משלוח מנות לאבל

ש: האם יש לאבל מצוות משלוח מנות?

ת: הוא חייב לשלוח. אך לכתחילה אין לשלוח לו. ואם שלחו לו מותר לו לקבל. ואפשר לשלוח לאשתו (שו"ע או"ח תרצו והגה. מ"ב כא. גשר החיים כא ז ד. שו"ת שבט הלוי ח"י קז ג. פני ברוך כט הערה עא - מ"צ).

ערים מסופקות

ש: האם בערים מסופקות כמו טבריה, חברון, צפת, חיפה, עכו, יפו, לוד, בית שאן נוהגים פורים גם בט"ו?

ת: טבריה מסופקת: שו"ע או"ח תרפח מ"ב סק"ט. חברון: שע"ת שם סק"ג. השאר: פאת השולחן דיני א"י פ"ג סעי' טו ולוח א"י לגרימ"ט. אבל אין לנהוג יום שני רק איפה שכך נהגו מקדמת דנא. הגרשז"א בהליכות שלמה פ"כ סעי' יא. וכן מה בדיוק לנהוג ביום שני, הכל כפי המסורת הקדומה (עיין מקראי קודש להרב הררי ה יא - מ"צ).

עמידה בשעת ברכות המגילה

ש: האם בזמן שקורא המגילה מברך, יש לציבור לעמוד?

ת: מנהגים שונים. שעה"צ תרצ סק"א. ביה"ל תפט ד"ה ומצוה. בן איש חי שנה א' תצוה הלכות פורים אות יד.

רב פורים

ש: אם אני שומע בפורים מי שמבזה בצחוק תלמיד חכם, האם למחות או לשתוק כי זה פורים?

ת: למחות. לא התירו עבירה בפורים וכל שכן עבירה חמורה כזו בפורים. שו"ת יחוה דעת (ה נ. וכן שו"ת אז נדברו ט מט. שו"ת אבני ישפה א קלה. שו"ת שאילת שלמה א רפה. ד קלא).

ש: מותר לומר בדיחות על רב או לחקות אותו אם הוא מרשה?

ת: לא. רב שמחל על כבודו, כבודו מחול, אך אם מחל על בזיונו, אינו מחול. שו"ע יו"ד רמ ז הגה (רבנו הרב צבי יהודה נזף במי שהתחפש וחיקה את הרב הראשי הג"ר שלמה גורן. אלבום רבנו עמ' 130. ומה שמרן הרב קוק אמר דברי תורה בפורים בנוסח הדיבור וההדגשות של רבו הנצי"ב, מועדי הראי"ה עמ' רנט, מרן הרב ידע לעשות כן בכבוד ובקדושה, וגם לא חיקה את קולו. ומעשה בישיבת באר יעקב שקם ת"ח א' בסעודת שבע ברכות וסיפר מעשה מחיי הג"ר אהרן קוטלר, ובתוך הדברים הזכיר מאמרותיו, וכדי להמחיש את הדברים חיקה את דרך דיבורו של הגר"א קוטלר. מיד נזף בו ראש הישיבה, הג"ר משה שמואל שפירא, ולא דיבר אתו כל אותו היום! פעם אחרת אירע כיוצא בזה באחד מבני הישיבה שחיקה את הגרמ"מ שך, וקיבל נזיפה מהגרמ"ש שפירא: "אסור לחקות את הגדולים". מגד גבעות עולם עמ' מז - מ"צ).

אישה קוראת מגילה לקטן

ש: בני חולה בבית ולא מצאתי מי שיקרא לו מגילה. האם אני יכולה לקרוא לו בלי טעמים מתוך מגילה כשרה?

ת: כן. פמ"ג תרפט א"א סק"א. תרצב סק"א.

תחפושת איש לאישה בפורים

ש: האם מותר לאיש להתחפש לאישה ואישה להתחפש לאיש בפורים?

ת: יש שהתירו. שו"ע או"ח תרצו ח הגה. אבל הפוסקים דחו דעה זו. מ"ב שם סק"ל (וכן שו"ת בית דוד תצד שרמב"ם, רא"ש וטור אוסרים. וכן ב"ח יו"ד סוס"י קפב. והגר"ח פלאג'י בשו"ת חיים ביד יו"ד א. ערה"ש שם יב. אורחות רבנו ג ס. שו"ת יחוה דעת ב נ. שו"ת שאילת שלמה א רפז. פס"ת שם יד. ואחד ממקורביו של החזו"א נכנס עם בתו כבת 5-4 כשהיא לבושה במכנסיים והקפיד בדבר ואמר: וכי זה חינוך?! דינים והנהגות ממרן החזו"א כב י - מ"צ).

קורא מילה שלא שמע

ש: הקורא מהספר שלו מילה שלא שמעה מבעל הקריאה, די לי לקרוא בלחש או צריך לקרוא בקול?

ת: צריך שישמיע לאזנו. מ"ב סק"ה.

גמרא פורימית

ש: האם אפשר לכתוב דף גמרא פורימית, או זה זלזול בגמרא?

ת: זה זלזול.

זמן מגילה

ש: מתי מתחיל זמן מגילה בלילה?

ת: צאת הכוכבים. ובשעת הדחק כגון חולה אפשר מפלג המנחה. שו"ע או"ח תרצב ד מ"ב ס"ק יד. ביה"ל.

ש: עד מתי?

ת: אפשר עד עלות השחר. שו"ע או"ח תרפז א מ"ב סק"ג. אבל לכתחילה זריזים מקדימים מתחילת הלילה אחרי ערבית. ערוה"ש או"ח תרפז ד.

ש: מתי מתחיל זמן מגילה ביום?

ת: הנץ החמה. שו"ע או"ח תרפא א מ"ב סק"ד. מעלות השחר דיעבד וכן בשעת הדחק. שו"ע או"ח תרפז א מ"ב ס"ק ד-ו.

ש: עד מתי?

ת: שקיעה. שם. ואם נמשך בין השמשות, יקרא בלי ברכות. מ"ב שם סק"ה.

ילדים בקריאת מגילה

ש: האם להביא ילדים לקריאת מגילה או עדיף שלא?

ת: כן, כדי לחנכם לקריאת המגילה, אך בשלושה תנאים: א. לא קטנים ביותר שלא הגיעו לגיל חינוך ורק מפריעים. מ"ב תרפט ס"ק יז. ב. שלא מפריעים בהכאת המן. שם ס"ק יח. ג. שעיקר ביאתם אינה להכות המן אלא לשמוע מגילה. שם.

ראה www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

ראה [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: http://shlomo-aviner.net/index