משרד האוצר הכריז בתחילת 2016 על מכשיר חיסכון חדש בשם קופת גמל להשקעה. זו קופת גמל שממנה ניתן למשוך את החיסכון בכל גיל, בעוד מי שמתמיד עד לגיל הפרישה נהנה משתי הטבות מס משמעותיות. ההטבה הראשונה היא פטור ממס רווח הון שעשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים, וההטבה השנייה היא קצבת פנסיה פטורה לחלוטין מתשלום מס.

קופת הגמל החדשה של משרד האוצר נועדה לעודד את הציבור להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלו והיא עושה זאת באמצעות יתרונות ייחודיים. ראשית, זו קופה שיתרונה המרכזי בא לידי ביטוי בגמישות: היא לא מחייבת את החוסך להמתין עד גיל פרישה ולכן מפתה גם חוסכים לטווח קצר ובינוני. כספי החיסכון בקופה נזילים והחיסכון מתאפשר גם באמצעות דחייה של המס על רווחי ההון עד למועד משיכת הכספים.

(צילום: shutterstock)

במהלך חיסכון באמצעות קופת גמל להשקעה ניתן לעבור בין מסלולים, קופות וחברות ביטוח, בלי לשלם מס רווח הון על המעבר. זו המשמעות האמיתית של דחיית המס על רווחי ההון עד למועד משיכת הכספים, והאלמנט שהכי קורץ לציבור המשקיעים בישראל. נציגי משרד האוצר משתמשים בהטבה הזו כדי לייצר יתרון על פני קרנות נאמנות ותכניות חיסכון בבנקים, היות ובהן כל משיכה נחשבת כאירוע מס שמחייב תשלום.

שנית, החיסכון לקופה החדשה מתאים בעיקר לשכירים או עצמאים שמנצלים את תקרת ההפקדה לקרן השתלמות באופן מלא. זהו חיסכון שעשוי להעניק להם אלטרנטיבה משתלמת למנוע את הצורך בתשלומי מס גבוהים. הבונוס המרכזי של הקופה הוא כאמור פטור ממס רווחי הון על משיכת הכספים לאחר גיל 60, אך עצמאים ושכירים שחוצים את תקרת ההפקדות השנתית לקרן השתלמות רואים את ההטבה מוקדם יותר.

מה דמי הניהול בקופה החדשה?

מי שמכיר את תחום החיסכון הפנסיוני בישראל יודע שהרבה תלוי בדמי הניהול. גם מכשירי חיסכון אטרקטיביים במיוחד עשויים להיות לא משתלמים בגלל דמי ניהול גבוהים, ולהיפך. השאלה בהקשר הזה היא מה דמי הניהול בקופה החדשה של משרד האוצר - ומפליא לגלות שגם כאן יש לה יתרון משמעותי: לפי חוזר של המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, דמי הניהול המקסימאליים יעמדו על 4% מההפקדה ו-1.05% מהחיסכון. זהו הרף המקסימאלי וההנחה היא שדמי הניהול בפועל יהיו נמוכים בצורה דרסטית ויגיעו בסופו של דבר לטווח של 0.5%-0.8%.

הקופות החדשות של משרד האוצר צפויות לאפשר חיסכון במסלולי השקעה שונים. אפשר לבחור במסלול השקעה סולידי, מנייתי, אקטיבי או פאסיבי ולהתאים את הקופה לתפיסת העולם של החוסך ולרמת הסיכון שבה הוא מעוניין. זו עדות נוספת לגמישות של הקופה ולאטרקטיביות שלה ביחס למכשירי חיסכון "כובלים" אחרים במשק. עם זאת, חשוב להזכיר שניהול הכספים עדיין מתבצע על ידי חברות הביטוח ובתי ההשקעות.

השקת קופת הגמל החדשה של משרד האוצר נעשתה במקביל להכרזה על "קופת חיסכון לכל ילד". זו קופה שבמסגרתה ייחסכו עבור כל ילד בישראל 50 ש"ח בחודש, עד שיגיע לגיל 18 או 21. משרד האוצר אף מנסה למקסם את כספי החיסכון הצפויים, על ידי החלטה לפיה ברירת המחדל לניהול כספי החיסכון תהיה קופת הגמל החדשה. במילים אחרות, גם אם לא תעשו כלום וייוולד לכם ילד - תיפתח לו קופת גמל להשקעה.