שני תינוקות אושפזו לאחרונה בבית החולים לילדים 'שניידר', לאחר שנדבקו ב'הרפס', על פי הערכת הרופאים כתוצאה מה'מציצה' של המוהל לאחר הברית, כך פורסם ב-YNET.

המקרה הראשון אירע לפני כחודשיים והאחרון בשבוע שעבר. התינוקות סבלו מכאבים והובהלו לבית החולים, שם התברר לאחר בדיקה כי הם סובלים מ'הרפס' שכאמור יוחס לברית המילה. על פי הרופאים, התינוקות יצטרכו ליטול תרופות עד גיל חצי שנה בכדי להחלים מההידבקות.

נושא המציצה לאחר הברית עמד לדיון הלכתי רב מאד במאות השנים האחרונות, "המציצה בפה היא המנהג המקורי למרות שזה לא כתוב בגמרא או בחז"ל, עד לפני כ-200 שנה", מסביר ל'כיפה' המוהל דוד דדון ראש מיזם המוהלים של ארגון צהר. "לפני 200 שנה הגיעה שאלה מפורסמת לחתם סופר שבזמנו חלו ילדים והרופאים דאז טענו שיש קשר למציצה של הברית. החתם סופר כתב תשובה מפורסמת וטען כי לכתחילה יש לעשות את המציצה באמצעים אחרים. הוא אף כתב כי אפילו אם היה כתוב מפורש לעשות בפה ממש לא היינו שומעים לחז"ל מפני הסכנה".

מאז גדולי הפוסקים עסקו בזה רבות ותשובות רבות נכתבו בנושא, "בדורות הקודמים הייתה מלחמה גדולה נגד הרפורמים והיה חשש בלפוסקים שמדובר בכניעה לרפורמים ולכן אפשר למצוא בפוסקים המון דעות לכאן או לכאן. כיום מספר לא מבוטל של פוסקים גדולים ביותר שמורים לעשות זאת באופן קבוע עם שפופרת סטרילית וכך נוהגים לדעתי רובם", אומר דדון.

(צילום: באדיבות המצולם)


לדבריו, זו גם הנחיית הרבנות הראשית, "בוועדה לפיקוח על המוהלים לא רצו להכריע בזה כי זה נושא רגיש על אף פסיקת הפוסקים ולכן ברבנות הראשית העבירו את שתי השיטות וההנחיה שהמוהל ישאל את המשפחה איך הם רוצים שיעשה והוא יעשה כבקשתם".הוא אומר כי רוב פוסקי הציבור הדתי לאומי ואף החרדי מורים לעשות את זה בצורה סטרילית. "הרבה חרדים בעיקר חסידים עושים בתוך הקהילות בלי אך כאשר הם מבצעים ברית בחוץ לחילונים או לאנשים מקהילות אחרות הם עושים את זה באמצעות שפופרת סטרילית", מסביר דדון.

לשאלה כיצד הוא נוהג עונה דדון כי הוא מסתמך על דעת רבו, הרב יעקב אריאל שמורה לעשות אך ורק באמצעות שפופרת וכך הוא מורה לכולם. "אני מחמיר בפיקוח נפש וזה גם על פי ההלכה, זאת לא המצאה פוסקים רבים כולל החזון איש והרב קנייבסקי התירו את השימוש בשפופרת".

בנוגע לסיקור התקשורתי בנושא אומר דדון כי לדעתו מדובר בכתבות מוטות שנועדות לשרת אינטרסים של ארגונים שונים נגד ברית המילה, "מדובר בפרומיל נמוך כל כך של מקרים כאלו (שניים מתוך מיליונים רבים), מעבר לעובדה שברוב הבריתות כיום עושים שימוש בשפופרת וגם אלו שלא עושים שימוש לא יבצעו מציצה במקרה והם חשים שיש בכך סיכון. בנוסף, לדעתי גם הרופאים לא הצליחו לקבוע בבירור שאכן ההרפס נגרם מזה כך שהתחושה היא שמדובר בשימוש תקשורתי בלבד של הנושא".

יצוין, כי הרפס יכול להיגרם לתינוק גם מסתם נשיקה תמימה של בן משפחה שסובל מהרפס ורופאי ילדים אכן ממליצים שלא לנשק בפנים תינוקות זעירים מחשש להדבקה מיותרת ומסוכנת.