השער היציג נוסח ההלכה: נולד לכם בן בכור, אתם עומדים דקות ספורות לפני אירוע פדיון הבן וכל מה שאתם רוצים זה מידע נגיש לשווי חמישה סלעים? מזל טוב! מכון כת"ר לכלכלה עפ"י התורה הקים לראשונה באתר המכון מדד מטבעות חז"ל המתעדכן מידי יום המציג את מדד המטבעות לשווי פרוטה, שווי מחצית השקל ושווי חמישה סלעים.

שווי חמישה סלעים: מצווה לפדות בן זכר לאמו הישראלית, כאשר כסף הפדיון ניתן לכהן. שיעור חמישה סלעים לפדיון הבן הוא כסף טהור במשקל 1920 שעורות, הגרם הוא משקל 20 שעורות, נמצא שהשיעור הוא 96 גרם. למעשה נוהגים לתת שיעור של 100 גרם כסף, וזהו השיעור המתפרסם באתר.

ואם אתם בדרך לקריאת מגילת אסתר, ונזכרתם שעדיין לא נתתם סכום כסף לצדקה לזכר מחצית השקל שהיו ישראל נותנים בחודש אדר לבית המקדש, ואתם ממש לא זוכרים איך לחשב את שווי מחצית השקל - תוכלו לקבל תשובה מהירה. למנהג האשכנזים נותנים "זכר למחצית השקל" לפחות שלושה חצאי מטבעות הנהוגים באותה מדינה (בישראל - לפחות שקל וחצי), ולמנהג הספרדים נוהגים לתת סכום השווה לעשרה גרם כסף טהור. השער המתפרסם באתר נקבע על פי מחיר עשרה רם כסף טהור - ולדעת הרב מרדכי אליהו ז"ל יש להוסיף למחיר זה מע"מ (השער המתפרסם באתר הוא ללא מע"מ).

שווי פרוטה: על פי ההלכה כאשר מפרישים תרומות ומעשרות יש צורך לפדות את המעשר שני. כמו כן, יש צורך לפדות פירות של נטע רבעי. הפדיון נעשה על מטבע ששווה לפחות פרוטה. אם המטבע שווה כמה פרוטות ניתן לפדות עליה מעשר שני מספר פעמים - כמספר הפרוטות שהיא מכילה. הפרוטה הוא משקל חצי שעורה כסף טהור, הגרם הוא משקל 20 שעורים, נמצא שגרם כסף שווה 40 פרוטות ופרוטה היא אחד חלקי ארבעים כסף טהור.

"המדדים מתעדכנים מידי יום זאת בהתאם לשער היציג של השקל מול הדולר ולפי שער הכסף בבורסה העולמית", מסביר ראש מכון כת"ר הרב שלמה אישון. "בעזרת שכלול אוטומטי של שני השערים מתורגמים המדדים לשקלים".

(צילום: יחצ)

כנסו כדי לבדוק כמה בדיוק שווה מחצית השקל שלכם