שלום, אני מדריכה שבט שבות (כיתה ט') והייתי רוצה להעביר להם פעולה על "אחדות ואחריות" במיוחד לפני הכניסה להדרכה. אני רוצה להראות להם שגם מעט אנשים אבל מאוחדים יכולים להגיע להשגים. יש לי כרגע בראש את מגדל בבל, ומלחמת ששת הימים, אזמח למקורות נוספים, וגם לממ קטעים מהתנך שנוכל לקרוא "ולנתח" ביחד... תודה, סיון טלפון : סניף :



תשובה

סיון הנושא: אחדות גיל: תחילת חבריה ב' אמר רבי אבא בר כהנא דורו של דוד כולן צדיקים היו ועל ידי שהיה להן (דילטורין= מלשינים ואומרי לשון הרע) היו יוצאין במלחמ' והיו נופלין ... אבל דורו של אחאב עובדי עבודה זרה היו ועל ידי שלא היה להן דילטוריא היו יורדין למלחמה ונוצחין ) ירושלמי פאה א ,א( רבי מאיר שמחה מדווינסק, בעל ה"משך חכמה", מסיק ממדרש זה חידוש נועז ביחס לדמותה של חברה יהודית. בדרך כלל אנו נוטים לראות ובצדק בעבירות מסוימות כמו גילוי עריות ועבודה זרה כעבירות החמורות ביותר. אולם כאשר מדובר בציבור, בבניית קהילה ואומה יש לתת את הדגש על הכבוד ההדדי שאנו רוחשים אחד לשני וכך הוא כותב : בהתבונן בדרכי התורה נראה, כי במצוות שמעיות כמו ע"ז ועריות יש כרת וסקילה ושאר מיתות ומלקות, לא כן בנמוסיות, מצוות כמו מחלוקת לשון הרע רכילות גזל, אין מלקות, דהוי לאו הניתן לתשלומין וכו'. אולם זה דווקא ביחיד העושה, אבל אם הצבור נשחתין, בזה מצאנו להיפך בירושלמי דפאה, דורו של דוד כולם צדיקים היו, וע"י שהיו בהם (דילטורין = בעלי ריב ומדון, אומרי לשון הרע) היו נופלים במלחמה, אבל דורו של אחאב עובדי ע"ז היו, וע"י שלא היה בהם דילטורין היו יורדין למלחמה ומנצחין בו. שאם הצבור נשחתין בע"ז ועריות, ע"ז נאמר השכן אתם בתוך טומאתם, אבל בנמוסיות ומדות, לשון הרע ומחלוקת, על זה כתוב 'רומה על השמים' כביכול סלק שכינתך מהם". חברה שאיננה שומרת תורה ומצוות יכולה לשרוד ולהתקיים, שכינה בתוכם. ברם, חברה מושחתת שיש בה פלגנות, שמדברים לשון הרע אחד על השני, אין לה זכות קיום וכאשר הם יוצאים למלחמה נופלים. המקורות לעיון בסיסי לגבי דורו של דוד בעניין דואג האדומי שהלשין על כהני נוב ובעניין אנשי קעילה וזיף שהסגירו את דוד המסתתר בזיף:שמואל א פרקים כ"א-כ"ב, וגם: פרק כ"ג מפס' י'-ט"ו, וגם:באותו פרק מפס' י"ט-כ"א המקורות לגבי דורו של אחאב, כאשר עובדיה החביא 50 איש בכל אחת משתי מערות ופרנסם לאורך זמן, ואף אחד לא גילה את הדבר לאחאב:מלכים א י"ח פס' א'-ט"ו יישר כח על העיסוק בנושא חשוב זה.