פתרון יצירתי של הטורקים עלול להוביל לשבירת החרם הישראלי-השקעה במגזר החרדי.

בעקבות המתיחות השוררת בתקופה האחרונה בין טורקיה לישראל נמנעים ישראלים רבים מלטייל בטורקיה. המסגרת ניסיונות הממשל הטורקי להילחם בחרם הישראלי, תצא לטורקיה בשבוע הבא משלחת של אנשי תקשורת חרדים. המשלחת, הממומנת ע"י משרד התיירות הטורקי, תסייר באתרים יהודיים במדינה ובמוקדי תיירות מרכזיים, בתקווה שאלו יעודדו את הציבור החרדי לבקר במדינה.


המיזם החדש הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין משרד התיירות הטורקי לאהרון ליפנר, בעל חברת "קלאב כושר" הפועלת במגזר החרדי. "הטורקים התלהבו מהרעיון של סיור עיתונאים חרדים במדינה", אומר ליפנר. "הרעיון הוא לטהר את הלבבות של הישראלים, ולהסביר להם שזה לא כל כך נורא אם הפוליטיקאים רבים - טורקיה תמשיך לקבל בכבוד את היהודים. הם מאוד מאמינים בתיירות של המגזר הדתי והחרדי, ולכן החליטו לממן את הביקור".

על פי ליפנר כ25% מהציבור החרדי נוהג לנפוש בחו"ל, בעיקר בארה"ב, שוויץ, ובשנים האחרונות גם בטורקיה. בשנים האחרונות נערכות בחג הפסח חופשות מרוכזות של מאות משפחות חרדיות במלונות באנטליה.

"זהו לעג לרש וצחוק לאינטליגנציה" אומר בתגובה יעקב כהן מנהל חברת התיירות "תור פלוס". "הטורקים לא צריכים אותנו כל השנה- הם צריכים אותנו בפסח כי אז המלונות שלהם ריקים. היום זה שיא האטימות לטוס לטורקיה וצריך למחות על זה. יצאנו ממצרים כדי להיות במדינה מוסלמית? דווקא שם? הם לא חושבים על זה שהם מעודדים מוסלמים שמבזים אותנו? אפילו עיתונאים חילונים לא טסים לשם היום, ורוב הישראלים שטסים הם ערבים ישראלים. מה יש לנו היהודים לחפש בטורקיה? לדעתי זוהי סכנה להתסובב שם בייחוד למי שמסתובב עם שטריימל. כסף זה לא הכל בחיים".