האם הגיע הסוף לסבלם של מפוני גוש קטיף? מאז תוכנית ההתנתקות מחכים מפונים רבים להעתקה קהילתית במסגרתה יועברו הקהילות המקוריות מגוש קטיף לאחד מהיישובים הקיימים כפי שהובטח להם בתקופת ההתנתקות.

אתמול נמסר ממשרד ראש הממשלה כי לאחר ארבע וחצי שנים, הסתיים הטיפול בהסכמי ההעתקה הקהילתית של מפוני גוש קטיף, ובנוסף גובש הסכם פיצויים לבעלי העסקים. העתקה קהילתית כוללת בניית תשתיות לבתי הקבע, תכנון מותאם לצורכי הקהילה, מבני ציבור בהיקף זהה למה שהיה ומחירי מגרשים ריאליים.

"הממשלה ברשותי קבעה את הטיפול באחינו המפונים כמשימה לאומית ומוסרית ממדרגה ראשונה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני מברך על ההתקדמות המשמעותית. המטרה שלנו היא להביא בהקדם את המשפחות והילדים שחוו קשיים עצומים בארבע וחצי השנים האחרונות, אל בתי הקבע ולתקן את העוול שנגרם להם". במשרד ראש הממשלה אמרו שבכל ארבעת ההסכמים התקבלה הסכמתם של המפונים אולם בשניים מן המקרים עדיין ממתינים להסכמת היישוב או המועצה הקולטת.



יעד נוסף שאותו השלימו משרד ראש הממשלה ומנהלת "תנופה" הוא גיבוש הסכם עם נציגי בעלי העסקים שפעלו בגוש קטיף. על פי עקרונות ההסכם תינתן תוספת פיצוי לבעלי העסקים אשר נפגעו בשל הפינוי. העקרונות שגובשו מעניקים בין היתר תוספת פיצוי לצורך הקמת העסקים מחדש. כמו כן תינתן תוספת פיצוי לבעלי עסקים עצמאיים שלא חזרו לפעילות כלכלית מלאה ונמצאים במצב כלכלי קשה. האוצר הונחה לתקצב כל משפחה שפונתה ותרצה להקים בית קבע באמצעות הלוואות שגובהן המקסימלי יגיע ל250-אלף שקלים.


אולם בציבור המתיישבים לא ממהרים להתרגש. בועד מתיישבי גוש קטיף ציינו כי הפעילות המואצת של משרד רה"מ ומנהלת תנופה לפתרון בעיות תושבי גוש קטיף היא מבורכת, "אך לצערנו הגענו רק לאמצע הדרך ואי אפשר לברך על המוגמר. עדיין נותרו שלוש בעיות מרכזיות בדרך הארוכה ליישובי הקבע: חקלאי הגוש שמאז העקירה לא מצליחים לחזור לעבודת החקלאות, פתרון מצוקת האנשים שמצבם הכלכלי לא מאפשר להם לבנות את ביתם מחדש ושחרור החסמים הבירוקראטיים ויצירת מסלול מהיר לבניית היישובים החדשים. אנו קוראים לוועדת החקירה להמשיך במלאכה החשובה אותה היא עושה בליווי הליך הפתרונות לתושבי הגוש כדי שגם הבעיות המרכזיות שנותרו ייפתרו".

ח"כ אורי אריאל מהאיחוד הלאומי אמר כי "אחרי ארבע שנים וחצי אין תאריך איכלוס לרוב המפונים, ליותר מ-100 משפחות אין פתרון דיור עם הקהילות ומעל 70 אחוז מהחקלאים לא חזרו לשדותיהם. רה"מ רואה את רבע הכוס המלאה, אנחנו רואים את הסבל הנמשך. הגיע זמן לעשייה".