שלום! אני מדריכה של כיתות ח' ואני רוצה להעביר להם דף מקורות על איפה הבנות מתחברות לחג פורים. דרך האישה במגילה לצאת למקום האישה כיום בחג. תודה רבה מוריה. טלפון : סניף :



תשובה

לפניך מקורות שונים, בכיוונים שונים, העוסקים כולם בנשיות במגילה. סדרי אותם ועבדי אותם לפי סדר העדיפות שלך, ובחרי לך משהו מתוכם. כלל מאד מאד חשוב: לעולם אל תשתמשי במקור, בלי לפתוח במגילה עצמה, ולעיין כמה פסוקים אחורה וקדימה. תופתעי כמה שכחת מהשנה הקודמת! פורים שמח! 1) מסכת מגילה דף ז/א דאמר רב שמואל בר יהודה בתחילה קבעוה בשושן ולבסוף בכל העולם כולו אמר רב שמואל בר יהודה שלחה להם אסתר לחכמים קבעוני לדורות שלחו לה קנאה את מעוררת עלינו לבין האומות! שלחה להם כבר כתובה אני על דברי הימים למלכי מדי ופרס . (אסתר מתווכחת עם חכמים כשווה מול שווים, ולבסוף דבריה מתקבלים) 2) מסכת מגילה דף ז/א תניא ר' אליעזר אומר אסתר ברוח הקודש נאמרה שנאמר ויאמר המן בלבו ר' עקיבא אומר אסתר ברוח הקודש נאמרה שנאמר ותהי אסתר נשאת חן בעיני כל רואיה ר"מ אומר אסתר ברוח הקודש נאמרה שנאמר ויודע הדבר למרדכי רבי יוסי בן דורמסקית אומר אסתר ברוח הקודש נאמרה שנאמר ובבזה לא שלחו את ידם (כל המובא לעיל הן ראיות לכך, שכתובים במגילה דברים שאין אפשרות לדעת בוודאות בלי רוח הקדש. לדוגמא:" ובביזה לא שלחו ידם", אולי היו כמה בודדים שכן שלחו ידם ואף אחד לא שם לב? מכאן ראיה, שאסתר ידעה בוודאות, כי ה' גילה לה.) 3) מסכת מגילה דף יב/ב עובדי כוכבים שאוכלין ושותין אין מתחילין אלא בדברי תיפלות (שטות, דברים מכוערים). וכן בסעודתו של אותו רשע הללו אומרים: מדיות נאות והללו אומרים פרסיות נאות. אמר להם אחשורוש: כלי שאני משתמש בו(=דרך דיבור נמוכה במיוחד לומר "אשתי") אינו לא מדיי ולא פרסי אלא כשדיי. רצונכם לראותה? אמרו לו כן, ובלבד שתהא ערומה. (זה מקור שצריך ללמוד בזהירות: המסר העיקרי שלו הוא דלות תרבותית, ריקנות, משהו ברמת מדורי הרכילות בעיתונים החילוניים היום, כשהנושא העיקרי הוא מי יפה יותר? או גרוע יותר, מי יוצא עם בחורה יפה יותר? על רקע זה, התנגדותה של וושתי גורמת לנו להעריך את וושתי כאשה עם כבוד, שמנסה במציאות כ"כ נמוכה לשים קווים אדומים.) 4) מסכת מגילה דף יב/ב שלחה ליה בר אהורייריה דאבא אבא לקבל אלפא חמרא שתי ולא רוי (שומר האורוות של נבוכדנצאר אבי, היה שותה חבית של יין ולא רווה) וההוא גברא(ואתה) אשתטי בחמריה (משתטה ביינך…) מיד וחמתו בערה בו (יש לה אומץ להתריס נגדו, ובצדק. היא גם מיוחסת יותר ממנו, ואולי גם משכילה או בעלת גינוני מלוכה, שהרי היא בת מלכים, והוא אדם פשוט שתפס את המלוכה.) 5) "ויפקד המלך פקידים…"-אחשוורוש מתייחס אל הנשים כאל סחורה, וכל מהלך המגילה מתריס כנגדו: לבסוף מי שמנהלות אותו הן 2 נשים: בתחילה זרש שמנווטת את המן בכשרון, ואח"כ אסתר שמנווטת אותו כנגד אוהבו המן, ובעד עמה. לפניך מקורות שונים, בכיוונים שונים, העוסקים כולם בנשיות במגילה. סדרי אותם ועבדי אותם לפי סדר העדיפות שלך, ובחרי לך משהו מתוכם. כלל מאד מאד חשוב: לעולם אל תשתמשי במקור, בלי לפתוח במגילה עצמה, ולעיין כמה פסוקים אחורה וקדימה. תופתעי כמה שכחת מהשנה הקודמת! פורים שמח! 1) מסכת מגילה דף ז/א דאמר רב שמואל בר יהודה בתחילה קבעוה בשושן ולבסוף בכל העולם כולו אמר רב שמואל בר יהודה שלחה להם אסתר לחכמים קבעוני לדורות שלחו לה קנאה את מעוררת עלינו לבין האומות! שלחה להם כבר כתובה אני על דברי הימים למלכי מדי ופרס . (אסתר מתווכחת עם חכמים כשווה מול שווים, ולבסוף דבריה מתקבלים) 2) מסכת מגילה דף ז/א תניא ר' אליעזר אומר אסתר ברוח הקודש נאמרה שנאמר ויאמר המן בלבו ר' עקיבא אומר אסתר ברוח הקודש נאמרה שנאמר ותהי אסתר נשאת חן בעיני כל רואיה ר"מ אומר אסתר ברוח הקודש נאמרה שנאמר ויודע הדבר למרדכי רבי יוסי בן דורמסקית אומר אסתר ברוח הקודש נאמרה שנאמר ובבזה לא שלחו את ידם (כל המובא לעיל הן ראיות לכך, שכתובים במגילה דברים שאין אפשרות לדעת בוודאות בלי רוח הקדש. לדוגמא:" ובביזה לא שלחו ידם", אולי היו כמה בודדים שכן שלחו ידם ואף אחד לא שם לב? מכאן ראיה, שאסתר ידעה בוודאות, כי ה' גילה לה.) 3) מסכת מגילה דף יב/ב עובדי כוכבים שאוכלין ושותין אין מתחילין אלא בדברי תיפלות (שטות, דברים מכוערים). וכן בסעודתו של אותו רשע הללו אומרים: מדיות נאות והללו אומרים פרסיות נאות. אמר להם אחשורוש: כלי שאני משתמש בו(=דרך דיבור נמוכה במיוחד לומר "אשתי") אינו לא מדיי ולא פרסי אלא כשדיי. רצונכם לראותה? אמרו לו כן, ובלבד שתהא ערומה. (זה מקור שצריך ללמוד בזהירות: המסר העיקרי שלו הוא דלות תרבותית, ריקנות, משהו ברמת מדורי הרכילות בעיתונים החילוניים היום, כשהנושא העיקרי הוא מי יפה יותר? או גרוע יותר, מי יוצא עם בחורה יפה יותר? על רקע זה, התנגדותה של וושתי גורמת לנו להעריך את וושתי כאשה עם כבוד, שמנסה במציאות כ"כ נמוכה לשים קווים אדומים.) 4) מסכת מגילה דף יב/ב שלחה ליה בר אהורייריה דאבא אבא לקבל אלפא חמרא שתי ולא רוי (שומר האורוות של נבוכדנצאר אבי, היה שותה חבית של יין ולא רווה) וההוא גברא(ואתה) אשתטי בחמריה (משתטה ביינך…) מיד וחמתו בערה בו (יש לה אומץ להתריס נגדו, ובצדק. היא גם מיוחסת יותר ממנו, ואולי גם משכילה או בעלת גינוני מלוכה, שהרי היא בת מלכים, והוא אדם פשוט שתפס את המלוכה.) 5) "ויפקד המלך פקידים…"-אחשוורוש מתייחס אל הנשים כאל סחורה, וכל מהלך המגילה מתריס כנגדו: לבסוף מי שמנהלות אותו הן 2 נשים: בתחילה זרש שמנווטת את המן בכשרון, ואח"כ אסתר שמנווטת אותו כנגד אוהבו המן, ובעד עמה.