ש: למה נשים פונות לשאלות וייעוץ בעניינים שונים לרב ולא לרבנית? זה יותר טבעי, כי אשה מבינה אשה יותר טוב, וגם יותר צנוע.

ת: אתה צודק. בודאי זה יותר טוב. וכך נוהגים ברוב המקומות שברוב השאלות איש פונה לרב ואשה לרבנית.

ש: ואם לאשתו של הרב אין אופי של רבנית?

ת: על פי רוב אשתו של רב היא רבנית. ואם לא, הפונה יכולה לפנות אל רבנית אחרת.

ש: והאם יתכן להיפך שרבנית נשואה עם אדם שאינו רב?

ת: נכון. גם אז, כמובן, אפשר לפנות אליה לייעוץ.

ש: ובשאלות הלכה? לא כל רבנית היא פוסקת הלכה.

ת: יש להבחין בין פסיקת הלכה לבין ידיעת הלכה. המובן של פסיקת הלכה הוא הכרעה בשאלה חדשה שלא נידונה עד כה. אך כמעט כל השאלות שרבנים נשאלים, הן שאלות שכבר הוכרעו על ידי גדולי עולם, והוא למד אותן. וגם רבנית מרוב נסיון, יודעת תשובות לכמעט כל השאלות שנשים שואלות. אין בזה שום חידוש, הרי נשים למדו הלכות במשך כל הדורות. מן הדין, מי שיודע הלכה יכול להורות בענייני הלכה, ולא צריך לכך סמיכה (רמ"א יו"ד רמב יד). ישנם רבנים רבים שאין להם סמיכה. כידוע, לחפץ חיים לא היתה סמיכה, עד שהיה לו בה צורך כדי לקבל ויזה, והג"ר חיים עוזר גורודזנסקי נתן לו. כתוב בפתחי תשובה (חו"מ ז סק"ה), שאף שאישה פסולה לדון, מ"מ אישה חכמה יכולה להורות הוראה. ואם אינה יודעת אז תשאל את בעלה או רב אחר, או תפנה את השואלת לבעלה הרב או לרב אחר.

ש: מה המקור לכאן שנשים פונות לנשים לשאלות ולייעוץ?

ת: אין צורך במקור. א. זה דבר נהוג כל הדורות. ב. זה דבר נורמלי וטבעי. ג. בכל זאת יש מקור, חז"ל אומרים שד' שלח לנו שלושה פרנסים, כלומר שלושה מנהיגים, משה ואהרן בשביל הגברים ומרים הנביאה בשביל נשים (מיכה ו ד. תענית ט א).

ש: ובדורות לאחר מכן, גם היו נשים כמו מרים?

ת: ודאי. חז"ל אומרים במגילה יד שקמו לישראל ששים רבוא נביאים וששים רבוא נביאות.

ש: איפה כתביהם?

ת: מבואר שם: נבואה שהוצרכה לדורות נכתבה, לא הוצרכה לדורות, לא נכתבה.

ש: אז אם "נשים עבור נשים", למה במדרשות מלמדים רבנים?

ת: באמת, אין זה אידיאלי. בישיבה כל הצוות הוא גברים, ובמדרשה כל הצוות צריך להיות נשים. ב"ה יש די נשים חכמות בעם ישראל למען זאת. אולי זה לא תמיד ניתן. כאשר הקימו מכון אורה לנשים, שאלו את רבנו הרב צבי יהודה מי ילמד. השיב: ביניכן. כלומר נשים ילמדו נשים. אמרו לו שזה קשה מעשית, כי פעמים רבות נשים עסוקות בהריון ולידה וגידול ילדים. אמר: אם כן, גברים. כלומר, המינימום של המינימום בלית ברירה.

ש: ובאולפנות?

ת: אותו דבר. בישיבות תיכוניות, ילמדו רק גברים. ובאולפנות רק נשים.

ש: ובסמנריונים לנוער?

ת: אין מה לדבר. ודאי בנים לבנים ובנות לבנות.

ש: יש רבנים שהציעו בית חולים לגברים עם צוות כולו גברי, ובתי חולים לנשים עם צוות כולו נשים...

ת: הם צודקים, אבל נראה שזה הלכתא למשיחא.

ש: ובסיכום?

ת: הוא שאמרנו: נשים למען נשים.

ראיין הרב מרדכי ציון