שוק הביטוח בישראל מציע מגוון שירותים וכיסויים רפואיים באמצעות קופות החולים וחברות הביטוח הפרטיות. הבריאות היא כמובן הדבר החשוב ביותר, אך יש גם משמעות כלכלית לפוליסה שאותה נבחר עבורנו ועבור בני המשפחה. כמו כן, לאחרונה נכנסה לתוקף רפורמה שמסדירה פוליסה אחידה לביטוח עבור ניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח. בזכות הרפורמה, ההבדל בין חברות הביטוח הפרטיות הוא במחיר הפוליסה והמטרה העיקרית היא לעזור ללקוחות להשוות מחירים בצורה נוחה.

הבעיה היא שיש אנשים שעוד לא מיישמים את סל הזכויות העומד לרשותם ולכן גם משלמים פעמיים על אותו ביטוח בריאות. אם למשל רכשתם ביטוח פרטי לפני הרפורמה, תוכלו להמשיך אותו או לבטלו לפי הצורך. במידה ותהיו מעוניינים לעבור לפוליסה אחידה תוכלו לעשות זאת תוך שמירה על הרצף הביטוחי. במקרים שבהם רכשתם ביטוח קבוצתי לפני הרפורמה, תוכלו לעבור לפוליסה האחידה עם פקיעת התוקף.

כל אדם בישראל זכאי לבחור את סוג הביטוח הפרטי שבו הוא מעוניין. הפרמיה שמייצגת את התשלום החודשי, נקבעת על פי סוג הכיסוי הביטוחי ורמת הסיכון שמוגדרת על ידי חברת הביטוח. ביטוח הבריאות של חברות הביטוח גם מפוקחים על ידי נציגי משרד האוצר ונמצאים תחת בקרה.

מה ההבדל בין סוגי הביטוחים?

כדאי לקחת צעד אחורה ולהבין קודם כל את ההבדל בין סוגי הביטוחים. הרובד הבסיסי מתייחס לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, ולפיו כל תושב זכאי לקבל שירותים רפואיים מסוימים. הרובד השני הוא של שירותי הבריאות הנוספים - שב"ן - והוא מאפשר לצרכן לקבל שירותי בריאות מקופות החולים, גם מעבר לשירותים הניתנים במסגרת החוק הממלכתי וכמובן בתשלום נפרד. מנגד, הרובד השלישי הוא זה שרלוונטי לרפורמה והוא מתייחס לביטוחים רפואיים פרטיים.

(צילום: shutterstock)

כל צרכן יכול לרכוש פוליסת ביטוח פרטית בחברות הביטוח. הוא יהיה זכאי לשירותים רפואיים על פי התנאים הרשומים בפוליסה, שמפרטת בין היתר גם את רשימת הגורמים הרפואיים שאליהם ניתן לפנות. חשוב לציין שהרפורמה עוסקת כאמור בפוליסות ביטוח שמבטחות ניתוחים וטיפולים מחליפי ניתוח בלבד. סוגי ביטוח אחרים נשארו ללא שינוי והם לא הושפעו מהרפורמה.

מצב שבו צרכן משלם כפול על אותו ביטוח נוצר בגלל המפגש בין שירותי הבריאות הנוספים ופוליסות הביטוח הפרטיות. במילים אחרות, אם צרכן משלם לקופת חולים על כיסוי עבור הוצאות ניתוח ובמקביל משלם יותר כסף על הפוליסה הפרטית בגלל כיסוי זהה - נוצר מצב של תשלום כפול ומיותר. הדרך למנוע את הבעיה היא ליצור קשר עם סוכן הביטוח ולא לפחד לבדוק את הפוליסה.