שר האוצר יאיר לפיד התייחס הבוקר (ג') לחוק הגיוס העומד על סף הצבעה במליאת הכנסת וטען כי יום אחרי ההצבעה יתחיל הפיוס בין הניצים. "הפתיעה אותי העוצמה והכמות של הצעירים החרדיים שאמרו לנו להמשיך. מתברר שהנתק בין ההנהגה לציבור הוא לא המצאה של החילונים ואפילו יותר חזק משחשבנו. העסקנים אומרים להם לבוא לעצרת תפילה והם באים להתפלל, זה היה אפילו מפגן דמוקרטי, אך הציבור הזה ישראלי היום יותר מאי פעם. העוצמה הפתיעה אותי לחיוב".

בדבריו, לקלמן ליבסקינד בגלי ישראל, אמר לפיד כי "יום אחרי ההצבעה יתחיל הפיוס. היו לי ארבע דקות של שביעות רצון ואז כובד האחריות עקפה את גודל ההישג. מחרתיים 28 אלף חרדים ראשונים יקבלו מכתב שאומר להם שהם יכולים לצאת לעבוד והמדינה צריכה להיכנס לתהליך שילובם בצבא, בעבודה ובשירות האזרחי".

לפיד החמיא לחרדים על חריפותם בעקבות לימודי גמרא אך יחד עם זאת הבהיר כי הם חייבים ללמוד לימודי ליב"ה בבתי הספר וכי לא יתקצב בתי ספר שלא ילמדו את המקצועות הנדרשים. "כנראה שלימודי התלמוד משחיזים את המוח בדרכים שאנחנו לא מבינים עד הסוף. דווקא בתעשיות החדשנות הם משתלבים מצוין, אך יותר מדי מהם לומדים משפטים וראיית חשבון. אין מחסור בתחומים אלו ויש מחסור בתחומים כמו מהנדסי תוכנה. אנחנו עושים כל מאמץ להכשיר אותם לתעשיית החדשנות.

"חתמנו השנה על הסכם עם מעיין החינוך התורני שכולל פיקוח מלא של מערכת החינוך ובסטנדרטים של מבחנים בין לאומיים. זו מהפכה שנעשתה בשקט כדי לא להקים את שני הצדדים. מערכת החינוך הגדולה ביותר של הציבור החרדי נכנסה לפיקוח וגם הפלגים האשכנזים יכנסו כי לא תהיה להם ברירה. לא נתקצב בתי ספר שלא ילמדו לימודי ליב"ה", אמר לפיד.

בדבריו תקף שר האוצר את התקשורת החרדית שלדבריו חצתה כל גבול. "הפתיע אותי השימוש חסר המעצורים בשפה בתקשורת החרדים. הייתה לי אמונה שיראי שמים מהססים לפני שהם קוראים למישהו היטלר, עמלק והמן. העיתונות החרדית היום היא הפלג האלים ביותר של התקשורת הישראלית".

"אני לא רוצה לרדוף חרדים", הבהיר לפיד בסיום דבריו. "העובדה שהם בוכים וצועקים זה בסדר. אני מניח שאם היו מחוקקים חוק שמנוגד להשקפת עולמי גם אני הייתי צועק. חוק הגיוס לא ישנה את הדברים לשבוע אלא מדובר בתהליך עומק שצריך להסתכל עליו לאורך זמן ולהבין שמדובר במהפכה חברתית אמיתית. מול מהפכות כאלו יש תגובות נגד אבל הם יעברו. אני לא רוצה לרדוף חרדים. אני רוצה שהם ילכו לצבא, ישתלבו בשירות האזרחי וזה מה שיקרה".