שלום אני מכינה פעולה בבנ"ע בנושא היחס ליופי אשמח לקבל מקורות



תשובה

[ממסכת תענית ז] אמרה ביתו של הקיסר לר' יהושע בן חנניה: איך אתה בעל חכמה מפוארת ואתה כל כך מכוער?! ענה ר' יהושע: גם אביך שומר את היין בכלי חרס מפוחמים. אמרה לו: ואיך נשמור את היין? אמר לה: חשובים ומכובדים כמוכם צריכים לשמור את היין בכלי זהב וכסף!! הלכה ואמרה לאביה לעשות כך והיין החמיץ. אמר הקיסר לביתו: מי אמר לך לעשות זאת? אמרה לו: ר' יהושע בן חנניה. קרא הקיסר לר' יהושע ושאל: למה אמרת לה לעשות כך? אמר ר' יהושע: כמו שהיא אמרה לי עניתי לה. שאלו: והרי יש חכמים שהם גם יפים? ענה: אם היו מכוערים היו עוד יותר חכמים! (מתורגם.) [[שאלות לעיון:]] 1. האם על פי רבי יהושע היופי הוא תכונה חיובית או שלילית? 2. מהו המחיר של היופי על פי ר' יהושע? [באיכה רבה (וילנא) פרשה ד' מובא הסיפור הבא:] "מעשה בר' יהושע בן חנניה שהלך לכרך גדול שברומי. אמרו לו: תינוק אחד יש בבית האסורין בקלון. הלך שם, ראה תינוק אחד יפה עינים, טוב ראי וקווצותיו סדורות לו [תלתלים] עומד בקלון. עמד על פתחו לבדקו וקרא עליו הפסוק הזה: "מי נתן למשסה יעקב וישראל לבוזזים?" (ישעיה מ"ב), ענה התינוק אחריו, "הלא ה' זו חטאנו לו ולא אבו בדרכיו הלוך ולא שמעו בתורתו" (המשך הפסוק). כיון ששמע ר' יהושע קרא עליו: "בני ציון היקרים המסולאים בפז" (איכה ד') וזלגו עיניו דמעות ואמר: מעיד אני שמים וארץ שמובטח אני בזה שמורה הוראה בישראל, והעבודה שאיני זז מכאן עד שאפדנו בכל ממון שיפסקו עליו!". אמרו: לא זז משם עד שפדאו בממון הרבה, ולא היו ימים מועטים עד שהורה הוראה בישראל. ומנו (מיהו אותו נער)? ר' ישמעאל בן אלישע". [[שאלות לעיון:]] 1. מדוע מתאר המדרש את יופיו של ה"תינוק" (ר, ישמעאל)? 2. האם היופי של התינוק משפיע על ר' יהושע? 3. האם התנהגות "התינוק" תואמת את התיאוריה של ר, יהושע? [מסכתות קטנות מסכת סופרים פרק ג ] חייב אדם לעשות ציצית נאה, ומזוזה נאה, ולכתוב לו ספר תורה נאה, בדיו נאה, בקולמוס נאה, ובלבלרין נאין, ובקלפים נאין, ועורות צבועין, ויעטפנו בשיראים נאין, שנאמר זה אלי ואנוהו, עשה לפניו מצות נאות, כדברי ר' ישמעאל, ר' עקיבא אומר הרבות בנאות שלו, [[שאלות לעיון:]] 1. האם במשנה היופי הוא בעל משמעות? 2. מה השימוש שמציע ר, ישמעאל לעשות ביופי? מדוע? 3. האם יש סתירה בין עמדת ר' ישמעאל במשנתנו לעמדת ר' יהושוע? [תלמוד בבלי מסכת נדרים דף סו. ] ומעשה באחד שנדר מבת אחותו הנייה, והכניסוה לבית ר' ישמעאל וייפוה, אמר לו ר' ישמעאל: בני, מזו נדרת? אמר לו: לאו, והתירה ר' ישמעאל. באותה שעה בכה ר' ישמעאל ואמר: בנות ישראל נאות הן, אלא שהעניות מנוולתן. וכשמת ר' ישמעאל, היו בנות ישראל נושאות קינה ואומרות: בנות ישראל על ר' ישמעאל בכינה* וכן הוא אומר בשאול: (שמואל ב' א) בנות ישראל על שאול בכינה. [[שאלות לעיון:]] 1. מדוע בכה ר' ישמעאל? האם הבכי יכול לבטא את יחסו לשאלת היופי? 2. מה העניק ר' ישמעאל לנשים שכל כך היה משמעותי בעינן? 3. האם לדעתך ניתן ליישב בין דברי ר' ישמעאל במשנתנו לעמדת ר' יהושוע? 4. נסה לנסח לעצמך על סמך המקורות מהו היחס הנכון והראוי ליופי החיצוני ומהו תפקידו