חז"ל תקנו לקרוא ד' פרשיות בשנה, מראש חודש ניסן, לזכרון ארבע דברים בכל שנה ואלו הם: הראשונה היא פרשת שקלים, לזכרון מצות "מחצית השקל", שביו מחיבים לתן ללשכה לקרבן התמיד בכל שנה. השניה היא פרשת זכור, לזכור מעשה עמלק, וקורין אותה בשבת שלפני פורים, וסומכים אותה למעשה מגילה והמן שהיה מזרע עמלק, וכדי להקדים זכירת מחית עמלק לעשיתה, וככתיב והימים האלה נזכרים ונעשים. השלישית היא פרשת פרה אדומה, והיא בשבת שקודם פרשת החודש, שכן היתה שרפתה במדבר סמוך לניסן, כדי להזות בה את ישראל באפר החטאת מיד אחרי הקמת המשכן, כדי שיהיו טהורים ויכלו לעשות פסח בזמנו, לכך קורין פרשה זו, להתפלל לפניו יתברך שגם עלינו יזרוק מים טהורים במהרה. הרביעית פרשת החודש, בשבת הסמוכה לראש חודש ניסן, כדי לקדש חודש ניסן, דכתיב בתורה "החדש הזה לכם ראש חודשים", אבל אין זה עקר הקידוש, כי עקר הקידוש הוא בעת ראית הלבנה, שמקדשין אותו הבית דין, ואין הקריאה הזאת אלא מדרבנן(עיקר הדברים מהמ"ב) נחלקו הפוסקים האם נשים חייבות גם הם בשמיעת ארבע פרשיות ואיזה מהם.

והנה נשים אם הם חייבות בזכירת מעשה עמלק הוא המחלוקת קדומה, דעת החינוך דאין הנשים חייבות כלל במצות זכירת עמלק, דכיון דאין הנשים בכלל מצות מחיית עמלק דלא להם לעשות מלחמה שנאמר "יכבשוה" כלשון הגמ' איש דרנו לכבוש ולא האשה וכיון שנשים לא בכולל צבא ומלחמה מימלא, אינם גם בכלל מצות זכירה, אבל במנחת חינוך שם מצדד דגם הנשים חייבות במצוה זו כיון שהם מצוות בזכירה, וכ"כ בשו"ת בנין ציון החדשות סימן ח', וכתב דקבל מרבו הגאון ר' אברהם בינג אבדק"ק ווירצבורג בשם רבו החסיד שבכהונה הגאון מו"ה נתן אדלר זצ"ל שהקפיד אפילו משרתת שלו הוצרכה לשמוע פרשת זכור, אמנם בתורת חסד (הנ"ל) כתב דאף אם נאמר כדעת חינוך אעפ"כ יש מקום לפטור נשים מלשמוע פרשת זכור, דלדעת רבים מהראשונים שמספיק מן התורה בזכירה בפה בעלמא, והקריאה בס"ת בציבור אינו אלא מדרבנן, פשוט דלא תיקנו כך חכמים רק לאנשים אבל לא לנשים דלאו בני קריאה בס"ת נינהו, ומסיים התורת חסד דמעולם לא ראינו ולא שמענו להצריך את הנשים לשמוע הקריאה פ' זכור בס"ת בציבור, ומנהגן של ישראל תורה היא והנח להם לישראל מנהגם עי"ש, וכן מובאר בשו"ת דברי חיים במ"ב או"ח סי' י"ד ד"ה תשובה דקריאת ארבעת פרשיות נשים פטורות עי"ש, וכיום נתפשט המנהג ברוב המקומות כדברי הגאון ר' נתן אדלר וגם נשים מהדרין לשמוע פ' זכור.

והנה יש מקומות שקורין אחר התפלה פ' זכור לנשים בלבד, והנה זה ודאי דאין נקרא ציבור אלא עשרה אנשים, וא"כ לדעת הסוברים שצריך מן התורה קריאה בציבור דוקא, אפילו ביש עשרה נשים אין יוצאים בקריאה זו המצוה דזכירת עמלק, וכך כתוב מפורש בבנין ציון ולכן למחמירין יש לכנס מנין לצורך הקריאה ואם אין עדיין יש מקום לקרות מס"ת לנשים בלבד, דעכ"פ ישמעו הקריאה מס"ת, דלכמה ראשונים לא צריכים דוקא ציבור והעיקר שיקראו מס"ת כנ"ל, הגר"ע יוסף פסק שנשים שמקילות מלשמוע פרשת זכור יש להם על מה שיסמכו ומ"מ המחמירות לשמוע תבוא עליהם ברכה, שאר הפרשיות אינם חייבות לשמוע, מנהג הישיבות לקרואה את פרשת זכור לפי מיבטא וטעמים על עדות השונות (יש שמגיעים 7 פעמים) וכן ראוי לכתחילה לעשות ובכל אופן אם שמע ספרדי במבטא אשכנזי ואף בספר תורה אשכנזי וכן להפך יצאו י"ח, המכים בעמלק בשעת הקריאה יזהרו שלא ישמעו את כל מילות הקריאה ורם לא שמעו בדיעבד יצאו כי העיקר שמבינים את הענין בכללותו