מהר ברכה לחורבת עופר ורכס הסלע

מתוך "המדריך למטייל בשומרון" שיצא לאור בימים אלו. כתבו- נתנאל אלינסון ודביר רביב

בחודש אדר הטבע בשיא פריחתו. במסלול זה נצא לסיור רגלי השוזר נופים מרהיבים, מרבדי פריחה וכמובן סיפור תנכ"י ידוע- מזווית חדשה ומעניינת. ניקח מקל ותרמיל ונצא בעקבות תורמוס ההרים, העיריוני הצהוב ועלילותיו של גדעון השופט.

סיפורו של גדעון השופט הוא מהסיפורים המכוננים והמוכרים ביותר בתנ"ך. סיפורו של חובט החיטים הנחבא שהצליח להביס עשרות אלפי מדיינים בעזרת 300 לוחמים גיבורים הצית את דמיונם של רבים. בימי ראשית הציונות, בעלייה השנייה והשלישית תפח סיפורו של גדעון למימדי מיתוס אזורי שהשפיע עמוקות על קיבוצי ומושבי עמק יזרעאל; חיברו עליו שירים, נכתבו עליו סיפורים, ונקראו על שמו יישובים. מלחמתו של גדעון במדיינים אכן התרחשה בעמק יזרעאל וראוי להנציח ניצחון זה. אך אזור הולדתו של גדעון היה רחוק מהעמק, כארבעים קילומטרים דרומה, בכפר עברי קטן סמוך לשכם. בסיור זה נצא להתחקות אחר אזור הולדתו של גדעון וראשית עלייתו לגדולה.

אולם לפני שנתחיל את הסיפור, נשזוף את עינינו באתר פריחה ייחודי. בעליות ליישוב הר ברכה, פורחים בהמוניהם פרחי העיריוני הצהוב; עמוד תפרחת הדומה לחצב בעל פרחם צהובים יפהפיים. פשוט לעצור בצד הכביש העולה ליישוב (בזהירות) וליהנות מהפרח היפה.

(צילום: נתנאל אלינסון ודביר רביב)

תיאור המסלול: מהכניסה לשכונה המערבית נצעד לאורך דרך עפר ישרה מערבה כשמימננו כרמים ציוריים. לאחר כ-250 מטרים נגיע למפגש דרכים בו נפנה שמאלה (דרומה) לדרך עפר טובה ולאחר כ-100 מטרים נפנה ימנה (נערבה) לדרך עפר משובשת. נצעד במורד דרך העפר לאורך שלוחה המשתפלת מערבה. לאחר כקילומטר וחצי נגיע לאוכף רחב ולאחר כקילומטר נוסף ייחשף בהדרגה מצפון לנו המצוק האדיר בראשו שוכן הכפר ערק בורין. מספרים שלפני כמה מאות שנים בעקבות סכסוך חמולות בכפר בורין הסמוך, "ערקה" אחת המשפחות וייסדה את הכפר המבוצר הזה. כאן המקום לעצור אל מול הנוף המרהיב, להוציא את התנ"ך ולהביט על המקום בו החל את דרכו השופט המהולל.

המצוק הנישא והתלול עליו שוכן הכפר ערק בורין, מושך ללא ספק את העין. בתי הכפר שוכנים ממש על קצה המצוק ולמרגלות המצוק עשרות שיחי סברס קוצניים. הסייר הוותיק ספי בן יוסף תיאר זאת כך "דומה שהגננים המוזרים שדאגו להביא את שיחי הצבר אמרו- אם כבר נופלים מהכפר לתהום, אולי יעצרו משוכות הצבר את הצנחן ביש המזל? ולנו נותרה הבעיה להחליט מה עדיף- לעוף בחופשיות עד לוואדי או להישאר משופדים על קוצי הצבר…". אולם מעבר למראה הציורי, מצוק אדירים זה טומן בחובו סיפור היסטורי מרתק.

(צילום: נתנאל אלינסון ודביר רביב)

כל נער יודע לדקלם את סיפורו של גדעון הנלחם עם המדיינים בעמק יזרעאל. אולם היכן שכן הכפר הקדום "עָפְרָה אֲבִי הָעֶזְרִי" המקום בו נולד וגדל גדעון השופט?

על פי ההקשרים הגיאוגראפיים בהם מופיעה עָפְרָה במקרא, יש לחפש אותה בנחלת שבט מנשה ובתחום נחלת משפחת אביעזר - משפחתו של גדעון. בנוסף, נראה כי עָפְרָה של גדעון שכנה בקרבת שכם, מכיוון שלגדעון הייתה פילגש שהתגוררה בשכם ובנו אבימלך החליט למלוך דווקא בשכם. הזיהוי המתאים ביותר לעירו של גדעון, הוא- "בחרבת צור" השוכנת ממש למרגלות מצוק הכפר ערק בורין. חורבה זו נמצאת בנחלת מנשה, שבטו של גדעון, ויתרה מכך- נמצאת בתחומי נחלת אביעזר- משפחתו המצומצמת של גדעון (על תחומי משפחות נחלות שבט מנשה אנו לומדים מחרסים מקראיים שנמצאו בעיר הבירה שומרון, ובהם שמות משפחות שבט מנשה לצד הכפרים בהם הן שכנו). הממצא הארכיאולוגי בחורבה הוא מתקופת השופטים (ברזל א)- התקופה בה פעל גדעון. שמה של עפרה נשתמר באתר סמוך הנקרא עד היום- "חרבת עופר".

לאחר שאנו מבינים שעפרה המקראית שכנה ממש למרגלות המצוק, מתבהרים פרטים רבים בסיפורו של גדעון והמלאך. בעודו חובט חיטים בגת, נראה אל גדעון מלאך ה', ולאחר דין ודברים מברכו המלאך- "לֵךְ בְּכֹחֲךָ זֶה וְהוֹשַׁעְתָּ אֶת יִשְׂרָאֵל מִכַּף מִדְיָן!" (שופטים ו יד) . לאחר השיחה ביניהם, מקים גדעון מזבח וזובח עליו מצות. לאחר הזבח גדעון מקבל ציווי נוסף; לא די במזבח לה' שהקמת, יש להרוס את מזבח הבעל הסמוך ולהקים במקומו מזבח נוסף לה':

"וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיֹּאמֶר לוֹ ה' קַח אֶת פַּר הַשּׁוֹר אֲשֶׁר לְאָבִיךָ וּפַר הַשֵּׁנִי שֶׁבַע שָׁנִים וְהָרַסְתָּ אֶת מִזְבַּח הַבַּעַל אֲשֶׁר לְאָבִיךָ וְאֶת הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר עָלָיו תִּכְרֹת: וּבָנִיתָ מִזְבֵּחַ לַה' אֱלֹקֶיךָ עַל רֹאשׁ הַמָּעוֹז הַזֶּה בַּמַּעֲרָכָה וְלָקַחְתָּ אֶת הַפָּר הַשֵּׁנִי וְהַעֲלִיתָ עוֹלָה בַּעֲצֵי הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר תִּכְרֹת".

גדעון קם בלילה (על פי חז"ל, ערב פסח היה, זכר ל"לילה ההוא" במצרים בו באה תשועה גדולה לעם ישראל) ומנתץ את מזבח הבעל - אירוע שבעקבותיו הסתכסך עם אנשי הכפר, ניצל וקיבל את השם "ירובעל".

(צילום: נתנאל אלינסון ודביר רביב)

היכן התרחש סיפור נתיצת מזבח הבעל? דומה שהתשובה נמצאת לנו מול העיניים. גדעון מצטווה לעלות אל המזבח הנמצא ב"רֹאשׁ הַמָּעוֹז הַזֶּה". מָּעוֹז במקרא פירושו מבצר, חוזק, מחסה ומפלט, כמו: "ה' עֻזִּי וּמָעֻזִּי וּמְנוּסִי בְּיוֹם צָרָה" (ירמיהו ט"ז, יט). כ-300 מטרים בלבד ממזרח לח'רבת צור, המזוהה עם עפרה, וכ-100 מטרים מעליה מתנשא מצוק סלע האדיר המתאים ל"ראשׁ הַמָּעוֹז" הנזכר בתיאור המקראי. על קרבתו של ראש המעוז לעפרה ניתן ללמוד מן התיאור המקראי - המלאך שהתגלה לגדעון תחת האלה אשר בעפרה, ציווה עליו לכרות את מזבח הבעל ולהקים תחתיו מזבח לה' על "רֹאשׁ הַמָּעוֹז הַזֶּה". הוספת המילה "הַזֶּה" קשורה כפי הנראה לקרבתו של ראשׁ הַמָּעוֹז למקום ההתגלות בעפרה. כמו כן, קיים קשר לשוני בין המילה צּוּר, שמשמעותה סלע או מגן, המשמשת מרכיב מרכזי של החורבה לבין מצוק הסלע ("ראשׁ הַמָּעוֹז") הסמוך. במקרא קיים קשר מובהק בין המונחים צּוּר ו-מָּעוֹז כמו למשל: "הֱיֵה לִי לְצוּר מָעוֹז לְבֵית מְצוּדוֹת לְהוֹשִׁיעֵנִי" (תהילים לא, ג), מה שמחזק את זיהויו של מצוק הסלע הסמוך לח'רבת צּוּר, עם הַמָּעוֹז הנזכר בתיאור המקראי.

נמשיך לצעוד במורד דרך העפר עד שנגיע לאוכף רחב ובו מפגש דרכים. פנייה ימינה תוביל אותנו לכפר ערק בורין, לח'רבת צור ולעין צור. אולם אנו נפנה שמאלה (דרומה) לכיוון הכביש המוביל אל מוצב הסלע. לאחר כ-150 מטרים נגיע לכביש המוביל למוצב הצבאי. בסמוך לחניה גדולה יחכה לנו הרכב.

סיפורו של גדעון השופט ממשיך בעמק יזרעאל, והרוצה להרחיב מוזמן להמשיך לקרוא בפרקים ו-ז-ח-ט בספר שופטים. התחלנו את הטיול בפריחה צהובה, ונסיים במרבדים סגולים: בסמוך לחנייה בה נסיים את המסלול, עולים באביב מרבדים של תורמוס ההרים שצובעים את השדות באזור בצבע סגול משגע.

קטע מתוך הספר החדש "המדריך למטייל בשומרון" כרך א'. נכתב על ידי נתנאל אלינסון ודביר רביב

(צילום: נתנאל אלינסון ודביר רביב)