יושב על הגדר

לפני חודשים אחדים יצא לי לשוחח באקראי עם ידיד ותיק המשמש כעורך אחד העלונים. טענתו המרכזית היתה כי "עולם קטן" הוא עלון מסוכן מאוד כיוון שהוא מחנך את הנוער לממלכתיות יתר, ואף נקב בשמו של כותב מסויים שעושה זאת. האמת שלא כ"כ הסכמתי איתו, כיוון שלעניות דעתי דווקא "עולם קטן" מנסה ללכת על החבל הדק שבין שתי המחנות, אך לא נסחפתי איתו לויכוח של ממש. כיום מתברר לי יותר ויותר שצדקתי.

העיתון המוביל

הטוקבקים למעלעל משבוע שעבר, והתגובות הרבות שתפסו עמוד שלם בעלון השבוע, גרמו לי לעלעל שוב במאמר המערכת הקודם של "עולם קטן" שתמך בעמדתו של הרב מלמד ויצא נגד חולשת הרבנים הממלכתיים שלא עמדו על שלהם ביתר תקיפות. ההדים הרבים אף הוציאו את מערכת "עולם קטן" לכתוב השבוע מאמר נוסף של הסתייגות והתנצלות. אין ספק שהפולמוס הזה יעורר עוד תגובות, ואין ספק ש"עולם קטן" מבסס יותר ויותר את עצמו כעיתון הדעות של המגזר - עם או בלי קשר למטרתו המקורית. בן צבי - מאחוריך...

אז מי צודק?

מצד שני, תתפלאו או לא, אך יש יותר מידי אנשים במגזר, ביניהם גם לא מעט מקוראי "עולם קטן" (וגם לא רק נוער וצעירים), שממש לא מעניינים אותם הויכוחים האלה של הרבנים. הם אפילו לא תמיד יודעים מה בין רב זה או אחר. לכאלה, וגם לאחרים, ב"עולם קטן" ערכו השבוע עוד מיני פולמוס , הלא הוא - ברסלב. לאחר שעקבנו כאן בשבועיים האחרונים אחרי השו"ת הבלתי נלאה עם הרב אבינר על ברסלב, השבוע ניתנה במה לאחד מרבני החסידות להשיב על תשובותיו של הרב אבינר ולהציג את תורת ברסלב באור אחר. הרשו לי לנחש שגם כאן לא נאמרה המילה האחרונה עדיין.

פינת התרבות

נדמה שאין צורך להכיר לגולשי האתר את צוות ארמדיל, המפרסמים מיצירותיהם מידי חודש בחודשו. כעת, עם צאתם החוצה לתערוכה חדשה, הם זוכים למעט פרסום, כמו למשל הראיון ב"מעייני הישועה". עד לפני כמה שבועות היה המדור מחובר לאתר ברסלב, ולכן כל המרואיינים בו היו זמרים המקושרים איכשהו לחסידות. לאחר עזיבתה של עדי דוד, העורכת הקודמת, מצליח העלון לתקשר גם עם אלו שאינם חובשים לראשם כיפת נ-נח-נמן מאומן. עם זאת, הראיון המעניין בעלון היה עם הרבנית אליהו.

פוסט-תענית

עשרה בטבת חלף לו רק ביום ראשון האחרון (למרות שנראה כאילו היה מזמן). עם זאת, בעוד מרבית העלונים עסקו בו לפני כן, כלומר, בשבת שעברה, יש כאלה שבחרו לעשות זאת השבוע דווקא. היה זה מאמר הפתיחה של "יש"ע שלנו" שעסק בנושא וכן מאמר נוסף ב"שבתון". אך הגדיל לעשות "מוח יהודי" עם שניים -שלושה מאמרים שעסקו בתענית. מצד שני, כשמוציאים עלון פעם בשבועיים - אפשר להבין.

הקדים את זמנו

כמיטב המסורת, פרשת שמות הנמצאת ב"עונת מלפפונים" מבחינת העלונים, זוכה בדרך כלל להוות במה מכובדת לאגודת "אפרת" ולעומד בראשה - ד"ר שוסהיים. בשנים עברו, מלבד העלון הפרסומי של האגודה, הדוקטור טורח לכתוב בלפחות 3-4 עלונים. ב"שבתון" כנראה הבינו שלא נעים לקרוא את אותם מאמרים בשלושה עלונים במקביל והחליטו להקדים את המאוחר, ומיהרו לתת במה לד"ר שוסהיים כבר השבת.

האינטלקטואל

לאחרונה שוחחתי עם חבר מעט בנוגע לעלונים. הוא אמר לי שהוא לא אוהב אותם כי הם רדודים למדי וממחזרים את עצמם. עם זאת, הדבר היחיד כמעט שהוא היה קורא זה היה מדורו של ד"ר מיכה גודמן ב"מקורי". מסתבר שהמדור הוא פנינה אינטלקטואלית למדי ביחס לעלונים האחרים. השבוע גודמן נפרד מקוראיו לאחר שנה של כתיבה. כעת נותר לנו לראות האם ב"מקורי" ינסו לפנות למכנה משותף רחב יותר ויבחרו בכותב רדוד יותר כמו ביתר העלונים, או שימשיכו לאתגר את האינטלקטואלים שבתוכנו.

סערה בדוד מים

רק לפני כמה שבועות סער וגעש העולם הרבני בנושא מעליות השבת וההיתרים של מכון "צומת" בנושא. נדמה שבקושי יבשה הדיו, וכעת אולי צפויה לנו סערה חדשה. השבוע ב"שבת בשבתו" פורסם פיתוח הלכתי-טכני חדש של המכון שנועד לפתור את בעיות המים החמים בשבת. האם סערה חדשה עומדת לפתחנו?

חדש חדש

בין שלל העלונים השבת, הונח לו בכל חבילה הגיליון הראשון של המגזין "מקדש מעט". כיוון שהוא לא הופץ בתפוצה רחבה, ייתכן שלא שמתם ליבכם עליו. בכל מקרה, הוא מנסה להגיע לנישה חדשה - הגבאים. עם לשפוט ע"פ הגיליון הראשון זהו ניסיון מעניין ודי מוצלח, שמנסה לתת למנהלי בתי הכנסת כלים לניהול נכון וטוב יותר, ולדון בנושאים הטעונים שמעסיקים כל בית כנסת - החל מרכישת ריהוט חדש, דרך עשיית סדר בחיובים השונים, וכלה בהצעות כלכליות לניהול נכון. אומנם זה לא עלון, אך עדיין מופץ בבתי הכנסת. נמשיך לעקוב בלי נדר.

שטו"ת השבוע

"האם מותר לבת חילונית להצהיר לצבא כדי לצאת לשירות לאומי?" ("מעייני הישועה"). אומנם, זוהי לא השאלה המוזרה של השבוע, אך האם ניתן ללמוד מכך שגם חילונים החלו לקרוא את העלונים ולסמס לרבנים?

גם אתם הרמתם גבה שפרסומת של חברת התיירות "שינפלד" ב"שבתון" הובטחה לנו הופעה של הילד-הזמר יונתן שינפלד? שתפו אותנו במייל mealel@kipa.co.il