פרצה נוספת בחוק המצות. בנוסף לתחום ממכר המזון הסובל מחוסר אכיפה משווע בתחום ממכר מזון שאינו כשר לפסח, בשנים האחרונות עולה עוד ועוד תחום ממכר המזון באינטרנט אשר, בניגוד למתחמים פיזיים לממכר מזון, אינו נכלל בשום אופן בחוק.

לקראת חג הפסח פרסמו הרבנות הראשית הגדרות והבהרות לרשתות השיווק בנוגע למכירת חמץ. בין היתר התייחסו ברבנות לאתרי המכירות האינטרנטיים של רשתות השיווק, אשר תופסות תאוצה בשנים האחרונות. "יש לבדוק באתרי המכירה האינטרנטיים של רשתות השיווק, שלא מתבצעת מכירה של מוצרי חמץ או שאינם כשרים לפסח, אשר ניתנה לגביהם הוראה לחסמם בקופות הרושמות", נכתב בהודעה רשמית אשר פורסמה השבוע לרשתות השיווק. "להווי ידוע כי מכירת חמץ באתרי האינטרנט הפועלים עבור הרשתות/חנויות מהווה הפרה חמורה של נהלי הכשרות ותגרור בעקבותיה נקיטת אמצעים על פי חוק".

בדיקת 'כיפה' מעלה כי בעוד חוק המצות, המכונה חוק החמץ, כמעט ולא נאכף כלל, אך כן נעשים מאמצים לשפר את המצב, באינטרנט לא ניתן לאכוף את החוק כלל מכיוון שאין פקחים אשר ממונים על החוק וכן בגלל שבשונה מחנויות, אשר בהן אסור להציג את החמץ במקום פומבי, האינטרנט כלל אינו מוגדר כ'מקום' כך שלא ניתן לאכוף את החוק כלל וכלל.

עוד עולה מבדיקת 'כיפה' כי אין עדיין חקיקה בנוגע לפרסום חמץ באינטרנט כלל. אומנם, באם יימכר חמץ באינטרנט עוברים המוכרים על חוק איסור הונאה בכשרות אך לא ניתן יהיה להטיל עליהם קנס בגין מכירת חמץ במקום ציבורי. התחום פרוץ באופן חסר תקדים ללא שום התייחסות מצד המחוקק.

"החוק כולו נעשה בצורה בזיונית", מספרים גורמים בכירים ל'כיפה'. "הפקחים נותנים קנס, בעל העסק מחייך ומבצע שוב את אותה עברה. לפני פסח כל רשות עירונית מבקשת משר הפנים להסמיך פקחי חנייה לאכוף את החוק אך הם עושים זאת בצורה רעה מאוד כי הם לא מתאימים לתפקיד".

על פי לשון החוק "שר הפנים ימנה מפקחים לעניין חוק זה מבין עובדי המדינה ומבין מי שמונה כדין לפקח או למפקח מכוח חיקוק, וכן מתוך רשימת פקחים ומפקחים שהגישו לו רשויות מקומיות. למפקח תהיה סמכות לערוך חקירות על עברות לפי חוק זה, יהיו לו סמכויות שוטר ויהיה רשאי להשתמש בכל הסמכויות לקצין משטרה בדרגת מפקח"

עם זאת, הרשויות העירוניות מגישות רשימת פקחי חנייה לתפקיד, ואלו אינם מתאימים לתפקיד. עוד יש לומר כי רוב רובם של שרי הפנים מתייחסים לחוק כאל חוק מת אשר אין ליישמו בפועל וכך מתאפשרת פרצה כבר שנים שנותנת לבעלי עסקים למכור חמץ בפסח בתוך החנות, ללא הצגה בחלון הראווה ולפקחים של הרבנות, העוסקים בחוק הונאה בכשרות, אין אפשרות לאכוף את החוק כלל.

באינטרנט, מתברר, המצב עוד יותר גרוע מכיוון שלא נעשתה שום חקיקה בנושא וכן מכיוון שכאמור האינטרנט אינו מוגדר מקום ציבורי. לפיכך אין שום דרך לאכוף את החוק, בטח שלא באמצעות פקחי חנייה של הרשויות השונות.

בעוד המחוקקים מתמהמהים בחקיקת חוקים שיאפשרו לאכוף את חוק החמץ בחנויות ממכר המזון, מתאפשרת פרצה אשר איש אינו נותן עליה את הדעת, בתחום הממכר באינטרנט. גורמים ברבנות טענו כי הם חסרי אונים מול התופעה ומגלגלים את הנושא לפתחם של המחוקקים.

תגובת הרבנות הראשית: "פסיקת בית המשפט קבעה בעבר כי מקום ציבורי לעניין חוק המצות הוא האזור הנגלה כלפי חוץ בחנות בלבד, אך החריגה מהחוק את החלק הפנימי של החנויות. יובהר כי מפקחי היחידה לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות נסמכים לאכוף חוק זה בלבד ולא את חוק חג המצות".