השאיר את אורלי, אמו של רועי, במאבק על הבחירה בחיים.

ספרי לי על רועי
"בי"ב אלול תשמ"ט נולד רועי, רועי אהרון. תינוק יפיפה עם חיוך על פניו כבר מההתחלה. אני לא זוכרת רגעים של נרגנות, או עקשנות סתמית כלשהי, המאפיינת לפעמים ילדים. הוא היה שובב גדול, אך לא דברן גדול. ענייני, לא דורש ותמיד ניראה שלם ומאושר עם מה שיש.
בכל פעם שראיתי את החיוך הזה, הייתי נרגעת ובטוחה מעצם העובדה, שאנו חלק מחיי רועי.
רועי למד כתשע וחצי שנים ג'יאו- ג'יטסו, והיתה לו חגורה חומה. תמיד היה צנוע, גם כשזכה בגביע הוריד ראש בהכנעה ואמר 'גם זה מאת הקב"ה'. אותו הדבר לגבי קבלת חגורה, מדליה ותעודת הצטיינות" מספרת אורלי,
"תמיד ידע להוציא מכל עוקץ את הדבש. אם פגש אדם עצוב, דאג לחבקו בחיבוק הדב הידוע שלו, לחיצת יד חמה ואיתנה וחיוך ענק וחם עד שזה יצא בקומה זקופה. במחיצת רועי בבית המדרש, בספרייה, ניתן היה להשתאות מהדבקות, ההתמדה והתפילה הקדושה מתוך בכי, שגרמו לכולנו רצון להתחברות, אהבה ולא מעט ליראה.
תמיד דאג לסוכך על חלשים וילדים, שהיו מוקד להצקות. רועי שמר על קשר עם ילדים שקצת איבדו את דרכם ודאג לשבת ולשוחח אתם. הוא  אהב לקרוא, ללמוד, להקשיב,לדעת, ולספוג. הוא גם תמיד הראה כבוד ואהבה לסבים ולסבתות, ושיחק עם אחיו הקטנים ולקח אחריות מלאה עליהם". 

רועי אהרון רוט זל צילום: באדיבות אורלי רוט

אני מבינה שהתפילה והדבקות תמיד היו חלק מחייו?
"רועי היה עמוד התפילות ומתפלל בדבקות כזאת שכאילו בכל מילה יש זהב והוא כמונה אותם אחת לאחת מתחילת התפילה עד סופה. הוא היה מכוון ממש בכל מילה ומילה, היו רואים עליו ושומעים היטב איך רועי היה בוכה ברחמים ובתחנונים כאילו בתפילת נעילה של יום הכיפורים. כששמעו על הנפגעים בפיגוע, ורצו להיות בטוחים שבאמת מדובר ברועי בין הנפגעים, שאלו: 'מי? זה שמתפלל?' כאילו אין עוד כמה מאות מתפללים נוספים.כך זיהו אותו". אורלי שמעה על רועי מהחברותא שלו: "הוא זוכר שכשהם למדו יחדיו, הם לא יכלו להתפלל אם הוא לא היה אומר את ה'יהי רצון' שאומרים לפני הלימוד. וכשהחבר רצה לצאת רגע מבית המדרש הוא ראה את רועי עוצר בנחת, מתכופף ואומר בשפה ברורה את התפילה שאומרים ביציאה מבית המדרש. זה לא שפעם אחת ביום רועי נהג כך, אלא בכל יום ובכל פעם שנכנס".

אורלי ובעלה יענקל'ה מוכרים כמרצים מטעם משרד החינוך, ומעבירים שיחות בכל רחבי הארץ לישיבות, אולפנות, ערבי מורים, מכינות קדם צבאיות, ערבי בנות ואימהות, בנים והורים ועוד, בנושא: 'אני תפילה'. במהלך שיחה זו, הם מעבירים את מידותיו של רועי על ידי מיצג ענק, סרטונים, סיפורים, ומקבלים תגובות תומכות ומחזקות.
"בתום השיחה, אנו מציגים כרטיסיות ובכל אחת מהן, מידה אחת של רועי שעליהן דיברנו במהלך שיחתנו. כל אחד לוקח את שאליה התחברה נפשו ולקבל על עצמו בלי נדר כמובן. ואם כל אחד יקבל על עצמו כמובן רק אחת ממידות אלו, הרי שזה יצטבר לאבוקה אחת גדולה ובקטנותנו, עשינו את שלנו.
אנחנו גם מחלקים את ה'סימנ-יה' עם החוזה הידוע שכתב רועי בהיותו כבן 15.5: 'הריני מקבל על עצמי לעמוד כנגד יצרי ולהתחזק באהבת ויראת הבורא מהיום ועד יום מותי ואם אפול מייד אקום ואעשה תשובה'".
לאורלי ובעלה הרצאה נוספת בשם 'מעצב לעיצוב',והיא הרצאת השראה על התמודדות אתגרית, יציאה ממשבר לצמיחה, איך התחיל 'אורועי' ועוד.

עגילים - אורועי צילום: אורלי רוט

 אורלי מספרת כי 'תכשיטי אורועי' מסמלים שליחות, את קדושת החיים ומהותם, מסמלים הכרת הטוב, אופטימיות, צמיחה ושמחה. אורלי מכנה את התכשיטים 'מילים', כאשר כל חרוז מהווה אות, חרוז לחרוז יוצר מילה, ומילה ועוד מילה יצרו זעקה, אמירה ותפילה.

אורלי הגיעה ליצור התכשיטים לאחר תהליך של שלוש שנים: "השיחות עם רועי ועם הקדוש ברוך הוא נתנו לי משהו אחר ורציתי להפוך את זה למעשי. עברתי הרבה ימי בכי, לא ידעתי ממה להתחיל. עזבתי את העבודה למרות התמיכה שלהם. שמתי לב שאני כל הזמן בתפילה. בוקר אחד ישבתי בתפילה מול העץ, והעלים החלו לנשור כמו חרוזים. כל אות מהתפילה הפכה לחרוז, מתוך העצב נוצר עיצוב. מילה ומילה יצרו תפילה, חרוז וחרוז יצרו שרשרת" כך מספרת אורלי, "עליתי לחדר, התיישבתי והתפללתי. השחלתי חרוזים, שזרתי ויצאה שרשרת מיוחדת, עשירה מאוד. באופן כללי, כל תכשיט הוא ייחודי, כמו שכל אחד מהילדים שנלקחו, בטח ובטח רועי, הוא אחד ואין שני לו. בתוך כל תכשיט שאני עושה: עגילים, שרשרת, צמיד, טבעת וגם קשתות לשיער וסיכות למיניהן, אני שוזרת את המספר שמונה בצורה כלשהי".

אורלי בהרצאה צילום: אורלי רוט

בין המוצרים ניתן למצוא שרשראות, טבעות, צמידים, סיכות ראש מעוצבות, קשתות לשיער, סיכות לעגלה, סיכות לכובעים ולדש הבגד, מוביילים, כוסות זכוכית מעוצבות ופימו, תחתיות לשתייה, מפתחות, סבונים מעוצבים, שרשראות למשקפיים וחגורות. ייצור המוצרים מתבצע בעבודה ידנית מוקפדת וייחודית, והמוצרים אינם מיוצרים בקו ייצור מסחרי. עובדה זו מאפשרת להם להיות יצירת אמנות אישית עבור כל אחד ואחת. 

"התכשיטים נוצרים מתוך השראה אישית וללא חוקים. כל בוקר בתום תפילת שחרית וקריאת 8 פרקי תהילים לע"נ השמונה, אני עולה לחדר ויוצרת את מה שמשמיים מכוונים את ידיי ליצור ואת לבי לחוש. השיח ה'קיים לא קיים' ביני ובין רועי וביני ובין הקב"ה, ונוף השומרון הקסום, מאפשרים לי להביע את תחושת הרוחניות המתפרצת וליצוק אנרגיות ומשמעות שונה לכל פריט ופריט" מסבירה אורלי. בכל פריט כאמור, יש את אלמנט ה- 8, אם בבירור חזותי או במהלך היצירה, למשל 8 חרוזים מסוג כלשהו, 8 חוליות וכפולה שלהם, היקף סרטים ועוד. הפריטים משקפים צבע, שמחה, אופטימיות, אהבת האדם, חיות ותקווה. 

איך אפשר לסכם שיחה כזו?
"חשוב לנו, שכל מה שסופר, דובר ונחווה במהלך שנות ההיכרות עם רועי, אם זה משפחה, חברים, לומדי תורה ומכרים, ימשיכו את דרכו. שהאמירה המשמעותית, החזקה והמצמררת: 'יהא שמיה רבא מברך לעלם ולעלמי עלמיא' שרועי כה הרעיד וכה הרטיט בתפילתו, וניכר עליו בבירור 'כי שם ד' נקרא עליו', תמשיך להדהד בין קירות בית הכנסת ותעשה הד למעלה אצל בורא עולם וברחבי העולם היהודי כולו. את תפילתו בבוקר החל רועי ב:'הריני מקבל על עצמי את מצוות 'ואהבת לרעך כמוך'. אנו מאחלים לנו, לכולנו, כי אור תורתו, לימודו הרציני, תפילתו הקדושה ושמחתו הבלתי נלאית, ימשיכו ויאירו את דרכנו וישמשו נר לרגלינו".

 

להרצאות ותכשיטים  052-2949350, חפשו בפייסבוק "אחד משמונה"