במוזיאון "חצר היישוב הישן" בירושלים החליטו לצאת בתערוכה יוצאת דופן, ובמקום ציורים הוחלט להציג במקום - כובעים.

הרעיון להציג כובעים בתערוכה עלה כמעט במקרה. בתערוכה הנקראת "למה כובע? למה מטפחת?" מוצגים כובעים וכיסויי ראש שאפיינו את החברה היהודית לאורך השנים. בתערוכה מתואר פסיפס כיסויי ראש לגברים ולנשים שהיו בירושלים במחצית הראשונה של המאה ה-20 לצד כיסויי ראש עכשוויים. כך ניתן למשל לראות את ההבדלים בין הכובעים האלגנטיים של האליטה מול המטפחות של פשוטי העם. כמו גם את השוני בין כובעים ומטפחות שנועדו לאירועים שונים כמו ימים טובים וימות החול, לשמחת הנישואין ולאבל. בנוסף מככבים בתערוכה גם צילומים של כיסויי ראש עכשוויים שצילם ברוך גיאן.

אז מאיפה החל בכלל מנהג כיסוי הראש? לטענתה של אוצרת המשנה של המוזיאון, אורה פיקל צברי, "בתקופת המקרא אין כל עדות ואזכור לכיסויי ראש לנשים, ורק בימי הביניים חלה סטנדרטיזציה הלכתית לגבי חבישת כיסויי ראש לנשים. נראה כי מנהג כיסוי לגברים הראש החל כהידור של יחידים, הפך למאפיין מעמד החכמים ולזמן התפילה ומאוחר יותר הפך לסטנדרט המאפיין את היהודי המסורתי" כותבת פיקל-צברי בקטלוג התערוכה.



"מה שאותי מאוד עניין בהתחלה זה להבין מדוע יהודים חרדים הולכים עם כובע שחור" אומרת גליה גביש אוצרת התערוכה. "אפשר לראות שהחלוצים לדוגמא הגיעו עם כובע טמבל כדי להבדיל את עצמם, ובתקופת מלחמת השחרור דווקא כובע גרב היה באופנה ובעצם כל קבוצה אפיינה את עצמה דרך הכובע. עניין אותי לדעת איך כובע משמש כסמל תרבותי וחברתי?"

התערוכה החלה עם מספר פרטים בודדים, אך לא מפסיקה להתחדש. "מה שמצחיק הוא שכל הזמן נוספים פריטים לתערוכה" מספרת פיקל-צברי. "המבקרים מגיעים וכל הזמן מוסיפים כובעים שנמצאים ברשותם. התחלנו עם חדר אחד ומאז נוספים כל הזמן עוד ועוד חדרים". גביש מתארת כי רק אתמול קיבלה עוד כובעי טמבל לתערוכה וכובע קסקט מודרני.



גביש מוצאת הסבר מעניין לשינויים שחלו בצורות הכובעים והמטפחות במהלך השנים. "לפי דעתי גם אצל היהודים החרדים מקור השינוי הוא האופנה. אצל הגברים הדבר אולי התרחש יותר לאט מאשר אצל הנשים אבל אפשר לראות את השינוי בצורות הכובעים של הגברים ודרך קשירת המטפחות אצל נשים ולראות את השפעתה של האופנה".


בין הפריטים המיוחדים בתערוכה אפשר לראות את הכיפה של הרב זוננפלד והכיפה של החזן האחרון של החורבה. בנוסף, מתוכננת במוזיאון סדנא לקישוט כובעים וקשירת מטפחות.