שלום חנה, אני נמצאת כרגע בקורס הדרכה בירושלים ויש לנו סיור להר הבית. הסיור יהיה בכל ההר אך למי ששומר מסורת נאמר כי תהיה אפשרות לסייר באזורים הלא בעייתיים מבחינה הלכתית ולרדת מההר לפני הקטע המסובך. האם יש על מי לסמוך וזה אפשרי? ברור שהייתי שמחה לטייל בכל ההר אבל אני אסתפק גם במועט... רק אציין שאני לא נשואה ולא טובלת במקווה. אשמח לתשובה, שבת שלום! חוה



תשובה

שלום לך חוה, לפני שאני אפילו פותחת בהרהורי, אין זו פסיקה ואין לי יומרות לקביעת הלכה בנידון. אישית אני מודה שפעם אחת בלבד בשנות השבעים המוקדמות כשהייתי מאד צעירה ובמסגרת האופוריה של ששת הימים בקרתי בהר הבית וקראנו לזה אז 'דרך כיבוש'. ומאז אני נמנעת במודע ובכוונה. אז לא ידעתי אם נהגתי כהלכה וגם היום עדיין אני מזהה בכך מעשה ילדות. כמו בכל שאלה מסוג זו יש כמה פרשנויות היכן מותר והיכן אסור והמחלוקות רבות. גם המחלוקת המחקרית לגבי המבנה איננה סגורה ומובטחת. ואינני מכירה אותה לפרטיה בענין זה תצטרכי לפנות למי שנראה לך אמין. ואמין ביותר בעיני יהיה מי שלא מסוגל לתת תשובה סגורה וישאיר לך את ההחלטה לאור הנתונים. אשר למקווה בכך יש לי מה לומר. בעסקי מקדש אין להיבט זה כל משמעות. כולנו, גברים כנשים טמאים טומאת מקדש וקודשיו כי דין פרה אדומה אינו נהוג במקומותינו וכולם טמאי מת. הטבילה וכל טבילה זה טבל ושרץ בידו. מצד שני המקדש אינו עמד על כנו ושאלת הקדושה והטהרה היא מאד מפוקפקת ואין חלות טהרה במובן הבסיסי של השאלה. לכן גם אין הבדל בשאלה זו בין גברים ונשים. אני מיחסת לשאלה זו חשיבות יתרה כי יש מין נטיה ליצור באמצעות שאלת הטהרה חיץ והבדל בין נגישות נשים לקודש ונגישות של גברים. זה מתפקד במידת מה כמו שאלות צניעות ולמגמה זו אנחנו בקולך מאד רגישות. יש להערכתי להקפיד הקפדה יתרה לא ליצור קטגוריות הלכתיות לכאורה שתוצאותיהן, שלא לומר מגמותיהן מדירות נשים לעומת גברים. במילים פשוטות זו איננה בעיה!!!!!! בברכת שנה טובה חנה