למרות שאוכלוסיית ישראל , כולל תלמידי ישראל, צברה ניסיון לא מעט בשנים האחרונות בכל הקשור לניהול חיי יום-יום בצל אירועים ביטחוניים (מבצעים חומת מגן, עמוד ענן, צוק איתן), הגל הנוכחי של טרור מעלה רגישויות, חרדות, זיכרונות לא נעימים ואפילו טראומתיים, ופוגע בניהול שגרת חיים מקובלת. העיסוק התקשורתי באירועי דקירות או יריות מסביב לשעון מכניס את הטרור לחדרי הסלון של בתי האזרחים, מעלה את מפלס החרדה ופוגע קשות ביכולת לנהל חיי שגרה.

מבחינה פסיכולוגית ההגנה הטובה והיעילה ביותר בעת משבר כמו הגל הנוכחי של טרור השוטף את ירושלים ועוד ערים ואזורים בארץ, היא שמירה על חשיבה מציאותית (רציונלית), שמירה עד כמה שיותר על חיי שגרה והתרחקות כל האפשר מהעלאת דמיונות מבעיתים או ציור תסריטי אימה. אנשים, ובמיוחד ילדים, המכירים את הסכנות, מתנהלים בערנות ובזהירות, ומעל לכל, עושים מאמץ לשמור על חיי שגרה, בדרך כלל מתמודדים בצורה טובה ויעילה עם הקשיים הטמונים.

על ההורים והמורים, שהם המבוגרים המשמעותיים בחיי הילדים, לשמור על איפוק, על מציאותיות ועל רוגע ככל שניתן כדי להראות דוגמא אישית לילדים ולהיות מודלים לחיקוי בהתנהלותם. אם ההורים והמורים יהיו הסטריים, מובעתים, יפליגו בדמיונות שליליים על הסכנות שבגל הטרור, לא רק שהתפקוד שלהם יהיה לקוי אלא הם יעלו את רמת החרדה, ההיסטריה ותחושת הייאוש בקרב הילדים.

הורים ומורים נדרשים להדריך את הילדים כיצד להתנהל בעת התקופה הקשה על מנת להקטין עד למינימום את הסבירות של היפגעות באירוע טרור. יש לתת לילדים הנחיות ברורות כיצד לנקוט במשנה זהירות על מנת למנוע הפתעות לא נעימות, כיצד להיות ערניים לכל התנהגות חריגה, היכן מותר להסתובב ומהיכן עדיף להתרחק עד שיעבור זעם. הנחיות הגיוניות עוזרות לילדים לשמור עד כמה שניתן על השגרה ולהיות יותר בטוחים ביכולתם להתמודד עם המצב הקשה והלא נעים העובר על תושבי ישראל בימים אלו. יש לצייד את הילדים בטלפונים ניידים שבהם נמצאים מספרי הטלפון של ההורים ומוקדי החירום (משטרה, מד"א) ולהדריך אותם להיות בקשר רציף עם ההורים בעת שהותם מחוץ למרחבים בטוחים כמו הבית ובית הספר.

שגרה וידע עוזרים הן למבוגרים והן לילדים להתמודד עם צוק העיתים ועל ההורים והמורים לעשות כל מאמץ לשמור על השגרה כדי להפחית מצד אחד דיבור מיותר על חרדות ופחדים ומאידך לאפשר לילדים לשוחח על תחושותיהם ומצוקותיהם מבלי להעלות חרדות, פחדים ודמיונות הפוגעים ביכולת התפקוד התקין שלם. ניתן גם להסביר באופן רציונלי שהסיכויים להיפגע באירוע טרור נמוכים ביותר והתנהגות האוכלוסייה, ילדים ומבוגרים, צריכה להיות מכוונת לתחושות של אחדות וסולידריות חברתית על בסיס שמירת השגרה והתנאים שפורטו לעיל. אכן שיתוף פעולה בין הורים לבין מורים יכול להוריד את מפלס הקונפליקט ואת תחושת המועקה של הילדים ויכול לאפשר להם להרגיש בטוחים יותר בבית או בבית הספר גם בתקופה של אירועים קשים, דוגמת גל הטרור הנוכחי.

פרופ' יעקב כץ - נשיא מכללה אקדמית ירושלים ולשעבר יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך