שלום! אני רוצה להעביר לימוד לחניכות שלי בכיתה ח' על חשיבות של לימוד תורה של בנות, אני אשמח אם תוכל לעזור לי. תודה רבה!



תשובה

שלום רב, הסיפור המפורסם העוסק בחטא אדם הראשון. נעיין יחד בפרטי הסיפור (בראשית ב' טז')"ויצו ה' אלקים על האדם לאמר מכל עץ הגן אכל תאכל ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו כי ביום אכלך ממנו מות תמות." ובהמשך (פרקג')" והנחש היה ערום מכל חית השדה… ויאמר אל האשה… ותאמר האשה .. ומפרי העץ אשר בתוך הגן אמר אלהים לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו פן תמתון ויאמר הנחש אל האשה לא מות תמתון … ותרא האשה כי טוב העץ למאכל …ותאכל ותתן גם לאישה עמה ויאכל." הקב"ה אוסר לאכול מפרי העץ, האשה לא מדייקת בפרטי הצווי, ומוסיפה ואומרת לנחש, כי האיסור כולל גם איסור נגיעה. הנחש מתווכח עם האישה , ולפי דברי חז"ל דוחף את האישה ומפילה על העץ, וראה זה פלא: האשה לא מתה (כפי דבריה) ואז מסית הנחש ואומר לאישה, כי כשם שהנוגע לא נפגע , כך גם האוכל לא יפגע ,והאישה משתכנעת. ההמשך ידוע. העולה מסיפורנו שאם היתה האישה יודעת הלכה בצורה מדויקת היתה אומרת לנחש שאסור לאכול מהעץ, ולא היתה מוסיפה את איסור הנגיעה , היינו כולנו היום בסרט אחר. ומכאן החשיבות הגדולה של חניכותיך ללמוד הלכה בצורה מדויקת על מנת לעשות ולקיים את דברי התורה. וכן מצינו בגמרא סנהדרין דף צד ע"ב שמסופר על חזקיהו מלך ישראל שנעץ חרב על פתח בית המדרש ואמר מי שאינו עוסק בתורה ידקר בחרב זו. מה עשו פקידי המלך: בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ מגבת ועד אנטיפטרוס(גבת=איזור הכרמל. אנטיפטרוס=ראש העין. מדובר בערך בגבולות ההתיישבות המשוערים בתקופת חזקיהו, אחרי מלחמות אשור שמחקו מן המפה את הצפון והדרום לחלוטין), ולא מצאו תינק ותינוקת איש ואישה שלא היו בקיאין בהלכות טמאה וטהרה. המקור המפורסם שמרבים להסתמך עליו הוא המשנה בסוטה פרק ג' משנה ד' רבי אליעזר אומר המלמד בתו תורה כאילו למדה תיפלות ואילו חולק עליו רבי יהושע ואומר רוצה אישה בקב ותיפלות מתשעה קבין ופרישות נעיין בפרוש המשנה: הגמרא בסוטה דף כא מסבירה כי המדובר בפועל יוצא מעצם הלימוד ככתוב במשלי אני חכמה דכנסתי ערמה והכוונה כיון שנכנסה חכמה באדם נכנסה עמו ערמומיות (= לימוד התורה מוציא את האישה מהתמימות ולומדת קצת ערמומיות) . המאירי מפרש תפלות מלשון תפל ללא מלח וכוונתו שמכיון שאין האישה מצווה על לימוד תורה, הרי שלימוד של בת לומדת שונה מלימוד האיש שמקיים מצוות לימוד תורה, ואילו לימודה של אישה הוא כמו כל לימוד חכמה אחרת, (תפל ללא מלח של המצווה). דברים אלו מתאימים לדברי רבי יהושע האומר שאשה רוצה לדעת ולהחכים, ואפילו אם מדובר בלימוד תפל ללא קיום מצוות לימוד תורה שבצידה. וכך נפסק ברמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק א' הלכה יג' אשה שלמדה תורה, יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש מפני שלא מצווית וכן מופיע בספר חסידים סימן שיג' חייב אדם ללמד את בנותיו המצוות כגון פסקי הלכות. ומה שאמרו שהמלמד אשה תורה כאלו לימדה תיפלות, זהו עומק התלמוד וסודי תורה, אותן אין מלמדין לאשה, אבל הלכות מצות ילמד לה שאם לא תדע הלכות שבת איך תשמור שבת וכן כל המצוות. וכן כתב הרב קוק זצ"ל (אגרות ראיה תס'ז) איסור תורה לנשים אינו כי אם ללמדה. אבל אם מעצמה לומדת לא מצינו איסור. ליקוטי הלכות חפץ חיים סוטה דף כא המלמד את בתו תורה כאילו לימדה תיפלות- נראה דכל זה דוקא בזמנים שלפנינו ,שקבלת האבות היתה חזקה… כעת בעונותינו הרבים קבלת האבות נתרופפה מאד מאד . בפרט אותן שמרגילין עצמן ללמוד כתב ולשון העמים, בודאי מצווה רבה ללמד אותן, כדי שתאומת אצלן ענין אמונתינו הקדושה. נועם שנה ג' עמ'קלא'(תשובת הרב בן-ציון פירר) היום אין השאלה אם תלמד הבת תורה, או גם תורה לא תלמד. היום השאלה היא אם תלמד הבת תורה, או שתלמד דברים אחרים שאינם של תורה. כי בולמוס הרדיפה אחרי עץ הדעת אחז בכל בני האדם כאנשים כנשים. מי הוא האיש אשר יקום ויעצור זרם אדיר זה… בדורותינו החיוב של לימוד תורה על ידי הנשים עולה בהרבה על השלילה. כי במקום אמונה זכה וצרופה, שמקנה המאור שבתורה ללומדיה, מלעיטים את הבת בכל מיני אמונות תפלות של תפלות, ודעות כוזבות בעזרת הספר החילוני שאינו של תורה, וספר למוד של תורה דוחה הרבה ספרים של לימוד תפלות המתחרים בו. ….הלוואי ותלמדנה כל בנות ישראל תורה ולא יהיו ליבותיהן פתוחים לתפלות של דור פרוץ זה. בנוסף, וזו לא דעתי בלבד, אנו זקוקים לכוח החינוכי של כל מי שמסוגל להתגייס למאבק על נפש הדור, ולהשפיע בבית ובחוץ. איך בדיוק תפעלנה הבנות, אם נמנע מהן ללמוד? או שאנו מוכנים לוותר מראש על 50% מכוח ההשפעה שלנו, דווקא אותו אחוז שהקב"ה חנן אותו בכח הסברה רב יותר?