בחירה של מוסד לימודים יכולה להשפיע ישירות על החוויה האישית של הסטודנט, על ממוצע הציונים ועל הזמן שייקח עד שימצא תפקיד מפתח במסלול מהיר לקריירה מאתגרת. מכאן שיש משמעות גדולה להחלטה שמתקבלת בגיל יחסית צעיר, ולכן היא דורשת הקצאה של זמן ומשאבים. אפשר גם להתייעץ עם אנשי מקצוע מטעם מוסדות ההשכלה הגבוהה ולהתייעץ עם בוגרים כדי להבטיח בחירה מוצלחת.

בנוסף, קיימים קריטריונים סובייקטיביים לבחירת מוסד לימודים. ראשית, יש להביא בחשבון את המרחק בין כתובת המוסד לבין מקום המגורים. יש לא מעט סטודנטים שבוחרים לעבור דירה בגלל הרצון שלהם ללמוד במוסד מסוים, אך לא לכולם זה מתאפשר. חשוב להביא בחשבון את היוקרה של המוסד בתחום הלימודים הספציפי שבוחרים ולזכור שלמרחק הנסיעה מדי בוקר יש השפעה על העבודה ועל חיי החברה.

שנית, יש לבדוק את שכר הלימוד בכל מוסד לימודים אקדמי ולהכניס אותו למשוואה של עלות מול תועלת. בחלק ממוסדות הלימוד גם מציעים מלגות, עזרה בשכר לימוד ומימון מגורים או סיוע לתשלום שכר דירה.

איך בודקים את רמת ההוראה והמתקנים במוסד האקדמי?

עוד קריטריונים שיכולים לעזור לבחירת מוסד אקדמי מתייחסים לרמת ההוראה והלימודים עצמם. בהקשר הזה כדאי לבדוק את התנאים בכיתות, את מספר הסטודנטים, את ההכשרה של המרצים ואת הרמה המקצועית של הסגל. את רמת ההוראה והמתקנים אפשר לבדוק על סמך מחקרים שפורסמו מטעם המוסד והמוניטין שיש לו בקהילה האקדמית העולמית.

אפשר להגיע לשיעורי ניסיון במוסדות הלימוד שעל הפרק עוד לפני תחילת שנת הלימודים, ולהשתמש גם ביום הפתוח כדי להיכנס לכיתות ולהתרשם מרמת המתקנים. לא כדאי להקל ראש בדברים שנראים לכאורה קטנים כמו מספר שקעי חשמל בכל כיתה, מיזוג אוויר או מרחק בין כיתות לבין תאי שירותים. בסופו של דבר, אלו הדברים הקטנים שעושים הבדל גדול בחוויית הלימודים ובסיכויי ההצלחה באקדמיה.

הבדלים בין תואר ראשון ותארים מתקדמים

לא כל הסטודנטים מביאים בחשבון את ההבדלים בין בחירת מוסד לימודים לתואר ראשון, לבין בחירת מוסד לתארים מתקדמים כמו מנהל עסקים או תואר שני ודוקטורט.

בתארים מתקדמים יורדת החשיבות של מרחק גיאוגרפי, כי מדובר בלימודים במתכונת חד או דו שבועית. במקביל, עולה החשיבות של איכות ההוראה והיוקרה של התואר בגלל שהנטוורקינג (יצירת קשרים) הוא חלק בלתי נפרד מארגז הכלים שהסטודנט אמור לקבל.

בבחירת מוסד לימודים לתואר מתקדמים רצוי להציב את המקצועיות בראש סדר העדיפויות. מומלץ אפילו להגדיל את התקציב לשכר הלימוד, כדי בסופו של דבר מדובר על המוסד שיקבע את הקריירה.