מכון פוע"ה, ראשי תיבות של "פוריות ורפואה על פי ההלכה" פועל כבר תשע עשרה שנים על מנת לספק פתרונות לבעיות שונות הקשורות בתהליכי הבאת ילדים לעולם. במסגרת המכון מנסים רבנים, ובראשם הרב מנחם בורשטיין, למצוא פתרונות המשלבים ייעוץ רפואי לצד מצוות התורה, בנושאים שבציבור הדתי- הצנעה יפה להם.

אמש (ד) קיים המכון כנס תחת הכותרת "רפואת נשים, חידושים פסקים והתמודדויות", במסגרתו נשאו דברים מיטב המומחים בתחום הרפואי-הלכתי. בין הדוברים ניתן היה למצוא פרופסור יוסף זהר, מנהל המחלקה הפסיכיאטרית בביה"ח "שיבא", שדיבר על חשיבות שילוב הידיים בין הפסיכיאטר לרב בטיפול באנשים כפייתיים הנתפסים להלכות טהרה וגורמים למירור חייהם. "עיקר החשיבות היא בכך שפרופסור הודה שתפקיד הרב, שהוא סמכות בחייו של האדם החרדתי, הוא תפקיד מפתח שעלול לשפר את מצבו" אומר הרב בורשטיין. במהלך הכנס נשא דברים הרב ישראל-מאיר לאו, בדבר החובה המוחלטת לספר בשידוכים סוד רפואי, אמירה שללא ספק ראוי שתשמע.

נדמה כי הרב בורשטיין לא מפחד מעיסוק בנושאים רגישים או מפתיחתם בפני הקהל הרחב. "צריך לדעת שכבר אין שום מידור של ידע. כל אחד יכול לדעת היום הכול, ולכן הניסיון להסתיר הוא מיותר. חשוב בעיני שידעו שיש פתרונות הלכתיים לכל מיני מצבים מסובכים, שיש היתר למי שנמצא במצוקה, ושמי שמעוניין יוכל ללכת להתייעץ עם רב" אומר הרב ומדגיש: "אנחנו כאן בשביל לענות לאנשים על השאלות שלהם".



אלא שכל הפעילות הברוכה עומדת בפני סכנה גדולה של צמצום הפעילות, ואולי אף סגירה. לכיפה נודע כי המכון, מוסד ללא כוונות רווח המתקיים על תקציבים ממשלתיים ותרומות, עומד בפני קיצוץ של כארבעים אחוז מן התקציב אותו הוא מקבל ממשרד הדתות.

לדברי הרב מאיר ביטון, מנכ"ל המכון, למכון ישנם שני מקורות הכנסה. האחת באמצעות תקצוב ממשלתי, המגיע ממשרד הדתות ומשרד הבריאות. השנייה היא כספים שהמכון גובה תמורת חלק מהשירותים הניתנים בתשלום. במכון פועה מקווים לפתוח בקרוב מכללה שתכשיר תלמידים בתחומי ההתמחות של המכון, דבר שיסייע להגדלת מקור ההכנסות.

"רק כדי לשבר את האוזן" אומר הרב ביטון, "בשנה האחרונה, 2009, קיבלנו ממשרד הדתות תקציב של כמיליון וחצי שקל. נכון לעכשיו, הנתח אותו מוכנים לתת לנו בשנה הבאה, 2010, עומד רק על 849,000 שקלים, כחמישים וחמישה אחוזים מהתקציב."

"לצערי כן. בשל כך אנו נערכים בכל מיני כיוונים. אנו מצמצמים בהוצאות, אופטימליים בהתנהלות הכספית ובחלוקת השכר לעובדים, ומנסים לגייס תרומות ממקורות שונים. כמו כן אנו פועלים בדרכים פוליטיות להשיג תקציבים נוספים".

"עיקר העבודה שלנו היא במתן מענה לכ-400 פונים ביום. מעל עשרים אחוז מהציבור סובלים מבעיות פיריון ברמות כאלה ואחרות, מכל המגזרים, וחלק גדול מהם פונה אלינו, על מנת לקבל ייעוץ והכוונה. רבים אינם יודעים, אולם בדומה לרב פירר, אנו דואגים לאנשים שאין להם הבנה והכרה עם המערכת, עוזרים להם להתמודד עם הבירוקרטיה, מפנים אותם לרופאים הטובים ביותר והמתאימים להם. אלא שאצלנו זו מערכת יעילה וגדולה, שחברים בה מספר גדול של רבנים והיא אינה עומדת על איש אחד בלבד".

לעומת הרב ביטון, הרב בורשטיין, ראש המכון, מתרגש פחות. "דיברתי עם כל גדולי הדור", הוא אומר "כולל הרב עובדיה יוסף, וברור לי לחלוטין שאנשי ש"ס מקבלים כל דבר של הרב עובדיה ולא ימרו את פיו. אני סמוך ובטוח שהקיצוצים הם חלק מתהליך כולל, ומה שמגיע לנו- יגיע בסופו של דבר, כי בש"ס שומעים לקול החכמים. לא יכול להיות שהם ימרו את פיו של הרב עובדיה."

במכון פועה טוענים כי אנשי משרד הדתות הבהירו להם כי הקיצוץ בתקציב הוא חלק מקיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה, וכי מכון פוע"ה לא שונה בכך מאף גורם אחר. "כמה חבל", לוחש באזניי איש תקשורת, "שדווקא 800,000 שקל כן נמצאו למשרד הדתות על מנת לשכור את שירותיו של משרד יחסי ציבור חדש". הגריעה של אותו סכום כמעט מתקציב המכון, הפועל לטובת הציבור, גם אם היא מקרית- מעוררת מספר סימני שאלה על סדרי עדיפויות.