"המחויבות שלנו לצבא נובעת מהתורה, לא מהחלטת ממשלה. מי שדוגל בשירות בנות בצבא, לא הביטחון עומד בראש מעייניו". כך התבטא אמש (ד') הרב יעקב אריאל בכנס החינוך הממלכתי דתי באולפנת רעות בפתח תקווה. הרב אריאל התייחס לרבנים המתירים גיוס בנות לצבא ואמר כי "יש רבנים חסרי אחריות, יש עיתונות ותקשורת שתופסת אותם, ההתחלה של הרפורמה הייתה כך".

(צילום: עשהאל שחף)

בכנס שנערך אמש באולפנת "רעות" בפתח תקווה בנושא "שירות משמעותי לבת", בו התקיימו פאנלים וקבוצות דיון בהשתתפות כ-70 ראשי מוסדות חינוך, מנהלי תיכונים דתיים ואולפנות, יצאו הרב יעקב אריאל, הרב חיים דרוקמן, הרב שמואל אליהו והרב איתן אייזמן כנגד גיוס בנות דתיות לצה"ל.

"עם כל אהבתנו לצה"ל, אנחנו חושבים שהצבא איננו מקום לבנות", קבע הרב דרוקמן. "לאו דווקא לבנות דתיות אלא לבנות בכלל. צריך להגיד את האמת. הדברים פשוטים". הרב יעקב אריאל אף הציע להקים בשירות הלאומי 'סיירת' על מנת לתת מענה לרצונם של הבנות הרוצות לתרום מעבר לתרומה הרגילה המוצעת במהלך השירות.

במהלך הכנס חולקו ערכות הסברה לבנות הנמצאות בשלב ההתלבטויות בין השירות הלאומי לגיוס לצה"ל. ערכות ההסברה הוכנו לקראת הכנס על מנת לצייד את המנהלים והמנהלות בארגז כלים חינוכי להתלבטות הבנות. הערכה כללה חוברת המפרטת התייחסות הלכתית לנושא וחוברת נוספת בה מפורטת הצעת חוק לתיקון חוק הביטחון המשולב לפיה: "צה"ל יגייס וישבץ בנות רק לצרכי ביטחון" ו-"גיוס לפעילות חינוכית או חברתית יבוא מתקציב החינוך ולא מתקציב הביטחון".

(צילום: עשהאל שחף)
בתגובה לדברי הרב אריאל בכנס מנהלי החמ"ד, נגד רבנים המתירים גיוס בנות לצה"ל ושכך היתה ההתחלה של הרפורמה, מסרה תנועת נאמני תורה ועבודה כי אכן תמיד יש מקום לחשוש משינויים ואולם לעיתים רבות דווקא הקיבעון וחוסר הבחינה של המציאות המשתנה מוביל לתוצאות מסוכנות יותר. במיוחד אמורים הדברים בסוגיה זו, שעיקרה חינוכי ולא הלכתי.
כידוע, ישנן תלמידות דתיות רבות ומצויינות המתגייסות לצבא במסגרות דתיות ועצמאיות שונות. אימוץ עמדותיו של הרב אליהו, שאף מתנגד למסלולים מסויימים בשירות הלאומי, מקשה על תלמידות אלה להרגיש חלק מהחינוך הממלכתי דתי. מצב זה מצביע לדעת תנועת נאמני תורה ועבודה על צורך גדול בהתאמת "משנת החמ"ד" לאתגרי השעה תוך יצירת דיון רחב ופתוח שיינתן בו ביטוי למגוון הדעות ולעמדות ההלכתיות השונות.
(צילום: עשהאל שחף)

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il