שלום! באחד מעלוני השבת ראיתי מודעה מטעמכם על בדיקות התאמה גנטית בין בני זוג לפני חתונה. רציתי לדעת כמה זה נחוץ והאם יש הכרח לעדות מסויימות. מהצד שלי -אבי מעירק ואימי מהודו, מצד החבר ההורים מתימן. כיצד מתנהלת הבדיקה?, היכן היא מתקיימת? במה זה כרוך מבחינת עלויות והכנות אחרות? בתודה מראש



תשובה

שלום וברכה, אני מציע לעיין בתשובה שכתבתי הנמצאת באתר מורשת על בדיקות דור ישרים וחובת ההשתדלות שלנו בכך. בשורות טובות ובהצלחה רבה אודי רט רב משיב מכון פוע"ה אני מצרף כאן את נוסח התשובה והשאלה לנוחות גולשי כיפה בס``ד לכבוד רבני מכון פועה. אני בחור שיוצא כמו כולם לשידוכין , ובזמן האחרון יותר ויותר בנות רוצות שאעשה את הבדיקות הגנטיות של דור ישרים , ואחד ההסברים שנותנים זה שאתם גם ממליצים על זה (זה נכון ??)! השאלה שלי כאן היא לבירור הנושא : א. עד לאן ? למה שלא נעשה גם בדיקות פוריות , ברור עד לאן שההלכה מתירה , לדוגמא בדיקת אולטרא סאונד לגבר / אשה לבדוק מערכת הרביה תקינה וכך נחסוך עוגמת נפש להמון זוגות ? ב. האם אתם ממליצים (וזו שאלה אמיתית) לבחור ובחורה שלישנהם יש מספר גבוה מאוד בעניים (מעל +10 ) וגם היסטוריה משפחתית של גלאוקומה וכדו` , לא להתחיל/להמשיך קשר כי כך יש סיכוי גבוה מאוד שהתינוק גם יולד עם פגם גבוה בראיה ? כלומר עד לאן אנו צריכים לבדוק ?? תשובה: לשי שלום וברכה, חובת ההשתדלות הינה אכן שאלה המרחפת תדיר בעולמו של האדם המאמין, עד כמה הוא צריך לפעול להשתדל ומתי מגיע השלב בו ניתן לומר "אשרי תמימי דרך" "ושומר פתאים ה'". שאה זו מרחיפה לאור היכולת הרופאית והטנוכלוגית הקיימת סביבנו היום, שאכן לא אחת מביאה אותנו לידי מציאות קשה ולא פשוטה של התלבטות ודילמות. אחד התחומים שהתקדמו בצורה מטאורית ומדהימה בעשורים האחרונים בתחום הרפואה הינו תחום הגנטיקה, שנים בהם עבדו על מיפוי גנטי של האדם וניסיון למצוא מה מקומו ומה תפקידו של כל גן, המענה הניתן לאור עבודות אלו הוא היכולת לעזור למשפחות רבות, ואני כותב משפחות כי כאשר ישנו ילד, אדם, איש, אישה - חולה, כל המשפחה למעשה מתמודדת עם מציאות קשה זו. "ורפא ירפא" מכאן שניתנה רשות לרופא לרפאות, וכבר אמר הרמב"ם כי הרפואה הטובה ביותר היא הרפואה המונעת, זו שמקדימה תרופה למכה ומונעת את הבעיות. דור ישרים, הוקם לפני מספר עשורים ע"י יהודי שבניו נפטרו בעקבות מחלת תאיי זקס, מחלה קשה חשוכת מרפא הגורמת לסבל רב למשפחה, רצונו למנוע ממשפחות אחרות (וגם מהילדים) סבל קשה זה הביאו להקים את עמותת דור ישרים. היום ברוך ה' מציעה הרפואה יכולת התמודדות עם בעיות כאלו, החל מהפריית מבחנה עם אבחון טרום השרשה (היינו בודקים את המבנה הגנטי של העובר בטרם מחזירים אותו לרחם) ועד לאבחון טרום לידתי במהלך ההריון עצמו. כל אחת מהאפשרויות אינה פשוטה ויש התמודדוות רבה מבחינה הלכתית (ואין בדברי כאן נקיטת עמדה או אף רמז מה מותר ומתי) ויותר מכך יש בכך התמודדות נפשית וזוגית רבה מאוד ולא אחת גם קשה מאוד. אם כן היכן עובר קו הגבול? וודאי שהשאלה שונה בין זוג נשוי שהתגלה כי הינם נשאים למחלה גנטית וכעת יש יכולת להתמודד עימה (וגם אז אין הדבר פשוט כל כך), לזוג מאורס או לזוג שכלל לא מכיר או נקשר האחד לשני בצורה משמעותית. גם היכולת הנפשית להכיל, לתמוך ולהתמודד עם בעיה רפואית שונה בין מצב למצב. אז אם כן היכן עובר הגבול? ברור לכל כי יש הבדל בין דברים פשוטים (יחסית) ובין דברים בעלי משמעות של חיים ומוות, אינו דומה מציאות של המתודדות עם קצרי ראייה להתמודדות עם תאיי זקס או אנמיה פנקוני. יתכן ובעוד עשור ידעו כי אדם החולה בשפעת חש פעמים בשנה זה נובע מגן מסויים, ברור כי אנו נדע להבדיל (כך אנו מקווים לפחות) בין עיקר לטפל, בין חיים וממות ובין בריחה מהתמודדות. חשוב גם להדגיש כי דור ישרים בודקים נשאות למחלות גנטיות רצסיביות, היינו מחלות בהם צריך ששני בני הזוג יהיו נשאים על מנת שיוולד ילד חולה, ואז החשש ללידת ילד חולה הינה 25%. (יחד עם זאת אין כל מניעה להתחתן עם בן זוג שהינו נשא והשני לא, מציאות זו אכן היה גורמת לקושי גדול מאוד בעולם השידוכין ואף מעוות את עולמנו). לסיכום, אנו צריכים לדעת לרתום את הטוב והמועיל שבקידמה וברפואה לטובת ישוב העולם ופיתוחו, להפחית סבל ולהעצים חיים על פני הארץ, ולראות במדע הרפואה כלי שנתן הקב"ה בידינו להמשיך ולבנות להמשיך ולשכלל ואין בכך פחיתות באמונה, אלא אנו דורשים ברפואה אך יודעים כי הרופא כל בשר הוא המפליא לעשות (כפי שעולה משיטת הרמב"ן והרמב"ם שנחלקו בסוגיא זו ביחס לרפואה ולרופאים). נדמה לי כי אין הרבה נושאים בו ישנה כמעט אחידות דעים בין השיטות השונות ובין הרבנים השונים ביחס לנכונות למנוע התמודדות זו בטרם התחילה. כמובן שכאשר זוג כבר נמצא בקשר משמעותי אף הטרם התחתנו יש לברר כל מקרה לגופו מתוך הבנה לקראת מה צועדים אך זוג שטרם נקשר וטרם החל לבנות את ביתו וודאי שהדבר רצוי ונכון לבצע את בדיקות דור ישרים. מתי בודקים? נדמה לי שהדבר בחברתנו טרם עוצב, אם ממש בתחילת הדרך (פגישה ראשונה או שניה) או רק כאשר הקשר יותר רציני. בכל אופן כדאי לעשות זאת בשלבים מוקדמים מספיק כאשר מחד הזוג עדיין לא קשור או ברור לו כי זהו הקשר ומאידך לא נצמיד לכל שם של בן או בת מספר ובטרם יפגשו יבדקו. באשר לשאלתך השניה, אם בעיה זו מעלה שאלה ביחס לקשר אכן מוטב לברר זאת כעת, מחד זו אינה התמודדות ברמה של המחלות הקשות אך מאידך אם אתם חוששים מהדבר נשמח לעזור לכם להבין ולברר זאת ביתר שאת. ובאשר לדברים שבתחילת שאלתך האם כדאי לנבצע בירור פוריות לכ אחד, התשובה לכך היא פשוטה וברורה, אין כוותנו למנוע מזוגות להתחתן ולא למנוע על התמודדות אותה מציב הקב"ה בפנינו, וע"כ אין רצוננו להטיל כתם או פגם על בחור או בחורה והרי אלו כמומים שבסתר שאף האדם עצמו אינו יודע (ולעיתים גם נכון שלא ידע עליהם בטרם עת) אומנם כאשר יש ריעותא ברורה או חשש כי אכן יש בעיה צריך לברר אם אכן יש חובה לספר זאת לפני האירוסין או לאו, וזו שאלה שאנו נתקלים בה פעמים רבות. יהי רצון שתזכה להקים את ביתך במהרה ויהא הבית בניין עדי עד ונזכה כי הקב"ה ירפא כל חולי עמו ישראל באהבה. אודי רט רב משיב מכון פוע"ה