בתום דיון סוער היום (ג') בוועדת הכספים, שבו נדונו השכר הנמוך באופן קיצוני ותנאי העבודה הקשים של הבלניות במקוואות ברחבי הארץ, הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), כי ייכנס בהקדם דיון דחוף בעניין, בהשתתפות הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם. סלומינסקי: "לא יתכן שהמדינה תנצל לרעה את מסירותן של הבלניות ואת נכונותן לתת שירות כה חשוב במדינה יהודית, בתנאים כה משפילים. אדרוש להתאים את תנאי עבודתן ואת שכרן לזה של כל עובדי המגזר הציבורי".

סלומינסקי הוסיף, כי "בכל מקרה נציגי המשרד לשירותי דת צריכים להגיע לוועדת הכספים על-מנת שנאשר להם את אמות המידה לתקצוב המועצות הדתיות ונדרוש מראשי המשרד, שיפעלו גם הם, לשיפור משמעותי בתנאי הבלניות. בדיון הבא בנושא, שאקיים בהקדם, ישתתפו הממונה על השכר, נציגי המשרד לשירותי דת ונציגי ההסתדרות".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עליזה לביא, שהגיעה במיוחד לדיון בוועדת הכספים, אמרה: "תנאי העבודה של הבלניות קשים וכך גם השכר. הן נאלצות לעזוב לפרקים כדי לא לצבור זכויות". לביא סיפרה על פניות שהיא מקבלת מבלניות, ביניהן עניין "בלניות מחליפות שאין להן תנאי עבודה. הכל בפרוטקציות, אם קשורים למישהו במועצה הדתית, אפשר לקבל משרה קבועה. השכר המלא של בלנית כולל שבתות וחגים הוא במקרה הטוב 4,000 ₪. פעמים רבות הרבה פחות. הבלניות רוצות שהמקוואות יהיו מקום נעים, אך כל התנאים מקשים מאוד. מזלזלים בהן". לביא: "זה פשע נפשע שנמשך שנים רבות. אני דורשת נתונים על תנאי העסקה, האם הם הולמים את מה שהחוק דורש וביחס לבעלי מקצועות נוספים במועצות הדתיות. מבקשת לקבל נתונים בחלוקה שבין הוצאות על המשכורות, כולל פילוח ובעלי תפקידים ושירותי הדת. רוצה פירוט מה קורה בכל הרשויות המקומיות. בנתניה למשל העלו את מחירי המקוואות פי-2. ההפקרות בתחום הזה גדולה".

אחראי הנהלת חשבונות בחבר המועצות הדתיות, נתן נתנזון: "כל עובדי המועצות הדתיות בתחתית השכר הציבורי של מדינת ישראל. כראשי מועצות דתיות אנחנו מבקשים לשנות את זה, זה לא יכול להימשך כך. הבלנית היא עובדת של המועצה הדתית. השכר של הבלניות הוא שכר מינימום ועוד קצת בסביבות 5,000 ₪. השכר תלוי בכמות הטובלות. מכתיבים למקווה את היקף המשרה שלו ואז תלוי בכמות הטובלות. עושים בדיקה 4-5 חודשים בתקופות שונות בשנה ורואים את כמות הטובלות ובעקבות זה נקבע היקף המשרה במקווה. היקף המשרה מכתיב את שעות הפעילות".

יהושע ישי מהמועצה הדתית בירושלים: "מקווה יכול להיות פתוח בשעות מסוימות, בממוצע 3.5 שעות ביום. 3.5 שעות בערב, בעוד משרה מלאה בשירות הציבורי: 42.5 שעות בחודש ודרך חישוב השכר בהתאם למשרה מלאה זה המקור לבעיה. ההעסקה היא עפ"י חוק, במסגרת שכר המינימום נגזר היקף המשרה. שכר הבלניות על בסיס אחוז משרה ושכר מינימום, תוספת כפיים 15% ותוספת משמרת שנייה 20%, סה"כ 35% וזה מגיע לכ- 5,500 ₪ בחודש אבל עבור משרה מלאה. הבלניות עובדות עפ"י הסכם קיבוצי מ- 1975".

סמנכ"ל למנהל ומשאבי אנוש, המשרד לשירותי דת, אבי חליבה: "שכר עובדי המועצות הדתיות הוא שכר נמוך מאוד. חלק מהבעיה היא שהם עובדים מסורים ולא מוצאים זמן לעימותים והפגנות, בעיקר מתוך שליחות. בשל אופי עבודתן לא עובדות משרה מלאה ולכן מקבלות שכר נמוך. הן מקבלות תוספת רטיבות (15% מהשכר), אך לא אותה תוספת על פיצול משמרות (משמרות ערב), כי הממונה על השכר לא מאפשר לתת תוספת פיצול לעובדת שעובדת משמרת אחת, כי המקוואות לא פתוחים בבקרים. במסגרת תכנית העבודה לשיפור תנאי השכר של כל עובדי המשרד והמועצות הדתיות: עובדים על ניסוח חדש של מהות תפקידה של הבלנית, לשינוי הגדרות, שעות משרה מלאה, שלא תוגדר כעובד שגרתי בשירות המדינה. שינוי מתח הדרגות של הבלניות ישפיע ישירות על שכרן. בנוסף, מקדמים קורסים לגמול השתלמות שמעניק תוספת שכר וקורס חדש להעצמת בלניות, לא בהיבט ההלכתי, קורס לשיפור השירות. הן תשודרגנה בשכר כבר עד סוף השנה הנוכחית".

יועצת משפטית בתנועת אמונה, עו"ד צפורת שימל: "היקף המשרה מהותי וקריטי. סרגל התקינה נקבע בהתאם למספר הטובלות. זה דבר שלא קיים בכל תחום אחר, למשל אחות לא מקבלת בהתאם למספר האנשים שהיא מטפלת בהם, ומי שעוסקים בקבורה לא מקבלים בהתאם למספר פעולות הקבורה שביצעו. רק הבלניות. לא צריך להיות הבדל למשל בין בלנית ביישוב שיש מספר קטן של טובלות לבין מקווה אחר. עבודתן היבטים הלכתיים, ניקיון, ערבי חג, ערבי שבת, מוצאי שבתות, זמנים שאלה הן שעות עבודתן. מתח הדרגות בין 5 ל- 8. כיוון שהן תמיד מסורות לעבודתן, תמיד נשכחות".

מנהלת קבוצת אדוות, קרן חדד-טאוב: "בלניות ביישובים עובדות 7 ימים בשבוע, אך המשרה מוגדרת כשליש משרה, כי יש להן 100 טובלות. כולל החלפת מים, שזה בשעות הבוקר. זה לא 3.5 שעות. השכר הוא 2500 ₪, זה שליש משרה, זה מה שמגיע בפועל. לפעמים 1,800 ₪ ולפעמים פחות".

נחמה שולמן, בלנית בעצמה: "בלניות בערים עובדות קשה מאוד והשכר נמוך מאוד וצריך לתת שירות, להחליף מים, לענות לטלפונים, לנקות ובחורף מ- 16:00 ועד 22:00, זה לא נכון 3.5 שעות".

נציג הממונה על השכר באוצר, משה בכר: "הבלניות מועסקות לפי חוקת העבודה בשלטון המקומי וזכאיות לכל תוספות השכר של העובדים בשלטון המקומי. בדירוג המנהלי. לפני כשנה במסגרת ההסכם במשק, חשבנו שנכון וראוי במסגרת הסכם המסגרת תוספת לבלניות והסתדרות המעו"ף היתה מוכנה ללכת על זה כמו לגבי סייעות בגני הילדים, מי שסירב זה המעסיק, חבר המועצות הדתיות".