בס"ד שלום, במסגרת מערך בנושא אמונה שאנו מעבירות לחניכותינו (כיתה ט'), נשמח לקבל מידע, ומקורות בנושאים הבאים: 1. איך יודעים שהקב"ה יחיד? שאין עוד כמוהו? שהוא לא התחלף במהלך השנים? 2. למה הקב"ה ברא את הגויים? מה התכלית שלהם? האם בתחילת העולם, כולם היו יהודים? תודה רבה!(: טלפון : 0777122274 סניף :



תשובה

בס"ז אמונה בסיסית, לחבריה ב' לשואלת שלום! מקווה שיספיק. אם לא, את מוזמנת לחזור! תודה רבה!(: טלפון : 0777122274 סניף : שלום רב! כשאדם ניצב מול בניין בן שלושים קומות,מעבר להתפעלות הכללית הוא יכול לנסות לשאול שאלות על הבניי. השאלות מתחלקות לשתיים: הסוג הראשון שאלות מקצועיות,והסוג השני השאלות הכלליות האדריכל לרוב מתכוון שנשאל את השאלות מן הסוג השני, כגון צבע הבניין, השימוש בחלונות, השתלבות המבנה בסביבה וכו'. כל השאלות האלו שייכות לעולם האמנות, שמתכנן הבניין רצה כאומן שנתרשם מעבודתו. באשר לסוג האמנות, בעבר לא ניתן היה לפרש כרצוננו, אלא האדריכל הוציא קטלוג ובו הסביר את סוגי בחירתו ואת מטרותיו כיום בעידן הפוסט מודרני, לגיטימי לשאול את השאלות והרבה יותר לגטימי לתת תשובות כאלו שאפי' המתכנן לא חשב עליהן כלל. ובאשר לסוג השאלות הראשון מדוע נבנו מדרגות ברוחב מסוים מה צורת הפתיחה כמה ברזל נמצא בתוך השלד כו' אלו שאלות מקצועיות שרק מומחה בתחום הבנייה יכול לשאול, יכול להבין את התשובה, ויתרה מכך ישנן תשובות מקצועיות שהן בחינת סוד או פטנט רשום של המהנדס שאפי' לא לגטימי לשאול. כך את וחניכיך עומדים כיום במלאת כמעט ששת אלפים שנה לקיום העולם, ומנסים לשאול שאלות על טיב הבניין לסוגיו. ויתרה מכך, על הבונה: תכונותיו, כישוריו המקצועיים, ומקום הכשרתו לקבלת תואר מתכנן ובונה העולם. שלא תביני אותי לא נכון: מותר לשאול ואף רצוי, אך יש לדעת באיזה מקום אנו עומדים בשאלנו את השאלות, בכדי לדייק בתשובות הנכונות. ברשותך אתחיל בשאלה השנייה: אנו עומדים מול הבניין ומגלים שיש בו כמה סוגי קומות : דומם צומח חי ובני אדם, כאשר כל סוג ניתן לחלוקה פנימית לסוגיה. שאלותיך עוסקות בקומת בני האדם אך השאלה הנשאלת היא צריכה להישאל על כל סוגי הקומות ושאלותיך הם: למה נבנו הקומות מה תכליתם ושאלה נוספת בראיה מרחוק (כאמור כששת אלפים שנה לאחור) מה היה בהיסטוריה הרחוקה. שאלת מטרת הבריאה היא שאלה יסודית הנובעת מההכרה שלנו שמדובר בבנאי שלא כמונו ולכן איננו יכולים להכנס לראשו ולהבין אותו. מדוע? כי התשובה היא, שאילו היה הבורא אדם כמונו, היינו יכולים לשפוט אותו בכלים מוכרים לנו ולשאול את עצמנו: מה גורם לי לבנות מגדל? והתשובות: רצון להרויח כסף מן העסקה, מחסור במקומות דיור, ואולי רצון להתפרסם כבונה בעל יכולות מדהימות. או אולי מטרתי להנות בני אדם מיצירת האמנות שעשיתי? אם נשים לב התשובה לשאלה היא אם הייתי במקומו הייתי עושה מסיבה כזו וכזו. אך הוא שונה, ואינני יכול לנחש מה עבר לו בראש, אם הוא חי בינינו היינו פשוט מראיינים אותו.... מכיוון שאיננו נמצאים במקומו או יותר נכון הוא איננו נמצא בינינו אנו יכולים להבין שהתשובה לא תהיה אמיתית במאת האחוזים אלא תהיה בגדר השארה במושגים אנושיים. הרמח"ל בספרו דרך ה' שאל שאלה זו ולא הסתפק בתשובה אנושית אלא ניסה לחדור לעומק הבריאה ובחדירתו לעומק גילה כי בסך הכל המהלך בעולם הוא מהלך טוב: העולם נהנה מן הבורא ,מן השמש המחממת והמאירה , מן הגשם המרווה את צמאוננו ומאפשר את גדילתנו, מהתפתחות הטכנולוגיה הגורמת לנו להשיג את צרכינו אור חום מדור ומזון בקלות יתרה משנה לשנה. ומכאן המסקנה המתבקשת, כי מדובר במקום טוב לחיות בו, אשר ישנו משהו שעושה לנו רק טוב במהלך חיינו. אם נסכים עד כאן, נשאל מדוע? מה זה נותן לבורא שלנו יהיה טוב (שאלה מאד אגואיסטית המתאימה לאנושות האגואיסטית) ותשובתו היא: מדובר במקור של טוב מוחלט, והגשמת הטוב המוחלט הוא הסיפוק טוב לזולת. להבנת העניין נמשיל זאת לשמש: היא מקור האור והחום. איך היא תמוצה ותבוא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר ? התשובה :בהספקת חום ואור לסובב. כלומר, השמש לא ניזוקת ממתן אור וחום. יתרה מכך, היא עצמה טוב לה כמו שהיא, רק דרך ההגשמה שלה היא על ידי אספקת אור וחום לסביבתה. אם נחזור לנמשל: הקב"ה מקור הטוב המוחלט, הוא טוב. אינו זקוק לכלום. אבל אם רצונו להגיע למיצוי עצמי הוא ע"י הספקת טוב לסובבים, כלומר יצרנו חלוקה הבורא מצד עצמו טוב ואיננו זקוק לכלום, אך הוא יכול לצאת מגדרו ולעזור לסובב העולם שחיצון לו, ושם לספק טוב לעולם ובכך להביא למיצוי כוחותיו (למרות שלא מעלה ולא מוריד ממנו אם ימנע מהמהלך שעוזר לסביבה (אולי עזרתי קצת לענות גם על השאלה הראשונה) זו היא התשובה למה ברא ומימלא תכלית הבריאה היא מיצוי וניצול כל הטוב המושפע מן הבורא כי אם לא ננצל את הטוב לכאורא גרמנו לו עוגמת נפש ומאמצי שווא. מכאן ברוררה השאלה למה נבראו הקומות ומה תכליתם. כאמו מדובר בהסתכלות לעומק וניתוח המראה ע"י ילוד אישה אמנם גדול בישראל כרמח"ל אך בכל זאת מדובר בנברא אשר ככזה צריחך הוכחה לטענתו את ההוכחה מביא הרמח"ל מראיון שערך עם רבונו של עולם. מתי נערך הראיון והאם הוא בכלל אפשרי התשובה כן ניתן לערוך ראיון עם כל גורם בתנאי שהגורם יסכים להתראיין ולומר את דברו. ואכן גדול העיתונאים של כל התקופות שנאמר עליו(דברים לג' י') ולא קם נביא עוד בישראל כמשה אשר ידעו ה' פנים אל פנים" האדם שלפניו הסכים הקב"ה להחשף ולומר לו דברים פנים אל פנים (כלומר קביעת גבולות הגזרה נקבעת ע"י המרואין הקב"ה כנראה שהקב"ה לא הכיר בזכות הציבור לדעת ועל אותו משה מסופר בתורה שבקש לא רק ראיון עיתונאי אלא סקופ תמונה לעמוד הראשון של העתון אך המראוין הסכים חלקית והיה בעבור כבודי ונצבת על הצור וראית את אחורי ופני לא יראו אגב ומה ראה משה אומרים חז"ל ראה קשר של תפילין . ובאותה הזדמנות נתן הקב"ה ראיון למשה (יותר נכון הודעה לעתונות ללא אפשרות לשאול שאלות ) ובהודעה נאמרו יג' מידות שבהם הקב"ה מקיים את עולמו והפלא ופלא אלו יג' מידות של רחמים (מכאן לקח הרמח"ל את נושא הטוב המיטיב עם ברואיו) ובאותה הודעה אמר לו הקב"ה כאשר העולם יעמוד בסכנה הרי שעליך לעמוד לפני כחזן בתפילה ולהזכיר את יג' מידות הרחמים ומיד אתמלה ברחמים ואסיר את הגזרה. מכאן ממשיך הרמח"ל ומרחיב את הדברים בהקדמה לספרו מסילת ישרים ועוסק במטרת האדם בעולם שהיא להתענג על הקב"ה עייני שם וראי איך עושים את זה למעשה (זה לא הנושא הפעם) נחזור למשל שלנו תכלית הקומות שנבנו במגדל הם שתיים הראשונה להתענג על הקב"ה ולמצות את המקסימום שניתון מן החום והאור והגשם וכל הדברים הטובים המושםעים לעולם באופן טבעי הקומות הנמוכות יוכלו להשיג פחות חום ופחות אור בגלל שהקומות העליונות מסתירות להם אך ניתן גם לומר שאם לא היו קומות נמוכות הרי שהקומות הגבוהות לא היו גבוהות והתוצאה המתבקשת כי ישנו תפקיד נוסף לקומה התחתונה והוא לשמש מדרגה ובסיס לקומה העליונה. נחזור לנמשל מטרת הדומם להינות מהשפע האלוקי הניתן ע"י בורא עולם הסלע מנצל את הרוח לעיצוב צורתו החיצונית (בלייה ע"י רוח ע"ע גאוגרפיה) ומנצל את זרימת המים לעיצוב פני הסלע (יצירת נחלים בלייה ע"י מים) ופן נוסף של תחליתו הוא להתפורר ולהיפך לאדמה בה יכול הצמח שמעחליו לגדול. אותו דבר הצמחי מטרתו ותכליתו להימנות מן השפע האלוקי ולגדול ולהתפתח אך הוא גם מהווה מקום מסתור לבעלי החיים צל וכיסוי הגנה מפני רוחות וכמובן גם אוכל לבעלי החיים ולאדם שמעליו.אם נסכם עד כאן הסתכלנו על המגדל וראינו עד קומה 12 וראינו את קומות1-3 סלע 3-5 ים 5-6 ארגז אדמה ובית גידול לצמחים וקומות 6-12 בעלי חיים המסתובבים בינות לצמחיה. בכדי להסתכל על קומות 12-30 אני זקוק או למטוס או למשקפת מאד טובה. אם הצטיידתי בעזרים אלו אני מסתכל על הקומות הגבוהות ומגלה שהם מורכבות משני סוגים עד קומה 25 סוג מסוים של בני אדם ומקומה 25 ומעלה סוג אחר שאנו קוראים לו עם ישראל. שאלתך עסקה באבחון הקומות מבחינה הסטורית והיא האם בעת הקמת המגדל כל הקומות היו שוות האם לקומות הנמוכות היה פוטנציאל להיות קומות גבוהות ומה גרם לקומות הגבוהות להיות כאלו. אם נשתמש במילותיך האם אומות העולם היו פעם יהודים והאם היהודים היו פעם אומות העולם ומה גורם לשינוי בין סוגי האנושות השונים. בכדי לענות בואי ניישר קו אנו מסכימים כי כרגע אנו רואים שני סוגי קומות עם ישראל ואומות העולם שנאמר: כי עם קדוש אתה לה' אליהך בך בחר ה' אליהך להיות לו לעם סגולה מכל העמים אשר על פני האדמה (דברים ז' ו ) 'אך מה היה לפני אלפי שנים והאם ההסטוריה היתה יכולה להראות אחרת התשובה לשאלותיך כמו הרבה דברים ביהדות- מחלוקת רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי מאמר ראשון אות כו-קג' סובר שמא שאנו רואים בהבדלים בין ישראל לעמים מדובר בהבדלים מהותיים כלומר הוא מחלק את העולם לדרגות דומם צומח חי אדם ונביא כלומר יש כאן סוג מיוחד של אדם שהוא בדרגת נביא ואלו הם עם ישראל. ואלו מולו ניצב הרמב"ם באגרת תימן אומר: זאת היא תורת ה' האמיתית שנתנה לנו ע"י אדון כל הנביאים שבתורה זו הבדילנו הבורא משאר בני העולם שנאמר רק באבותיך חשק ה' לאהבה אותם ויבחר בזרעם אחריהם... ואין זה משום שהיינו ראויים לכך אלא בחסדו של הבורא וטובו שהתחסד אלינו והטיב לנו בשביל שקדמו לאבותינו מעשים טובים בידיעת הבורא ועבודתו...." כלומר במקור כולם היו ראויים לקבל את התורה ואכן היו בעולם כמה אנשים שהתנהגו בדרך יותר טובה ובהם בחר הקב"ה לתת להם תורה כוונת הדברים בעת בניית המגדל כול הקומות העליונות היו שוות עד שבשלב מסוים החליטו להכניס בקומות העליונות תוכן נוסףך והוא התורה ומשקבלו הקומות את היעוד החדש השתנו ולכן אנו בבואנו היום להסתכל במגדל אנו רואים הבדלים בין הקומות. וכן כתב הרמח"ל בספרו דרך ה' כי הקב"ה ציפה הרבה מהאדם אשר ברא אך האדם פישל ונתנו לה הזדמנויות כגון גרוש האדם מגן עדן והצורך בהחלפת האנושות בימי נח וכשגם זה לא עזר ובני האדם חטאו בבנית מגדל בבל אז החליט הקב"ה לקחת את הטובים ולקרב אותם כלומר אברהם הוא כמו נח שאותו מצא הקב"ה צדיק לפניו בדור ההוא אלא שהבטיח הקב"ה לנוח שיותר לו יחרב העולם ולכן לא החריב הקב"ה את העולם אלא לקח את אברהם והעברו לעבר השני של הנהר ולקח אותו לארץ יראל והפכו לו לעם. גדולי האחרונים כתבו על כך : המהר"ל מפראג בספרו נצח ישראל פרק יא' כותב: ביארו בזה כי ההפרש אשר בין ישראל לאומות כי ה' יתברך בחר בישראל בעצם ולא בשביל מעשיהם הטובים כלומר אומר המהר"ל מדובר ביצירה מיוחדת איען האומות ברמת ישראל אלא ישראל הם ברמה גבוהה יותר (ממשיך את שיטת רבי יהודה הלוי) וראיה לדבריו מדוע לא סיפרה לנו התורה על צדקתו של א"א בשבירת הפסלים ובגיור הגויים שסביבו אלא מתחילה בצורה אנונימית ויאמר ה' לאברהם לך לך בכדי להדגיש שלא השאלה אם אברהם היה צדיק או לא החשיבות היא בשמיעה של הדמות הלא מוכרת שה' מצווה עליו ללכת והוא אכן שומע בקולו . ומוסיף המהר"ל וקובע:" שלא לומר דווקא כאשר הם עושים רצונו שלו אז ה' בוחר בהם ולא כאשר אין עושין רצונו של מקום וכו" כלומר הבחירה היא בעצמיות האדם מישראל ולא תלויה במעשיו העתידיים ומכאן שישראל שחטא ישראל הוא. הרב קוק מרחיב את הדברים בכמה מקומות לדוגמא באגרות ראיה אגרת לו': " שני דברים עקרים ישנם שהם יחד בונים את קדושת ישראל וההתקשרות האלוקית עמהם. הא' הוא הסגולה כלומר טבע הקדושה שבנשמת ישראל מירושת אבות...והסגולה הוא כוח קדוש (מובדל) פנימי מונח בטבע הנפש וברצון ה' כמו כל טבע כל דבר מהמציאות שלא יכול להשתנות ". וברשותך הוסיף ואצטט מאגרת הרב הירש (מגדולי המחנכים בדור הקודם בגרמניה)מספרו אגרות צפון מכתב טו' ואלו דבריו: והאם התורה הזאת תבדילנו מיתר העמים? אמנם כן! כי אלמלא הדבר הזה חדל ישראל מזמן רב להיות ישראל... ומוסיף הרש"ר הירש: " כולנו, כל העמים שהיו וישנם במזרח ובמערב בדרום ובצפון כל עם ועם בנוכחתו ובהעדרו, מעל במת ההיסטוריה, בהשיגיו ובאבידותיו ביתרונותיו ובחסכנותו חכמתו והבלי תעתועיו בעליתו ובירידתו ובמה שהוא מנחיל לדורות הבאים כולנו משתתפים בבנין גדול אחד עדי עד כולנו תורמים את תרומתינו לבנין האנושות כולנו שואפים אל על העל היחיד לשם זה חיו חסידי אומות העולם (הדברים נכתבו עשרות שנים לפני השואה האיומה) שהיו לאות ולמופת ברדפם צדק ללא6 כל פניה עצמית, ובשמרם על הכבוד האנושי האמיתי לשם זה פעלו בני העליה שבכל העמים אשר על ידי דבריהם ומעשיהם העלו את אחיהם אל האל היחיד לשמירת הצדק ולהתרוממות האדם מעל לבהמיות לשם זה שאפה אף אומנות היונים, במידה שהיתה טהורה, וחכמתם במדת האמת שבה הפיצה אור על הרוחות לשם זה איחדה חרב הרומאים את כל העמים. ומסר אירופה קרב את האומות בדרך של שלום (כאמור הדברים נכתבו כאשר אף אחד לא העלה בדעתו שהצוררים הגרמנים ימ"ש איחדו את העולם כולו לשם השמדת ישראל } ולתכלית זו תורם אף ישראל את תרומתו בדרכו הוא