רוח סערה

בשבוע שעבר כיניתי כאן במדור את "עולם קטן" כ"עיתון". קיבלתי מספר תגובות שקבלו על כך. כמובן שהתכוונתי בהתייחסות זו כאירוניה מבחינת הקוראים וכשאיפות מצד המו"לים והעורכים. הסערה שהם חוללו השבוע עם הראיון של הרב דרוקמן רק מוכיח את הדבר. כיוון שאין זה מדור פוליטי או הלכתי וכיוון שרבים וגדולים ממני עשו זאת - אחסוך מכם דיונים ודעות על תוכן הראיון. אך לא נימנע מיישר כח גדול על הראיון החשוב ועל היח"צנות הרבה שהם הצליחו לעשות לו בתקשורת.

רוכבים על הגל

אך בעוד "עולם קטן" יצרו את הסערה, ב"ארץ ישראל שלנו" הצליחו לעבוד עלינו בעיניים. הפניה בשער העלון עם הטיזר: "אני נגד סירוב פקודה - הרב דרוקמן. עמ 2". לכאורה, המערכת ניסתה לעשות כותרת מהחשיפה של עולם קטן. אך למרבה ההפתעה, כאשר דפדפנו לעמוד 2, קראנו את זו הלשון: "אני נגד סירוב פקודה לתורתנו הקדושה" היתה הכותרת למאמר שעליו חתום הרב דוד מאיר דרוקמן, מראשי המטה למען העם והארץ, המו"ל של העלון.

צנזורה, רבותי

ועוד פרסומות: הפרסומת של "אינטרנט רימון" מככבות בעלוני השבת. השבוע ככבה לה פרסומת ובה תמונות של אנשים ונשים שהתחברו ל"רימון. אך בעוד ב"רימון" מנסים למכור לנו אינטרנט כשר ללא מגבלות צניעות, בפרסומת נראו לא מעט פרצופים של בנות ונשים. המעלעל אמנם לא הבחין בבעיות צניעות אצל הנשים המופיעות במודעה, אך התפלא כשהבחין שהמודעה התפרסמה גם ב"מעייני הישועה", המקפידים שלא לשלב תמונת נשים בעלון והפעם חרגו ממנהגם. לעורכי העלונים הפתרונים...

ברוכים השבים

אגב שערים - מזל טוב ל"מעייני הישועה" על העיצוב החדש של השער. סוף סוף הוא גם עשוי בצורה מקצועית יותר, גם בשפה גרפית נוחה יותר, וגם אפשר להבין מה הם רוצים מאיתנו ולקרוא את ההפניות מהשער בצורה מסודרת יותר. ועוד מבית התנועה: אלידע בר שאול הגיח אלינו ב"פינה ירושלמית" לאחר תקופה ארוכה, אם כי נראה על פי התוכן ועל פי היכרותי המזערית איתו, כי מדובר בגיחה חד-פעמית שכל כולה נועדה כדי לפרסם את האזכרה של אבשלום פיירברג שזהו נושא הקרוב לליבו. מצד שני, נשמח אם זה לא היה אירוע חד פעמי.

ברוכים המשנים

לאחר שנפרדנו בשבוע שעבר ממדורו של גודמן ב"מקורי", נראה שהעלון ניצל זאת לעוד כמה שינויים. כך שקיבלנו השבוע שינויים קלים במיקומי המדורים השונים. את המקום הריק, ניצלו בעלון כדי לתת לנו עוד הצצה לאחד ממדורי העיתון, אך הפעם מדובר במדור המתפרסם במהלך השבוע, ובו נערך דיון הלכתי-אקטאולי סביב נושא מסויים. משום מה המדור הזה הזכיר לי לא מעט את "הבמה התורנית" ב"קוממיות".

אוכל, קדימה אוכל

לאחר חופשת פציעה חזר אלינו שאול יהלום לפינת ביקורת המסעדות של "מצב הרוח", כשלאחר דברי התנצלות ודרישת שלומו הטוב מקוראיו, הוא בחר לסקר לנו הפעם ביקור במסעדה שמזה חודשים מפרסמת את עצמה בעלון המקביל העונה לשם "שבתון". גם ב"מעט מן האור" זכינו השבוע לכמעט חידוש, כאשר עורכת העלון, מרים הופמן, שכמעט ולא ראינו עד היום מפרי עטה בעלון (אך כן ב"מקור ראשון" ובבמות נוספות), בחרה לכתוב לנו את הטור בעמוד האחורי בו בדר"כ כותב הרב חנן פורת את הגיגיו האקטואליים.

פרסומת משולשת

כבר מספר פעמים תינינו כאן בעבר על כך שבעלונים קיים כל הזמן עירבוב בין תוכן לפרסום, וכתבות יחצנות ו/או משולמות רבות נכתבות בהם. דוגמא מובהקת לכך נעשתה השבת ב"מעייני הישועה", שכמדומה דווקא בו כמעט ולא היו דברים כאלה בעבר, כאשר בתחילת העלון נמרח עמוד שלם של פרסומת לישיבה מסויימת, ולקראת סוף העלון זכינו "במקרה" למאמר מפי ראש הישיבה, כאשר כמעט שליש ממנו נועד לפאר את שם הישיבה ולהזמין את הקוראים הצעירים לביקור התרשמות בה. אגב, לאותו רב יש גם מדור קבוע ב"ראש יהודי", כשהשבוע גם בו הוא הזכיר את קיום הישיבה שלו וכתובתה.

מפילים את אפרת

בשבוע שעבר צפינו כאן כי השבת תהיה התנפלות המונית של אגודת "אפרת" על העלונים הן בפרסום והן בתוכן. למרבה ההפתעה, הפעם המוזות שתקו יחסית. למעט מאמר ופרסומת ב"שיחת השבוע", מאמר ב"יש"ע שלנו" ופרסומת קטנה ב"מעט מן האור", האגודה כמעט ולא עלתה לכותרות. מצד שני, על פי ב"שיחת השבוע" האגודה עסקה בחודשים האחרונים בהוצאת ספר חדש על פועלם, כך שנראה שהם החליטו להפנות תקציבים לפרויקטים אחרים. עם הקוראים שציפו להשתעמם השבת עם מאמרים על מצב היילודה - סליחה.

צל"ש וצל"ג

ראוי לשבח השבוע את עלון "השבת", שהעלו על הפרק שתי סוגיות בוערות במגזר שבדרך כלל לא מתעסקים בהם כ"כ (למעט מאמרי הרב אבינר ועוד כמה בודדים) - התמכרויות ואלימות במשפחה. נקווה שיצא מכאן כיוון חדש לעסוק בעומק בסוגיות שלא אוהבים לעסוק בהם. מצד שני, לאחרונה הדיונים ב"נושא הגיליון" הופכים להיות בנאליים יותר ויותר, כשהרבנים הכותבים עליו כמעט ואינם מתחלפים וחוזרים על עצמם אחת לשבועיים-שלושה לערך. אומנם הנושאים לדיון חשובים ומרתקים, אך חבל כאמור שקשת הכותבים צרה מידי.

ועוד כמה מבזקים בקצרה:

מסתבר שפסח המתקרב עושה רק טוב ל"שבתון" שזהו השבוע השלישי ברצף בו הוא מוציא גיליון מוגדל עם 32 עמודים, כשגם המאמרים שבו משובחים וטובים. מצד שני, עם סיום ההרשמה לישיבות התיכוניות, הפרסומות ב"באהבה ואמונה" מידלדלות והולכות להן, כך שהעלון בשבועות האחרונים הצטמק לו ל- 8 עמודים בלבד.

בגיליון החדש של "נקודה" פורסם סיפור חביב על קדחת העלונים בבתי הכנסת ועל השפעותיהם השליליות והחיוביות על חיי הקהילה. למשוגעים לדבר וגם לאלה שלא - אל תפספסו.

שטו"ת השבוע

גם הפעם נחרוג ממנהגינו, ולא נביא את השאלה הפיקנטית של השבוע, אלא נספר אנקדוטה שהיתה לי השבת. שכני כבן 10, הקורא באדיקות את "עולם קטן" על שלל תכניו, קרא את השאלה הבאה: "האם מותר ללכת למופע סטנד-אפ? הרב אבינר: מושב לצים. עבודה זרה יח ב", ושאל אותי: למה מופע סטנד-אפ זה עבודה זרה?? מכאן מסקנה לעורכי העלונים ולרבנים - להקפיד יותר על הניסוח או לפחות להדגיש בעיצוב את המקורות.

הדלפות לפרקים הבאים בעונה החדשה של "סרוגים" כמו גם למאמרים הרבים שייכתבו בעלונים בעקבות הסדרה למייל mealel@kipa.co.il