ב'מופע של טרומן', סרטו עטור הפרסים של הבמאי פיטר ריד, ישנו רגע מכונן שזכור במיוחד במסגרת הז'אנר פילוסופיה של הריאליטי ובו מגלה סוכן הביטוח טרומן ברבנק‏ שכל חייו הם בעצם 'וואן מן שואו' והוא במקרה מגלם את התפקיד הראשי.

הרגע הזה, בו אתה מגלה שנהפכת בעל כורחך מצופה בסרט אימה למשתתף פוטנציאלי הוא בערך מה שהרגשתי בסוף אחת ההרצאות המרתקות שיצא לי להאזין להם בשנה האחרונה, המספרת את סיפור הצד האפל של הרשת ((Dark net, הממלכה האפלה של כל הפדופילים (כ70.000 בישראל) ושאר כל המרעין בישין שמחכים כציידים מורעבים לילדים התמימים שלכם שלא מודעים לגודל הסכנה הנמצאת במרחק הקלקת עכבר אחת.

החלק העצוב בהרצאה, דיבר על חוסר האונים המודע של ההורים שבטוחים שהאינטרנט עובד בצורה זהה לעין הרע ואם מתעלמים ממנו בסופו של דבר הוא עוזב מעצמו.

אז זהו. שלא. ולא רק שהוא לא עוזב, אלא פתאום כמה הורים שישבו לידי גילו שהם והבורות שלהם מסכנים את הילדים שלהם ע"י העלת תמונות לפייסבוק תוך כדי מתן אינפורמציה חודרנית וקריטית לכל הטורפים (PREDATORS)שרק מחכים למידע הזה בשביל להמיר אותו במיקום מדויק שיגיעו באמצעותו לקורבנות הפוטנציאלים שיכולים בפעם הבאה להיות הילדים שלכם.

חשבתי שהחוק לאיסור מכירת אלכוהול לנערים אחרי עשר בלילה תקף?

אחרי ההרצאה הבנתי שגם ילד בן חמש יכול להזמין היישר לבית משלוח של אלכוהול כולל מכתב ברכה. רק תשלם ותקבל. העודף עלינו.

הידעתם שאחת מכול שלושה נערות חשופה להטרדה באינטרנט. עשרים שניות אגב, זהו הזמן הממוצע מהרגע שהילדה שלכם נכנסת לצ'טים הגדולים והשמורים של הרשת (נענע, וואלה וכו') ועד שהיא עוברת את ההטרדה הזו.

מעל 6000 נערים בשנה ניסו לפגוע בעצמם בעקבות בריונות רשת שתופסת את הילדים גם בחדרם הפרטי. אלקטרז גרסת הרשת.

החלק המעודד והטוב בכל הסיפור הוא שיש מה לעשות: מגוון תוכנות אבטחה וסינון שיכולות להציל חיים כפשוטו ואמורות לדווח לכם בדיוק איפה הילדים היקרים שלכם מסתובבים (ולא, אחרי גלישה של ארבע שעות זה לא סביר שהיסטורית הגלישה של הילד שלכם נקייה. אם הוא מסתיר משהו כנראה שיש לו סיבה טובה).

מסתבר שגם בתחום הניו מדיה והרשתות החברתיות חל ובגדול המשפט הלטיני המפורסם:

Ignorantia juris non excusat - אי ידיעת החוק, אינה פוטרת מהעונש.

רק שהאינטרנט וה'דרקנט' לא לוקחים שבויים ואוהבים לגבות את המחיר שלהם בגובה המרבי ורצוי כאן ועכשיו.

אבינועם הרש, סמנכ"ל 'חברים מקשיבים'. להזמנת שיחות והארות: avinoam811@gmail.com