הנהלת בתי הדין הרבניים מציגה בגאווה נתונים של ירידה באחוז המתגרשים ובמספר מסורבות הגט. בעמותת "מבוי סתום" מסרבים להתרגש וטוענים: "נתונים שקריים".

מנתוני הנהלת בתי הדין הרבניים לסיכום הפעילות בשנת 2009 עולה כי חלה ירידה של 2.3% במספר הזוגות שהתגרשו במהלך 2009 ביחס לאשתקד. מספר הזוגות שהתגרשו ב- 2009 הוא 9,986 כאשר אשתקד מספרם עמד על - 10,225 זוגות.
בירושלים לעומת זאת דווקא חלה עלייה של כ- 6% במספר הזוגות שהתגרשו ביחס לאשתקד. ברוב הערים הגדולות, ביניהם: תל אביב, חיפה וראשון לציון חלה ירידה של 3%-7% במספר המתגרשים.



עוד מציינים בהנהלת בתי הדין הרבניים כי היחידה המיוחדת שלהם המסייעת לעגונות ומסורבות גט הצליחה להשיג גט ל- 162 נשים, שבעליהן נעלמו בארץ או בחו"ל או סרבו לתת גט לנשותיהם. מהם 18 סרבני גט שאותרו על ידי חוקרים פרטיים בארץ ו4 סרבני גט אותרו על די חוקרים פרטיים בחו"ל. בשאר המקרים שליחי הנהלת בתי הדין הרבניים הצליחו לסייע בהתרת העגונות ומסורבות הגט.

בתי הדין הרבניים נתנו 44 פסקי דין להטלת סנקציות על סרבני גט, ביניהם: צו עיכוב יציאה מהארץ, מניעת ניהול חשבון בנק, מניעת רישיון נהיגה, מניעת מינוי למשרה ציבורית ומניעת תנאים מאסירים סרבני גט.

כמו כן נתנו 6 צווי מאסר לסרבני גט, מונו ב- 28 מקרים חוקרים פרטיים לאיתור סרבני גט, ונתנו 58 צווי הגנה לנשים מפני אלימות בעליהן.

סיבה לשמוח?
בעמותת "מבוי סתום" המסייעת למסורבות גט מוחים על הצגת הנתונים. "הנתונים שהציג מנכ"ל בתי הדין המצביעים על מגמה של ירידה בשימוש בהפעלת סנקציות כנגד סרבני גט, דבר המעיד יותר מכל על המצב הקשה השורר היום בבתי הדין הרבניים" אומרת מנכ"ל העמותה עו"ד בתיה כהנא דרור."בניגוד לצדק הטבעי, לחוק ולהלכה, הדיינים מסרבים להפעיל לחץ לגיטימי על סרבני גט ובכך יוצרים במו ידיהם אלפי נשים מסורבות גט המנועות מלהשתחרר מנישואים כושלים ואלימים ולשקם את חייהן. נתון מחפיר זה מצביע על מגמות ההקצנה בשנים האחרונות בקרב הדיינים ובתי הדין ומעיד יותר מכל על הפער והניכור השורר בינם לבין הציבור הרחב. המספר הזעום של 6 סרבני גט שהוצא כנגדם צו מעצר בשנה האחרונה מתוך המקרים הקשים הרבים המגיעים לפתחנו, הינו תעודת עניות לבית הדין ולדייניו".


כהנא דרור מוסיפה עוד "חשוב לציין כי הנתונים השקריים שמציג מידי שנה מנכ"ל בתי הדין לגבי מספר מסורבות הגט מעיד על האטימות וההתכחשות המכוונת של הנהלת בתי הדין מן הבעיה של מסורבות הגט. בתי הדין אינם מחשיבים כמסורבת גט אישה שעדין לא קיבלה חיוב גט - דהינו אישה שבית הדין הכיר בה כזכאית לקבלת אמצעי כפיה כנגד הבעל עד למתן הגט . אישה התובעת גט ללא הסכמה יכולה לחכות בממוצע בין 5-7 שנים עד לקבלת חיוב הגט. כמו כן אם חצי שנה לא נעשתה פעילות בתיק כגון שאישה התייאשה מלקבל חיוב גט ולא המשיכה בתהליך, סוגר בית הדין את התיק באופן אוטומטי עם הודעה חד צדדית לאישה. תיקים נוכחים נפקדים אלו, לא נספרים בספירה של אלי בן דהן מנכ"ל בתי הדין"